הקרב על מכללת "אורנים"

מועצת קרית טבעון פנתה לשר דרעי בבקשה לספח שטחים לשטח שיפוטה בהם גם מכללת "אורנים". סך כל השטחים אותם היא מבקשת לספח: כ- 1500 דונם. מוא"ז זבלון בתגובה: ״זו גזלת כבשת הרש״.

 

מועצת קרית טבעון פנתה לשר הפנים על מנת לספח את מכללת "אורנים". בנוסף למכללה מבקשים בקרית טבעון  להעביר 170 דונם לטובת אזור תעסוקה, 1,388 דונם באזור צומת העמקים ואת שטח תחנת הדלק בקרית חרושת (33 דונם)

במכתב שנשלח השבוע לשר הפנים הרב אריה מכלוף דרעי, פנה ראש המועצה דוד אריאלי בבקשה להקמת ועדת חקירה להרחבת תחום שיפוטה של המועצה המקומית קרית טבעון, במכתבו נקב  אריאלי בשטחים המבוקשים ונימק את הסיבות לבקשת הסיפוח בכך ששטח א'- כולל את מכללת אורנים,הם שטחים ירוקים פתוחים הכלואים בין קרית טבעון לכביש 75 (שאין כוונה לשנות ייעודם) ושטח בגודל של כ- 170 דונמים (שיש כוונה לשנות ייעודו ולהופכו לאזור תעסוקה).
אריאלי מציין עוד במכתבו בעניין "אורנים" כי כי המכללה הינה שטח "כלוא" המהווה חלק חשוב בחיי היישוב.  סטודנטים רבים הלומדים במכללה מתגוררים בקרית טבעון, בתיכון האנתרופוסופי המצוי בשטחי המכללה לומדים כ- 90%  תלמידים תושבי קרית טבעון וזאת לצד קליטה של תלמידים מחוננים מהיישוב הלומדים במכללה.

השטח אותו מבקשת קרית טבעון לספח בצהוב לשטח השיפוט המסומן בסגול
השטח אותו מבקשת קרית טבעון לספח בצהוב לשטח השיפוט המסומן בסגול

עוד כותב אריאלי בבקשת הסיפוח כי כי בוועדת החקירה האחרונה, שעסקה בשטחים שבין קרית טבעון לזבולון, לא נשלל רציונל הבקשה של קרית טבעון לשטחים שיניבו ארנונה (שלא למגורים), ונקבע  כי הנושא יידון בשלב מאוחר יותר.
לגבי הדרישה לספח את שטח ב'-  1,388 דונם באזור צומת העמקים, מנמק אריאלי את הבקשה  בכך שהבסיס לדרישה הינו כלכלי. במתחם בסיס צבאי (לרבות מרכז הגיוס) העובר תהליכי הרחבה וגידול ע"י צה"ל וראוי כי המתחם יהווה חלק מהבסיס הכלכלי של קרית טבעון.
אריאלי הדגיש במכתבו כי: "היעתרות השר לבקשתנו אף תתיישב עם החלטת ועדת גבולות קודמת שעסקה בשטח זה. בשנת 2009 קבע שר הפנים כי מתחם ג'למה שהיה בשטח ללא תחום שיפוט, יועבר למועצה האזורית זבולון, אך יש לקבוע מנגנון לחלוקת הכנסות גם לקרית טבעון הגובלת. במידה ולא יגובש הסכם בין שתי הרשויות תוקם ועדה מיוחדת לחלוקת הכנסות. עד היום טרם נקבע מנגנון חלוקת ההכנסות ואנו מבקשים לקיים על כך דיון".


ע"פ ראש המועצה אריאלי  בתכנית המתאר הכוללנית לקרית טבעון, שנמצאת בשלבי גיבוש מתקדמים, מסתמן גידול משמעותי באוכלוסיית היישוב. וביחס הפוך לגידול באוכלוסייה צפוי אובדן הכנסות  מחוות מכלי הדלק. העדר עתודות קרקע לפיתוח עסקי מציב את היישוב בפני שוקת שבורה ומחייב את המועצה לקדם פני עתיד לפעול לשיפור הבסיס הכלכלי של היישוב.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


שטח נוסף אותו מבקשים בקרית טבעון לספח הוא שטח ג'-  תחנת דלק אשר מוגדרת היום כשטח גלילי (33  דונמים) – גם בקשה זו נובעת ממניעים כלכליים להגדלת הכנסות המועצה מארנונה שלא ממגורים.

במכתב מדגיש  אריאלי כי הבסיס לבקשת הסיפוח של שטח ג' הוא משום שתחנת דלק הסמוכה לנחל הקישון מהווה אזור רגיש מאוד מבחינה סביבתית וביכולתה של המועצה לפקח טוב יותר מכל גורם אחר על המתקן  שיש בו פוטנציאל זיהום רב. כמו כן, המתחם מהווה כניסה או יציאה חשובה ונוחה לתושבי קרית חרושת באמצעות הגשר שעל נחל הקישון.

ע"פ ראש המועצה אריאלי  בתכנית המתאר הכוללנית לקרית טבעון, שנמצאת בשלבי גיבוש מתקדמים, מסתמן גידול משמעותי באוכלוסיית היישוב. וביחס הפוך לגידול באוכלוסייה צפוי אובדן הכנסות  מחוות מכלי הדלק. העדר עתודות קרקע לפיתוח עסקי מציב את היישוב בפני שוקת שבורה ומחייב את המועצה לקדם פני עתיד לפעול לשיפור הבסיס הכלכלי של היישוב. למרות שהמועצה יזמה מהלכים שונים לאורך השנים להרחבת הבסיס הכלכלי, הם לא נשאו פרי ולכן נדרשת ראייה כוללת והקצאת שטחים מניבים לצרכי פיתוח היישוב.

"לאור הנימוקים כבדי המשקל שפרסתי בפניך אבקשך להקים את ועדות החקירה המבוקשות לשינוי תחום השיפוט של קרית טבעון" מסיים  אריאלי את פנייתו לשר הפנים דרעי.

• מוא"ז זבולון: הפעם, זו גזלת כבשת הרש

תגובת המועצה האזורית זבולון: המועצה האזורית זבולון מתנגדת נחרצות לניסיון של המועצה המקומית קרית טבעון לגזול שטחים נוספים משטחה. לצערנו, פנייתה של מועצת קרית טבעון נעשתה בסגנון מחטף לשר הפנים ולא הועברה למועצה האזורית זבולון, כפי שמחייבת שכנות הוגנת, ומחייב החוק.
נזכיר שהמוא"ז זבולון נענתה לא מכבר בחיוב להעברת שטח שכונת "שערי טבעון" מזבולון לטבעון מתוך שכנות טובה והכרה בצורך הלאומי לדיור.
הפעם, זו גזלת כבשת הרש, ניסיון של טבעון הגדולה והעשירה להתפשט ולחמוס שטחים נוספים. בכוונתה של המועצה האזורית זבולון לצאת למאבק תקיף על כל המשתמע מכך ועפ"י חוק  כנגד כוונות אלה.

תגובת מכללת אורנים לא התקבלה עד לרגע זה.