״חיבוק חם״ מאוקראינה לישראל

בזמן שישראל זוכה לגינוי מכל רחבי תבל, נעים לראות גילויי תמיכה פומביים במדינת היהודים ועוד באוקראינה. אבי רותם, בכתבה מיוחדת ל-עמקניוז, מביא לכם את הקולות והתמונות ממפגן תמיכה יוצא דופן ומרגש בבירה קייב הקפואה והסגרירית. וגם: על מפגש אחד אקראי ומיוחד עם נתן, חייל אוקראיני חסון, שבנו ה״המורעל״ לובש את מדי הזית של צה״ל וחובש כומתה של גולני

8 מעלות נמדדו היום בקייב, אבל בבירת אוקראינה כבר ״מריחים״ חורף. התושבים כבר שלפו את המעילים ואת שאר העזרים המחממים, עניין שבשגרה שמגיע חודש נובמבר ומזג האוויר הופך לאחד מנושאי השיחה המרכזיים.
אבל לפחות ליום אחד, מה שעורר עניין במרכז קייב הוא מפגן התמיכה בישראל, לא דבר מובן מאליו על רקע גל האנטישמיות כלפי ישראל שבא לידי ביטוי בהפגנות בבירות אירופה ובעולם, בחרם אקדמי גלוי וסמוי בלא מעט אוניברסיטאות מובילות, באיסור על ייבוא מוצרים שמיוצרים בישראל ועוד.

נתן מימין עם אבי  רותם . לבש פעם את מדי צה"ל
נתן, מימין עם אבי רותם. לבש פעם את מדי צה"ל

• סגירת המעגל של נתן

וכך, עמדו זה לצד זה, מאות אוקראיניים, יהודים וישראלים כשלצידם מתנוססים עשרות דגלי כחול לבן של ישראל, לצד הדגל האוקראיני, מחזה מרגש ומרנין לאין שיעור, בייחוד בתקופה הנוכחית. המפגן מזמן לנו מפגש עם חיילים אוקראינים שמגלים הערכה רבה כלפי הצבא בישראל.


נתן, חייל שרירי וחסון, מספר כי לפני כ-20 שנה הוא לבש את מדי צה״ל וכאשר בגר, החליט לשוב לקרירות של אוקראינה. אבל הפיקנטריה לא מסתיימת בפרט הזה. מתברר שבנו של נתן משרת היום כלוחם בחטיבת גולני בצה״ל ושזו סגירת מעגל עבורו.
גם נוכחותם של אמצעי התקשורת לא נפקדה באירוע והם תיעדו כל נאום, ומילות עידוד ותמיכה בישראל. לצד זאת האוקראינים גינו את גילויי הטרור, האלימות, ההסתה והשטנה נגד ישראל והדגישו כי הם תומכים בישראל ובריבונותה.


במפגש הזה ישראלים ואוקראינים משתפים פעולה יחד, יד אל יד. אומנם, אין תמיכה גלויה של השלטונות אבל פעילותה של עמותה קנדית, שאוהדת ומחבקת את ישראל מחפה על זה ומחזקת את הקשר בין העמים. היה זה מחזה מרגש ביותר לראות את אותם מאות אוקראינים, אוחזים ומנופפים בדגלים. בתוך כל ההתרגשות והמחווה הפרו-ישראלית, אני אנצור רגע אחד, קטן, אבל עוצמתי, עוצר נשימה. היה זה הרגע שבו נוגנה התקווה, רגע שגרם מיד לצמרמורת לכל יהודי וישראלי שנכח בכיכר. מלבד התקווה נוגן גם ההמנון האוקראיני, וגם הוא הוביל לפרץ של פטריוטיות וגאווה בקרב תושבי הבירה.

• מכנה משותף

האוקראינים, שאנחנו הישראלים שוחחנו עמם, מדברים תמיד בהקשר חיובי על ישראל. הם רגישים למורכבות החיים במזרח התיכון ותמיד זוכרים ששני העמים, גם זה האוקראיני וגם זה היהודי, היו קורבנות של מכונת ההשמדה הנאצית והצורר היטלר. בסופו של יום כל כך מרגש וגדוש באמוציות, תמיד טוב לדעת שיש מי שאוהב אותנו ותומך בנו ובדרכנו גם מעבר לים.

אבי רותם, קייב, אוקראינה