גלבוע: עימות סוער בהפגנה על כביש 60

מזה שבועות נערכים תושבי היישובים על תוואי כביש 60 להפגנה שנערכה היום בצומת סנדלה. אבל מה שהיה אמור היה להיות מפגן מחאה אמיתי ומתבקש על מסוכנתו של הכביש, גלש והדרדר לעימות פיזי ומילולי. בתום העימות הכריזו כל המשתתפים כי יש לפעול בכל האמצעים לשנות מיידית את הסדרי התחבורה לאורך הכביש

בחודשיים האחרונים עולה השכם וערב סוגיית מסוכנותו של ציר כביש 60 המוביל מצומת יזרעאל ליישובים גן נר, סנדלה, מגן שאול ומוקיבלה ובהמשך למחסום ג'למה. התושבים טוענים לעומסים רבים בציר, לסכנות רבות שטמונות בו ושעלולות לגרום לתאונות קשות, וכן לקושי בכניסות והיציאות ליישובים.
התסכול והרצון ליצור שינוי מיידי הובילו את התושבים לערוך היום הפגנה בכדי לעורר מודעות למצבו של הציר המדמם וכן להביע מחאה על מצבו.
בשעה חמש התכנסו בצומת סנדלה כמאתיים מתושבי הכפר, ראש המועצה, עובד נור, ובכירים נוספים במועצה.
אבל מה שהיה אמור היה להיות מפגן מחאה מתבקש בעקבות מסוכנתו של כביש הדמים, גלש לעימות פיזי ומילולי שהדיף ריח פוליטי, זאת למרות הניסיונות של המארגנים למנוע זאת. בתום העימות הכריזו כל המשתתפים כי יש לפעול בכל האמצעים לשנות את הסדרי התחבורה במקום.

"די לסבל. אנחנו דורשים טיפול". חי סורקה, תושב גן נר, ממארגני הפגנה
"די לסבל. אנחנו דורשים טיפול". חי סורקה, תושב גן נר, ממארגני הפגנה

• "אנחנו לא רוצים למות בכביש הזה"

ראשון הדוברים בהפגנה היה חי סורקה מהיישוב גן נר, ממובילי המחאה וממארגני ההפגנה שאמר: "נמצאים פה תושבים מגן נר, סנדלה, מוקיבלה ומגן שאול ולכולם אמירה אחת, אנחנו לא רוצים למות בכביש הזה. אנחנו לא מוכנים לעומסים האלה, לא מוכנים שהמצב ככה יימשך, די לסבל. אנחנו דורשים טיפול.
לא ייתכן שתושבי מגן שאול וסנדלה לא יכולים לצאת מהבתים בימי שישי ושבת. זה לא הגיוני. לא באנו לפוליטיקה, אותה אני מבקש להשאיר בצד".

• עובד נור: "חשוב שגם התושבים יהיו שותפים למאבק הזה"

בתום דבריו הוא העביר את רשות הדיבור לראש המועצה עובד נור שהתייחס לסטטוס הקיים בציר ואמר: "הרבה מאוד שנים, מאז שנפתח מעבר ג'למה הכביש הופך יותר ויותר עמוס", אמר נור, "אין ספק שהכביש לא מתאים מבחינת הרוחב והתשתיות שלו ולכן מיד עם כניסתי למועצה התחלתנו לקדם תכנון יחד עם נתיבי ישראל שאמורים לגמור אותו בחודש הקרוב ובהמשך להסדיר כיכרות וכניסות ליישובים כמו שצריך. המטרה היא שהנהגים יוכלו להיכנס לישובים מבלי שזה יסכן אותם. מצד שני, בשיתוף פעולה של משרדי התחבורה והביטחון נצטרך להשקיע בכדי להרחיב את הכביש ולייצר תנועה בטוחה לכולם.


 

יש פה עסק מסוכן, שחייב טיפול. התושבים ייראו בקרוב את התוצאות בשטח. לא נרפה ונמשיך להשמיע את קולנו עד שיהיה פתרון".


 

 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אני רוצה להאמין שאם התכנון יסתיים בחודש חודשיים הקרובים, אז נוכל לראות עבודות על הכניסות כבר בסוף 2016, זה הסיכום עם נתיבי ישראל. לאחר מכן נפעל לתכנון הרחבת הכביש. פה מדובר בנתיב ברור וחד כיווני, אנחנו מתכוונים לטפל בכביש ולראשונה זה מקודם מבחינת תוכניות ותקציבים. אני שמח מאוד שהתושבים לוקחים חלק בעניין הזה ותומכים במאבק הזה, ככל שנהיה יחד, יהיה לנו קל יותר מול כל מוסדות המדינה. לאורך כל הדרך חשוב שגם התושבים יהיו שותפים למאבק הזה. כשמשהו כואב למישהו בגלבוע, זה כואב לכל תושבי הגלבוע ולכן אני רוצה להגיד תודה לכל מי שהגיע, גם אם הוא לא תושב המתגורר בגן נר, סנדלה, מוקיבלה או מגן שאול. יש פה עסק מסוכן, שחייב טיפול. התושבים ייראו בקרוב את התוצאות בשטח. לא נרפה ונמשיך להשמיע את קולנו עד שיהיה פתרון".

"חשוב שגם התושבים יהיו שותפים למאבק הזה". עובד נור
"חשוב שגם התושבים יהיו שותפים למאבק הזה". עובד נור

• "אני רוצה שכל מי שעובר בכביש הזה היום יישמע את זעקתנו"

בתום דבריו של נור הועבר המיקרופון למוטי כהן, ומכאן כבר התפתח עימות שגלש לפסים של אלימות מילולית ופיזית. כהן תקף את ראש המועצה ובינו לבין סגן ראש המועצה, הישאם זועבי, התפתח עימות פיזי. "אני רוצה להודות לכל מארגני ההפגנה. הכביש הזה הוא כביש דמים, איבדתי את אבי בציר הזה ולא באתי לעשות פוליטיקה. כבר שמונה שנים אני פועל בכל מרצי לשנות את מצבו של הכביש. אני רוצה שכל מי שעובר בכביש הזה היום יישמע את זעקתנו. אנחנו בית אחד ומשפחה אחת", אמר כהן.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

"אני רוצה שכל מי שעובר בכביש הזה היום יישמע את זעקתנו". מוטי כהן
"אני רוצה שכל מי שעובר בכביש הזה היום יישמע את זעקתנו". מוטי כהן

• "הכביש מאיים על חיינו, גברים, נשים, ילדים וטף"

תושב הכפר סנדלה הוסיף: אנחנו לא רוצים למות בכניסה לכפר. הכביש מאיים על חיינו, גברים, נשים, ילדים וטף. אנחנו רוצים לחיות בבטחה. מאסנו במכתבים ובפגישות. יש פה סכנת חיים אמיתית. צריך לפעול ומיד". בחלק האחרון של ההפגנה ירדו המפגינים לכביש ועצרו את התנועה באישור המשטרה למספר דקות מצומצם. המפגינים זכו לתמיכתם של הנוסעים בציר, שמודעים אף הם למסוכנתו של הכביש.