10 המכות התזונתיות של פסח (ואיך נצלח את החג בשלום)

זה מתחיל בליל הסדר ונגמר עם מופלטה נוטפת דבש וחמאה במימונה: הדר שטיינווג, דיאטנית בשרותי בריאות כללית במחוז צפון, "עושה לנו סדר" במספרים לפני חג הפסח המתקרב ובא, עורכת לנו הכנה מקדימה -לשמירה על תזונה נכונה בחג החירות, מכינה אותנו להסבה לשולחן החג ומסבירה שלא חייבים 'לאכול מהכל'

"כָּל דִכְפִין יֵיתֵי וְיֵיכֹל"? ימי חג מרובים, מפגשים משפחתיים עם סעודות עתירות קלוריות, תחושת חופש ושחרור עם בוא האביב, אכילה מרובה במסעדות בימי חול המועד ועוד כמה וכמה אתגרים מורכבים לשמירה על שגרה של תזונה מאוזנת.
אז איך קרה שחג הפסח, החג של הצליאקים, החג ללא גלוטן, החג בו בעצם אנחנו אמורים לרדת במשקל הפך להיות כל כך מאיים בדיוק מהסיבה ההפוכה?
הדר שטיינווג, דיאטנית בשרותי בריאות כללית במחוז צפון, מרצה ומנחת קבוצות מזמינה אתכם לבחון את 10 המכות התזונתיות של פסח, לראות כיצד ניתן להיזהר מהן, להימנע מהן ולצלוח את החג ללא קילוגרמים עודפים.

כל מצה שווה לכ-2 פרוסות לחם מבחינה קלורית, ומהצד השני לא משביעה כמו לחם
מצה: כמו לאכול 2 פרוסות לחם מבחינה קלורית, אך לא משביעה כמו לחם
  1. ארוחת החג עשירה ומאוחרת  כל שנה אנחנו מופתעים מחדש, שההגדה כל כך ארוכה והארוחה כל כך מאוחרת. קחו לכם המלצה חמה לקראת ארוחת החג – אל תגיעו רעבים לארוחה!. התכוננו לארוחת החג, איכלו ארוחת בוקר וגם ארוחת צהריים, תוסיפו ארוחת ביניים קטנה אחר הצהריים וככה תצליחו לשרוד את קריאת ההגדה ולא תגיעו לארוחת החג מורעבים.
  2. אכילה במהלך הסדר, בברכות: אם תאכלו מספיק במהלך היום ותגיעו ברמת רעב סבירה, תצליחו לעבור את הברכות בהגדה עם אכילה מינימלית. כך תוכלו לחכות למנות העיקריות, הרי שם מסתתר כל האוכל הטעים והמנות הייחודיות לחג.
  3. 4 כוסיות- נכון, כולם יודעים שאלכוהול מכיל כמות קלוריות בלתי מבוטלת, אבל לשתות 4 כוסיות בערב החג זו מצווה וזו ברכה, ברור שעליהן לא נותר. אבל אולי אפשר לחסוך בקלוריות בשתייה הנוספת שאנחנו שותים? אולי לוותר על המיצים? אולי להסתפק במים או סודה? גם במהלך החג והחופש מיצים זה המקום שהכי כדאי וקל לצמצם צריכה קלורית.
  4. קינוח בערב החג- אתם כבר מלאים, שלא נאמר מפוצצים. לא חייבים לטעום מכל הקינוחים. בחרו אחד, תמיד עדיף סלט פירות אבל אם לא בחרו בקינוח אחר, תיהנו ממנו, אכלו אותו לאט לאט עם כוס תה חם ליד, תתפנקו עליו ותיהנו מכל רגע.
  5. חייבים לטעום מהכל- לא חייבים!, אפשר מחר לטעום "מהשאריות". בארוחת החג בחרו את המאכלים שאתם הכי אוהבים, ותרו מראש על אחרים, על הרגילים כמו תפו"א אפוי, הימנעו ממטוגנים והרבו בסלטים.
  6. בילויים משפחתיים- זה לא חייב תמיד להסתכם בעוד ארוחה כבדה מסביב לשולחן. תראו זאת כהזדמנות לצאת אל הטבע, לטייל ואולי אפילו להוציא אנרגיה במקום להכניס. מתארגנים מראש עם ארוחה קלילה על בסיס גבינות, ירקות, ביצים, טונה, אבוקדו, חמוצים ותירס ואם ממש חשקה נפשכם זה המקום להביא מהבית מצייה- מצה עם ביצה.
  7. מצות- ה- "מכה" של החג בה' הידיעה. מצה מטוגנת עם ביצה, מצה עם שוקולד ומצה עם חרוסת, טעיםםם, אבל… הדחיסות קלורית גבוהה, מאוד, כל מצה שווה לכ-2 פרוסות לחם מבחינה קלורית, ומהצד השני לא משביעה כמו לחם. אז מה נעשה? אפשר לשקול שימוש בתחליפים כמו פריכיות אורז לאוכלי הקטניות (שגם הן לא ממש משביעות), או מאפים מקמח מצה/ קמח שקדים ושאר תחליפים (שגם הם על פי רוב ממש לא בריאים ועתירי קלוריות). אז מה כן? מה כן? אין לי פתרונות קסם ובכל זאת, בארוחה בשרית יש פחמימות אחרות וותרו על המצה. בארוחה חלבית, איכלו ארוחה קלה הכוללת גבינות, ביצים, סלטים. התארגנו מראש על מזון בריא לא מטוגן, מגוון סלטים. וכן אפשר גם מצה (קלה או מלאה).
  8. על האש- תמיד כיף ליהנות מבשר טוב. אפשר לחסוך בקלוריות ולבחור בבשרים רזים לוותר על איברי פנים והצלעות להעדיף בפרגיות, סינטה וקציצות. כמובן ירקות: על האש, סלטים, חמוצים ועוד. והנה אחלה הזדמנות לחסוך בפחמימות – לוותר על התוספת.
  9. יציאות מעיים- המצות גמרו עלינו, עם ישראל יצא לחופשי, אבל אנחנו ללא יציאה כל החג. עצירות זה סיוט, התחושה והידיעה שכל הפסולת נשארת בגופנו, בנוסף לתחושת הכבדות המעיקה. אז מה עושים? דבר ראשון – שותים הרבה מים!, לפחות ליטר וחצי ביום, דבר שני הולכים, מתנועעים, זזים וכמה שיותר. דבר שלישי: איכלו שומנים בריאים: אגוזים, שקדים, טחינה, אבוקדו וחמאת בטנים טבעית, אמנם עתירי קלוריות אך מאוד בריאים ומסייעים ביציאות.
  10. החג של הצליאקים- איפה הקאצ'? לא הינו אמורים לרדת במשקל? דיאטה ללא גלוטן היא אחת הדיאטות שהגוף מגיב אליהן במהירות ויורד במשקל. אז למה בפסח לא? אולי בגלל כל הארוחות המשפחתיות הכבדות? אולי הכל בגלל המצות והעצירות? אולי בגלל שסדר היום שיצא מאיזון? האמת אין תשובה אחת נכונה. אתמול זה פורים, היום זה פסח, ומחר זה יום העצמאות, באמצע עוד כמה שבתות ואירועים משפחתיים. יהודים טובים כל הזמן יוצאים משגרה. בואו לא נשתגע וננסה גם בחג הארוך הזה לסגל שגרה, לבחור בריא וגם לכבד את מנהגי החג.

• לסיום: 'משהו קטן וטוב'

"מטרתי לסייע בבניית אורח חיים פשוט ונגיש ליישום. אני רואה בטיפול התזונתי הרבה מעבר למה אוכלים ומתי, מבחינתי תזונה מביאה איתה ערכים נוספים של משפחתיות, בריאות ואפילו רווחה נפשית. איזון תזונתי משרה עלינו הרבה טוב. אני מאחלת לכם חג פסח שמח ובריא".