תשלום מזונות לגבר הייתכן?

"חוק ומשפט" / מדור משפטי מאת עו"ד אוהד פארי: ידוע לכל כי אישה וילדים זכאים למזונות בהתאם לדין העברי, אך לא פעם צפה ועולה השאלה האם בתי המשפט מכירים גם בזכותם של גברים לקבל מזונות בנסיבות מסוימות?

דיני המשפחה בישראל מבוססים ברובם על הדין העברי, אשר מחייב גברים לשאת בתשלום מזונות האישה והילדים.
הדין העברי אינו מכיר במקרה הפוך בו אישה צריכה בתשלום מזונות הגבר, יחד עם זאת ערכאות המשפט בישראל אינן נשארות אדישות נוכח השינויים החברתיים והמשפחתיים האדירים שהתחוללו בישראל ובעולם, ומתאימות את פסיקותיהן לרוח התקופה.

המהפך שחל ביחס בתי המשפט לזכותו של גבר לקבלת תשלום מזונות החל בשנת 2011, אז נקבע במסגרת פסק דין תקדימי של בית המשפט

עו"ד אוהד פארי
עו"ד אוהד פארי

לענייני משפחה כי ידוע בציבור זכאי לקבלת מזונות חודשיים מבת זוגו, עוד חייב בית המשפט את האישה להמשיך ולשלם את כל הוצאות אחזקת הבית.

במסגרת אותו מקרה דובר בבני זוג שקיימו קשר זוגי במשך שנים, כאשר האישה היא בעלת האמצעים בעוד שהגבר ללא אמצעים כלל. לימים נתגלע סכסוך בין בני הזוג והאישה גירשה את בן הזוג מביתה תוך שהיא מותירה אותו ללא קורת גג הגבר מצידו החליט להגיש תביעת מזונות. בית המשפט החליט לקבל את תביעתו.

• בחינת אופי היחסים בין בני הזוג לצורך קביעת הזכאות למזונות

מבחינת בתי המשפט, סטטוס הנישואין של בני זוג שהתחתנו כדת משה וישראל מצביע על כוונתם ההדדית לקיים קשר זוגי הדוק הכולל שיתוף בממון. אך גם במקרים של בני זוג שאינם נשואים לא נשללות אוטומטית זכויותיהם וחובותיהם הנובעות מהקשר ביניהם, בייחוד לאור התופעה הגוברת של זוגות שהחליטו שלא להינשא מטעמים אידאולוגיים, פיננסיים או משום שהם פסולי חיתון לפי ההלכה. המבחן הקוע לעניין זה הינו טיב הקשר שקיימו בני הזוג.

בתקופות מוקדמות בזמן חלוקת התפקידים בתוך המשפחה הייתה מוגדרת, כאשר הגבר היה אחראי על פרנסת המשפחה בעוד שהאישה הייתה זו המנהלת את משק הבית ומגדלת את הילדים. על חלוקה זו מבוסס גם הדין העברי, יחד עם זאת היום המצב שונה, כך שאפילו במשפחות חרדיות שבהן הבעל לומד תורה פרנסת המשפחה מוטלת על האישה. הנשים של היום הן עצמאיות, לוקחות חלק פעיל בשוק העבודה ופעמים רבות הכנסתן גבוהה יותר מאשר הכנסתו של בן זוגן.

האם המשמורת על הילדים משליכה על החבות במזונות?

בדרך כלל, כאשר בני זוג מחליטים להתגרש האישה היא זו שתקבל את המשמורת על הילדים המשותפים, ולכן באופן טבעי רוב תביעות המזונות מוגשות על ידי נשים. אך מה קורה במקרה הפוך? האם גבר שהוא ההורה המשמורן זכאי לקבל מזונות עבור הילדים?

מן הידועות כי הדין העברי מחייב גבר לפרנס את ילדיו ולשלם להם מזונות גם אם התגרש מאמם, וללא קשר לשאלה האם יש לו משמורת עליהם או לא. בכל מקרה האב חייב לספק את הצרכים הבסיסיים של הילדים, לדאוג למזון עבורם, לקורת גג, לביגוד ולחינוך.

החוק אינו מתייחס לשאלת חיובה של אישה בתשלום מזונות עבור הילדים במקרה שהגבר הוא ההורה המשמורן. סוגיה זו שנויה במחלוקת והפרשנויות לגביה מגוונות. באופן עקרוני קיימת דעה שלפיה במקרה שהאישה אמידה ויש לה את היכולות הכלכליות לדאוג לפרנסתה ולפרנסת הילדים, ראוי שתשתתף בהוצאות מזונותיהם. כלומר, מאחר שחובת התשלום מוטלת מבחינה חוקית רק על האב, בתי המשפט לא ימהרו לחייב את האישה בתשלום המזונות, אך יחד עם זאתבמקרים בהם האישה אמידה, חובת המזונות של הגבר תצומצם ככל שניתן.

• מזונות לגבר לפי כללי המשפט האזרחי

בית המשפט העליון התייחס בפסיקותיו לשאלת חיוב המזונות, והבהיר כי חובה זו אינה מתבססת דווקא על הדין העברי אלא גם על הדין האזרחי ודיני החוזים, אשר העיקרון המוביל הוא עקרון תום הלב. כלומר, הן האישה והן הגבר יכולים להיות זכאים לקבלת מזונות או לחלופין להיות מחויבים בתשלומם.
האמור במדור זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי.
המחבר מחזיק בתואר L.L.B במשפטים, עו"ד החבר בלשכת עורכי הדין בישראל ובעלים של משרד עורכי דין בעיר עפולה.
ליצירת קשר חייגו 04-6407779 או באמצעות פקס 153-4-6407779.