3 סיבות למה כדאי לכם להשאיר את המשכנתא שלכם

סכום כסף גדול שנכנס לחשבון הבנק מביא איתו צרות טובות כמו למשל ההתלבטות האם לפרוע את המשכנתא. מצד שני, יכול להיות שזו תהיה טעות

בחודש ינואר 2019 נתנו הבנקים השונים הלוואות למימון דיור בהיקף של 5.1 מיליארד ש"ח. לפי נתוני בנק ישראל מדובר בסכום שמהווה ירידה של 12% לעומת דצמבר 2018, אך הוא עדיין גבוה ב-12% בהשוואה לינואר אשתקד. מעבר לכך, שליש מהמשכנתאות שנלקחו בינואר האחרון הגיעו לרמת מינוף של 60% ומעלה ושיעור ההחזר החודשי מההכנסה הממוצעת הגיע ל-26.5%.

בין היתר, משמעות הנתונים היא שעניין ההלוואה לרכישת דירה מטריד מאות אלפי זוגות ומשפחות בישראל. מטבע הדברים, החזר משכנתא משפיע על איכות החיים וגם עלול לגרום לחששות. לכן אין פלא שכאשר סכום כסף גדול נכנס לחשבון הבנק, הנטייה הראשונית היא להשתמש בו על מנת לפרוע את ההלוואה – אך האם באמת מדובר בהחלטה נכונה?

הנה למשל 3 סיבות שמסבירות למה כדאי לכם להמשיך לשלם את המשכנתא:

  1. בגלל שפירעון מוקדם עולה כסף

הדבר הראשון שצריך לזכור הוא שפירעון מוקדם עולה לכם כסף. את התשלום עבור הפירעון המוקדם תצטרכו לשאת באמצעות עמלות ישירות לבנק, הזמנת שמאי, תשלום על פתיחת תיק, אובדן ימי עבודה ובגלל שינויים בפרמטרים הכלכליים העדכניים והרלוונטיים.

אם למשל לקחתם הלוואה שצמודה לשער הדולר מול השקל ובזמן שעבר מהרגע שבו חתמתם על העסקה חלו שינויים בשערי המט"ח, הבנק ידרוש את התגמול שמגיע לו. במקרים רבים עמלות אלו מפרות את תנאי האיזון והופכות את פירעון המשכנתא לפעולה לא משתלמת בעליל.

  1. בגלל שמחירי הנדל"ן עולים

השקעה בנדל"ן מניבה תשואה סולידית אך קבועה. מבחינה היסטורית, התשואה של הנדל"ן עדיפה למשל על אגרות חוב והיא כמובן בטוחה יותר מאשר השקעה במניות. אם כבר סיימתם את התהליך המקורי של לקיחת הלוואה והתרגלתם לשלם את המשכנתא, סביר להניח שעדיף לכם להמשיך עם זה לטווח הבינוני והארוך.

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות מסודר ותמיד חשוב לבחון כל מקרה לגופו, אך הדגש הוא על השוואה בין האפיקים הקיימים. לרוב תגלו שגם ההחזר על המשכנתא משתלם ושיש משמעות לתחושת הביטחון והיציבות.

  1. בגלל האלטרנטיבות

גם אחרי פירעון המשכנתא תצטרכו לשלם סכום כסף מסוים על מגורים ודיור. למעשה, דיור מייצג את נתח ההוצאה העיקרי עבור משקי בית בישראל וההוצאה הממוצעת על שכר דירה היא מעל 3,000 ש"ח בחודש.

במילים אחרות, מי שרוצה לפרוע את המשכנתא רק כי סכום כסף מסוים נכנס לחשבון הבנק שלו צריך לבחון את ההשלכות הרחבות של הפעולה. הפירעון משתלם כאשר מצליחים להחזיר את מלוא ההלוואה, אך בכל שאר המקרים ייתכן ועדיף להישאר עם המשכנתא הקיימת.