דרמה בחדר הלידה ב"העמק": יולדת פיתחה רעלת הריון במהלך לידה, התמוטטה ועברה החייאה מוצלחת

היולדת הגיעה לחדר הלידה במרכז הרפואי העמק שבעפולה עם צירים של תחילת הלידה הראשונה שלה, ודבר לא הסגיר את הדרמה שעמדה להתרחש שם תוך זמן קצר

"צעירה בשנות ה20 לחייה ובהריון ראשון הגיעה אלינו עם התחלה של צירים. היא סיפרה שההיריון עבר בצורה תקינה ושאינה סובלת ממחלות רקע או מגורמי סיכון ידועים. לא הייתה לנו סיבה מיוחדת לחשוב שזו תהיה לידה כה יוצאת דופן", כך סיפרה השבוע ד"ר אנג'י ארשיד, רופאת נשים במערך נשים ויולדות במרכז הרפואי העמק בעפולה, על הדרמה שהתחוללה השבוע בחדר הלידה.

• "המשכנו ליילד אותה תוך שאנו עוקבים אחריה בקפדנות"

זמן קצר לאחר שהחל תהליך הלידה, בזמן שהמיילדת נעמה הכסטר בדקה אותה ולקחה מדדים חיוניים, היא זיהתה לפתע תנועות בעיני היולדת שהחשידו שמדובר בתחילתו של פרכוס. נעמה הזעיקה את ד"ר ארשיד ואת ד"ר רונית בק פרוכטר, הרופאה הבכירה בחדר הלידה בשעות הלילה, והן אבחנו כי מדובר בסימנים ראשונים של רעלת הריון.


"רעלת הריון זהו סיבוך חמור ומסכן חיים עבור האם וגם עבור העובר. הרעלת יכולה להתפתח במהלך הריון וגם עד כ-6 שבועות לאחר לידה. יולדות שסובלות מרעלת הריון עלולות לפתח הפרעות בתפקודי הכבד והכליות, הפרעות בקרישת הדם, לפתח בצקת במוח, בעיות במערכת הנשימה ועוד"


כמקובל במצבים של רעלת הריון המתפתחת במהלך לידה או בסמוך ללידה, החלו טיפול תרופתי במגנזיום המוזרק ישרות לווריד. "מצב של רעלת הריון המתפתחת במהלך לידה הוא מצב די נדיר אך אנו מנוסים בהתמודדות עמו. בדרך כלל הטיפול במגנזיום מייצב את היולדת ומונע את המשך הפרכוסים, ואכן הפרכוס שלה נעצר ומצבה התייצב. המשכנו ליילד אותה תוך שאנו עוקבים אחריה בקפדנות עם צוות מוגבר של רופאות ומיילדות", מסבירה ד"ר בק. לדבריה, "כאשר אישה לוקה ברעלת היריון הפתרון הרפואי היחיד הוא ליילד את התינוק, ואנחנו התעודדנו מכך שהלידה מתקדמת מהר מאד ושהמדדים שלה היו יציבים". ואולם, כעבור זמן קצר, איבדה לפתע היולדת את הכרתה והחלה לפרכס שוב.
המיילדות אמאל כעבייה ונעמה הכסטר הזעיקו מייד צוות טיפול נמרץ וביחד עם הרופאות החלו לבצע בה פעולות החייאה עד להגעת הצוות לטיפול נמרץ.

"במקרים קשים, כאשר הרעלת לא מאובחנת או לא מטופלת בזמן, זה עלול להסתיים במוות לאם או ליילוד"

"כשהגענו לחדר הלידה היה ברור שעלינו לפעול מהר מאד כדי להציל את האישה ואת התינוק ושכל רגע הוא קריטי", סיפר ד"ר אהוד פז, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ שהוזעק לחדר הלידה.
"פעלנו כצוות ועשינו פעולות חירום שנדרשות במצבים כאלה. ד"ר בק שלפה את התינוק במיומנות רבה בעוד אני מבצע פעולות החייאה ביולדת ומייצב אותה. מיד לאחר שהצלחנו להחזיר לה דופק, הרדמנו והנשמנו אותה והעברנו אותה להמשך טיפול והשגחה ביחידה לטיפול נמרץ", סיפר ד"ר פז. "לשמחתנו הרבה, כעבור שעות ספורות הראתה היולדת סימני התאוששות וכעבור כמה ימים של השגחה וטיפול מוגבר ביחידה לטיפול נמרץ ניתן היה להעבירה להמשך התאוששות במחלקת יולדות וילודים ביחד עם תינוקה".

הצוות המטפל שהציל את היולדת צילום: דוברות העמק
הצוות המטפל שהציל את היולדת

פרופ' ראיד סלים, מנהל חדר הלידה של המרכז הרפואי העמק מסביר "רעלת הריון זהו סיבוך חמור ומסכן חיים עבור האם וגם עבור העובר.
הרעלת יכולה להתפתח במהלך הריון וגם עד כ-6 שבועות לאחר לידה. יולדות שסובלות מרעלת הריון עלולות לפתח הפרעות בתפקודי הכבד והכליות, הפרעות בקרישת הדם, לפתח בצקת במוח, בעיות במערכת הנשימה ועוד. במקרים קשים, כאשר הרעלת לא מאובחנת או לא מטופלת בזמן, זה עלול להסתיים במוות לאם או ליילוד. לכן, כאשר בוחרים היכן ללדת יש לקחת בחשבון עד כמה הצוות בבית החולים עתיר בניסיון ויודע להתמודד עם מצבים מסכני חיים", הוא מסכם.
"חדר הלידה בשבילי הוא מקום נפלא ושמח והרוב המוחלט של הלידות מסתיימות בבריאות לאם ולתינוק, אך כמובן שההליך הוא מורכב ולעיתים ולא צפוי. לפני כל משמרת אני מתפללת שהמשמרת תעבור בשלום, בבריאות ובשמחה לכולם", סיכמה נעמה את החוויה המרגשת.