גלבוע: בשורות טובות למגזר

ערביי הגלבוע יכללו מעתה בהחלטה 922 המעגנת השקעות תקציביות ענקיות ביישובים ערביים בחמש השנים הקרובות

משרד רה"מ, באמצעות הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי, בישר הבוקר למועצה אזורית הגלבוע, על הנחיה למשרדי הממשלה השונים, לכלול את ערביי הגלבוע בהחלטה 922. בכך מעוגנים בעבורם אותן השקעות תקציביות משמעותיות, של המשרדים השונים, במהלך חמש השנים הקרובות.

עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע: "זוהי בשורה של ממש המגיעה לאחר מאמץ מצדנו ואני שמח שרה"מ נרתם והנחה על הכללת הכפרים בגלבוע. הזכויות של ערביי הגלבוע, אינן פחותות מזכויות ערביי נצרת, כפר קאסם או אום-אל פחם. לא הייתה שום סיבה להעניש אותנו, על כך שבחרנו לחיות יחד ולשמר את קיומנו ברשות אחת, המקרבת בין כלל תושביה לחיי אחווה ושיתוף. נפנה עוד השבוע לשרים הרלוונטיים על מנת להכיר מקרוב את תקציבי הפיתוח השונים ואת ההקצבות לכפרים".


עובד נור: "שמח שרה"מ נרתם והנחה על הכללת כפרי הגלבוע בהחלטה. הזכויות של ערביי הגלבוע, אינן פחותות מזכויות ערביי נצרת, כפר קאסם או אום-אל פחם. לא הייתה שום סיבה להעניש אותנו, על כך שבחרנו לחיות יחד ולשמר את קיומנו ברשות אחת"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

במכתב ששלח איימן סייף, (מנהל הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר), התבשרו במוא"ז הגלבוע כי חמשת היישובים הערבים שבתחום המועצה: טייבה (בעמק), טמרה-זועבייה, מוקייבלה, נעורה וסנדלה כלולים בהחלטת ממשלה מס' 922 וזכאים לסיוע בתחומים השונים בהתאם.

במוא"ז הגלבוע הגיבו בסיפוק ובתודה, לנוכח ההחלטה המהווה את שיאו של לחץ ממוקד שהפעילה המועצה על מקבלי ההחלטות בשנה האחרונה. זאת לנוכח התנערות המשרדים מהזכויות של ערבי הגלבוע, על סמך פירוש מעוות של החלטה 922. כזכור בדצמבר 2015 קיבלה ממשלת ישראל החלטה להקמת מנגנוני הקצאה ממשלתיים, במסגרת תכנית חומש מערכתית הפועלת לשילוב כלכלי של אוכלוסיית המיעוטים בישראל.

נתניהו ועובד נור בכפר טמרה בפתיחת שנת הלימודים
רה"מ נתניהו ועובד נור בכפר טמרה. ראש הממשלה נעתר לבקשת עובד נור להכליל את כפרי הגלבוע בהקצאות לפיתוח

על פי פרשנות ההחלטה המקורית חמשת היישובים הערביים שבתחומי המועצה האזורית הגלבוע, לא היו זכאים להשקעות העצומות שתשקיע המדינה (באמצעות המשרדים השונים), בשל היותם חלק "ממועצה מעורבת". בהקשר זה ראוי לציין כי מוא"ז גלבוע אכן מוגדרת כמועצה הכי מעורבות בישראל, כאשר למעלה מ-40% מאוכלוסייתה מתגוררת בחמישה כפרים. בגלבוע מתגאים בצורת החיים המשותפת אשר מהווה מודל לחיקוי בטיפוח חיי שותפות ואחווה. מאידך, באותם כפרים מתמודדים עם מצוקות קשות במגוון רחב של תחומים, ובפרט בתחום התשתיות, הדיור, והתעסוקה, וזאת בזהות לקשיים עמם מתמודדים שאר ערבי ישראל, ובפרט התושבים הערבים בצפון הארץ.

לנוכח הפרשנות המטעה פנה לפני חצי שנה ראש המועצה האזורית הגלבוע, עובד נור, אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואל היועץ המשפטי לממשלה, בבקשה להירתם לנושא ולהוראות לשרים להכליל את הכפרים בגלבוע בהקצאות לפיתוח. פניה זו נענתה היום בחיוב.