90 שנה לעפולה: פאנל מרתק עם נציגי העיר לדורותיה

ביום חמישי התכנסו דורות רבים של עפולה לערב מספרי סיפורים במסגרת חגיגות התשעים לעיר. אישים המייצגים את ההיסטוריה של העיר, עלו לבמה וסיפרו את 90 שנות העיר דרך זיכרונותיהם, אליהו ליפשיץ הילד הראשון של העיר עפולה: אבי העדיף לקנות אדמות בעיר הגדולה בעפולה על פני החולות של תל אביב" צילום דוברות עפולה
"אבי העדיף לקנות אדמות בעיר הגדולה בעפולה על פני החולות של תל אביב"

העיר עפולה ציינה ביום חמישי האחרון את אחד מאירועי השיא המרגשים ביותר בחגיגות התשעים לעיר, בערב מספרי סיפורים מרתק ומרגש בהנחייתו של השחקן והמנחה יוסי אלפי.

את הערב פתחו בשירה האחים צנחני בני העיר עפולה שסיפרו בהמשך הערב כי נולדו במרכז הרפואי העמק וגדלו בשטח בית החולים ובעפולה עילית.

אל הבמה הזמין אלפי את ראש העיר יצחק מירון יליד העיר עפולה, את הילד הראשון של העיר אליהו ליפשיץ, את ההיסטוריון העפולאי עורך הדין אברהם אמיר, את ד"ר בינה ניר שחינכה דורות רבים בעיר עפולה, את האלופה במיל אורנה ברביבאי ילידת העיר עפולה, את עורך הדין אריה ליכט מוותיקי העיר, את שמחה גורדצקי יקירת העיר ופעילה חברתית בעיר, את יורם חונצ'ה (סאלח) שנולד וגדל בשיכון עובדים בעיר ואת נציגת אימפריית הגרעינים של עפולה מיקי יהב ממגדן.

• פלאפל סגולה לאריכות ימים

את ההצגה גנב אליהו ליפשיץ שבגיל 94 סיפר כי נולד בעיר בביתו שנמצא צמוד למתחם רמי לוי בעיר ולא עזב את הבית הזה לאורך כל חייו כשהוא מקפיד לגדל ולטפח את עצי הזית המשפחתיים שהוריו נטעו בעיר עם הקמתה.
ליפשיץ סיפר כי אביו הגיע לעיר הגדולה שאמורה הייתה לקום בעפולה עם מסחר עסקים ואופרה וקנה בה אדמה, הוא סיפר שחברים הציעו לאביו לצאת לתל אביב ולקנות בה שטחים,  האב יצא ברכבת העמק לחיפה משם יצא באוניה ליפו ומשם בכרכרה לחולות העיר תל אביב. האב שהגיע לעיר החולות חזר לביתו והודיע למשפחתו שעדיף להשקיע באדמה של עפולה במקום בחולות של תל אביב.
ליפשיץ אמר כי הוא מודע לנכס שהיה בידיו אם אביו היה קונה כמה דונמים בתל אביב אבל הוא לא מתחרט לרגע ושמח שאביו בחר בעפולה בה חי כל חייו.

פאנל האורחים בחגיגות ה - 90
נציגי הדורות של 90 שנות עפולה על במה אחת

אגב עם אתם רוצים לקבל טיפ לחיים הארוכים וצלילות הדעת של ליפשיץ אפשר אולי לקבל אותה מכדורי הפלאפל שאכל בהנאה כשנציג פלאפל גולני המיתולוגי עלה לבמה והקפיץ כדורים לכל תשואות הקהל, ליפשיץ הבטיח להגיע גם לחגיגות המאה לעיר.

יצחק מירון סיפר על ההרגשה להיות ראש עיר במקום שבו נולד וגדל. מירון אמר שכשהוא מגיע לבית ספר בו למד ומשקיע בשיפוץ שלו, או רואה מורים שהיו מוריו או אזורים שבהם בילה בילדותו ועכשיו הוא אחראי על תחזוקתם הוא מתמלא התרגשות וגאווה.

• האוויר של עפולה והאווירה

עורך הדין אריה ליכט ביקש להזכיר במעמד המכובד את אב המשפחה שהגיע לעפולה כבר בשנת 1918 לפני שהעיר קמה וקנה אדמות בעיר חזר לארצו ארגן את משפחתו וחזר איתם לעיר לאחר שקמה.
ליכט סיפר כי כל ילדיו חיים בירושלים ולא אחת הוא נשאל מדוע הוא לא עובר לעיר הבירה והוא מסביר זאת בכך שהוא אוהב את העיר עפולה, את האנשים ואפילו את האוויר של העיר עפולה שנותן לו הרגשה טובה בכל פעם שהוא מגיע לעיר מנסיעות שהוא עושה.

עורך הדין וההיסטוריון אברהם אמיר העלה זכרונות מיום ההכרזה על המדינה בכ"ט בנובמבר בעיר עפולה כשהוא כילד שומע את הוריו מקשיבים לרדיו בחצר ופורצים בקריאות שמחה וצהלה וחגגו את הקמת המדינה בחגיגה שנמשכה כל הלילה וביום שלמחרת.

ארנון מוזר שמשפחתו הייתה מראשוני הקבלנים שבנו את העיר עפולה (אביו היה ממיסדי צעדת גבעת המורה שנקראת על שמו) סיפר על ילדותם בשכונת הפועלים ועל החווויות במלחמת השחרור כשהוא ויתר ילדי השכונה היו מסתובבים בין הבונקרים ברחבי העיר ומחלקים מיים לכל מי שישב.

• כור היתוך בעפולה עילית

עוד משתתפת בפאנל שגנבה את ההצגה הייתה שמחה גורודצקי,  לבית משפחת קאשי,  סיפרה על הימים בראשית המדינה בצריפים בעפולה עילית אחרי שעלתה עם משפחתה מעיראק,  שמחה סיפרה על כור ההיתוך של ימי קום המדינה כשבמעגל של הנשים ישבו נשים מכל תפוצות ישראל ודיברו כל אחת בשפתה ואיך שהוא כולן הבינו את כולן והיו חברות של כולן.

אורנה ברביבאי האלופה הראשונה בצה"ל סיפרה על ילדותה בעפולה עילית,  היא נזכרה איך כתבה חיבור על העיר עפולה בכיתה ה' שנבחר לחיבור מצטיין והיא הוזמנה לקרוא אותו מול ראש העיר שמשון שחורי.
ברביבאי סיפרה שלמרות שכבר כמה שנים היא לא גרה בעפולה, בכל פעם שהיא מגיעה לבקר את משפחתה היא מרגישה שהיא חוזרת הביתה.
מיקי יהב ממגדן גרעיני עפולה,  סיפרה את סיפור הקמת של אימפריית הגרעינים המקומית ע"י אביה שעשה הסבה של תנור לקליית קפה לקליית גרעינים ובוטנים שהיו האטרקציה של העולים שהשתמשו בתערובת הג'עלה הזו לעונג שבת ושמם של הגרעינים הקלויים יצא למרחקים.

אחרון חביב היה הצעיר בחבורה יורם סאלח חונצ'ה הצבעוני שסיפר בדרכו הציורית על החיים בשיכון עובדים והפליג כדרכו בסיפורי שבת עם הצ'אי והדמויות מהשיכון (זכייה ונאג'י).

• בית אופרה בחגיגות המאה

את הערב הנחה כאמור בחן רב יוסי אלפי שתיבל את ההנחיה בבדיחות טובות שהכניסו אווירה נהדרת בקרב הקהל הנרגש בלאו הכי.

אחרונת המשתתפות בערב הייתה שקד שבו העפולאית בת ה – 11 דור העתיד של העיר עפולה שסיפרה כמה היא אוהבת את העיר עפולה וכמה היא שמחה שהעיר גדלה ומתפתחת.

לאורך כל הערב שב ועלה סיפור האופרה שהבטיחו לראשוני המתיישבים בעיר.
המנחה  אלפי פנה בסיום הערב ליצחק מירון ואמר כי בשם כל הדורות שחיו בעפולה לאורך השנים הוא מחויב לקראת חגיגות ה – 100 של עפולה לבנות בית אופרה בעיר ולסגור את המעגל שנפתח ב – 1925.