תשעה, מי יודע?

המכות של השנה האחרונה, מי יתגעגע לחלה של שבת ויסתפק במצה ומה המשמעות האמיתית של החג. קצת לפני ההסבה לשולחן הסדר העברנו לכמה דמויות בעמק שאלון לחג המצות – וקיבלנו תשובות מאוד מעניינות. המחשה: צילום- יונינה

מה נשתנה הפסח הזה משנים עברו?

מה מהווה החג בעבורך- על כל משמעויותיו?

מה הייתה "המכה" הכי גדולה שלך השנה?

איזה "חמץ" הכי חסר לך בתקופת חג הפסח?

מה את/ה הכי אוהב בחג הפסח?

המלצה לבילוי בטבע בימי החג וחול המועד

דניאל בן, מנכ"ל שחקים
דניאל בן, מנכ"ל שחקים

דניאל בן, מנכ"ל רשת שחקים

  1. מה נשתנה הפסח הזה משנים עברו? – הצורך להחזיר את הניצוץ לעיניים של האנשים.
  2. אני מאוד אוהב את התפיסה היהודית הקדומה יותר לפיה דווקא ניסן הוא החודש הראשון ומאוד מתחבר לרוח ההתחדשות של חג הפסח.
  3. רעות, רעייתי עשתה כמה קורסים בקונדיטוריה ואפייה.. אני לא מצליח לעמוד בפיתויי..
  4. איזה "חמץ" הכי חסר לך בפסח? – פיצה, מאכל קסום ושמימי.
  5. במושב, אווירת החג מורגשת יותר מכל חג אחר. יש ריחות וטעמים ששמורים רק לפסח והכי חשוב, לכל חג יש מוצאי חג.. והמימונה היא מסורת משפחתית נפלאה ואהובה.. (רעות ואני הכרנו במימונה ובתי הבכורה נולדה במימונה.
  6. פסח הוא חג למדבר – גם בגלל הסימבוליות והחיבור לסיפור יציאת מצרים וגם משום שמזג האוויר הוא המתאים ביותר. בדרך כלל עדיין לא חם מידי וכבר לא ממש קר. בנוסף הנגב הופך בשנים האחרונות ליעד תיירותי נפלא, ידידותי למשפחות ומלא אטרקציות.

    חבר מועצת העיר עפולה, איתי כהן
    חבר מועצת העיר עפולה, איתי כהן

איתי כהן, חבר מועצת העיר עפולה

  1. בדיוק לפני שנה היינו כולם בסגר עקב נגיף הקורונה, עשינו את החג לבדנו, ללא משפחה, אבא אמא , אחים וחברים. לשמחתי השנה נסב כולנו מאוחדים ומחוסנים סביב השולחן.
  2. חג הפסח מהווה עבורי חירות, אחדות, נתינה ועזרה הדדית לטובת משפחות שאין בידם משגת לשבת סביב שולחן מלא באוכל.
  3. השנה הזאת למעשה קיבלתי שלושה מכות: הראשונה שהוצאתי על ידי מעסיקיי חל"ת כתוצאה מהקורונה. השנייה, נאלצתי לעזוב את ביתי ולהתגורר אצל חמתי כי הייתי ללא מקור פרנסה אבל תודה לאל חזרנו לחיים, יצאנו לחירות – הכל מעת השם. המכה השלישית היא שנאלצתי להתמודד עם הקורונה, וראיתי איך משפחות מתפוררות וזועקות לסיוע. היו רגעים שזה שבר אותי נפשית אבל לא נתתי לעצמי ליפול. הייתי שם בשביל כל משפחה. כנבחר ציבור עליי להיות חזק ואיתן למען התושבים בעפולה שאני כל כך אוהב ומתרגש מהם. חיזקתי אותם ועודדתי אותם, אמרתי להם 'תרימו ראש, אני באותה סירה איתכם וביחד ננצח' וכך היה. אמרתי להם כוחנו באחדותנו.
  4. האמת היא שלא מפריע לי האיסור לאכול חמץ. אני דווקא נהנה לאכול מצות. חוץ מזה אגלה שאני לא אכלן גדול. אולי בכל זאת תחסר לי חלה לרוטב של הדגים.
  5. מה אני הכי אוהב בחג הפסח? לקרוא את ההגדה, לשיר ולהתרגש ממנה. זה מחבר אותי עמוק יותר לקב"ה, לעם ישראל ותורת ישראל. זאת גם הוכחה שלאורך השנים לא משנה כמה ניסו לפגוע בעם ישראל הקב"ה הציל אותנו מידי אויבנו.
  6. הבילוי הכי טוב זה להצפין לרמת הגולן, לראות את הירוק, את הנחלים שזורמים וליהנות מיופייה של מדינת ישראל. אגב, הפארק העירוני שלנו בעפולה מעולם לא היה ירוק יותר.

לסיום אני רוצה למסור לכל תושבי עפולה היקרים חג פסח כשר ושמח. שתמיד תהיו מאוחדים ולא מפולגים. יש לנו עיר אחת, הרבו באהבת חינם. אני גאה להיות נבחר ציבור שלכם.

אידית אלגרבלי ובתה נועה
אידית אלגרבלי ובתה נועה

• אידית ונועה אלגרבלי, קוסמטיקאיות

  1. למדנו הרבה בשנה האחרונה. בלא מעט מקרים לקחנו את המשפחה והביחד כמובן מאליו וזה מלמד אותנו שהמשפחה הכי חשובה לתמיכה וסיוע. הקורונה ביטאה לנו כמה קשה הבדידות, בעיקר בחגי ישראל.
  2. המשמעות של החג עבורי זה ניקיון, הנפש, הגוף והלב. מציאת מקום לסלוח, למחול, להתחדשות, להתחברות לעצמנו ולפתיחת דף חדש.
  3. ה'מכה' הכי גדולה בעבורי? מבחינתי זה יותר אתגר מאשר מכה. למדנו לחפש ולהמציא את עצמנו מחדש. לעבור לעשות שימוש בטכניקות ושיטות שעד עכשיו לא היו לנו כמו אבחונים באון ליין וטיפולים בדרך שלא הכרנו.
  4. בעיקר לחם.
  5. לצאת לטבע, למרחבים הירוקים, לבלות עם המשפחה, לנשום את הפריחה ולהינות מדברים קטנים כמו ציוץ הציפורים.
  6. צאו לטבע, יש לנו ארץ כל כך טובה ויפה ואין מה לחפש מעבר לים. אנחנו צריכים להינות ממה שהקב"ה נתן לנו. פשוט צריך לחפש נכון ולהינות ממה שיש.

    שניר פרידמן. אלבום פרטי
    שניר פרידמן. אלבום פרטי

• שניר פרידמן, יו"ר החברה הכלכלית בגלבוע

  1. שבפסח הזה חג החרות מקבל משמעות נוספת ועכשווית.
  2. פסל מסמל בעיניי חג של לכידות משפחתית וקצת חופש מהשגרה העמוסה.
  3. השילוב של עבודה מלאה מצד אחד וההתמודדות עם הסגרים והילדים בבית מהצד השני היו מאתגרים במיוחד.
  4. לא חסר לי חמץ. להפך, זה תרוץ מצוין להתנקות מגלוטן. חוצמז'ה יש תחליף להכל היום אז זה לא נחשב כל כך מאתגר..
  5. אנח אוהב את השקט וזמן האיכות עם המשפחה.
  6. שבילי עמק המעיינות, מסלולי אופניים לכול המשפחה בין בריכות המים המדהימות ופינות חמד יפיפיות.

    נתנאל גולדמן. צילום הפועל עפולה
    נתנאל גולדמן. צילום הפועל עפולה

נתנאל גולדמן, שחקן הפועל עפולה בכדורגל

  1. אחרי הפסח שעברנו שנה שעברה, הפסח הזה הכי מיוחד שמכיוון שחוזרים שוב להיות עם המשפחה.
  2. פסח בשבילי מסמל את תחילת הקיץ שאני מאוד אוהב, את האווירה המשפחתית ובכלל תחושה של התחדשות.
  3. קל, נראה לי שכולם יענו את אותה תשובה, כמובן שהקורונה.
  4. לא חסר לי חמץ. אני מאוד אוהב את השבוע הזה ששוברים שגרה ואוכלים מצות.
  5. לאכול מצה עם שוקולד
  6. עכשיו כשהקהל חוזר למגרש נשמח שהבילוי של כולם יהיה איתנו במשחקים בעפולה.

    רומן זולו. צילום הפועל עפולה
    רומן זולו. צילום הפועל עפולה

• רומן זולו, מאמן הפועל עפולה בכדורגל

  1. השנה חג הפסח מסמל חזרה לשגרה, משפחה, את הביחד, מהסגרים והקורונה לחירות.
  2. פסח זה חג מיוחד, אנרגיות שאי אפשר להסביר, הניקיונות האירגונים מסביב.
  3. אין ספק שהקורונה היא המכה הגדולה של השנה מבחינתי.
  4. האמת שאני משתדל לשמור על תזונה נכונה אז יהיה לי הרבה יותר קל בלי החמץ, אני אסתדר עם הבשר.
  5. אני מאוד אוהב לטייל עם המשפחה שלי, אוהב לפגוש חברים.
  6. אני אוהב את הצפון, אני ממליץ על עמק המעיינות, הגלבוע וכמובן איך לא, המשחקים של הפועל עפולה שעכשיו אפשר סוף סוף לחזור ליציעים אחרי תקופה ארוכה. מכאן אני מאחל לכל תושבי עפולה חג פסח שמח והמון בריאות.

    עו"ד סיוון אוחנה
    עו"ד סיוון אוחנה

סיון אוחנה, עורכת דין

  1. הביטוי "לצאת מעבדות לחירות" מקבל משמעות אמיתית ומציאותית יותר מתמיד. אנחנו אחרי שנת משבר קורונה עולמי שנה שהיוותה אתגר גדול ומשמעותי בכל תחומי החיים. נראה שהמגפה שללה מאיתנו כמעט כל חירות אפשרית – חופש התנועה, העיסוק, חירות ההתאגדות. אבל אם יש דבר טוב שעשתה, זה שעל הדרך הצליחה גם לגזול את "רעשי הרקע" והיסחי הדעת, ובכך גרמה לנו – יותר נכון הכריחה אותנו – להתבונן פנימה על מה שחשוב.
  2. חג הפסח תמיד היה החג האהוב עליי. מעבר לשינוי במזג האוויר המחמם, יש בחג תחושה של צמיחה והתחדשות. הזמן שלפני החג הוא הזדמנות לארגן את חיי ולסדר אותם כך שיהא ברור לי מה בחיי עליי לשחרר. בעבורי, הסדר והארגון של הבית לפני החג ולכבודו עוזר להתנקות גם מדפוסים ישנים ומביא אותי לחג הפסח כשאני נקיה יותר מבחינה רגשית, מאורגנת יותר במחשבותיי ופנויה לחירות רוחנית.
  3. אפשר להוסיף את הקורונה לעשרת המכות בהחלט. ללא ספק גילינו עד כמה החיים יכולים להשתנות ברגע ועד כמה המציאות שבה אנו חיים שברירית ומשתנה. זה הזמן להעריך את מה שיש לנו ולהודות לבורא כי שום דבר אינו מובן מאליו.
  4. אני חושבת שדווקא הפסח הזה לעומת פסח שעבר לא ייחסר לי כלום, היות וסוף סוף נוכל לשבת כל המשפחה המורחבת ולחגוג את החג יחד, מה שלא יכולנו לעשות בשנה שעברה.
  5. מבחינתי זהו חג של התחלה, ניצנים של פריחה ובילוי בחיק המשפחה, חג של הנאה ושמחות, הזדמנות נהדרת ליהנות מהשפע שקיבלנו בחיים. העובדה שאני חוגגת את יום הולדתי בפסח מעצימה עוד יותר את ההרגשה הזו.
  6. הארץ שלנו שופעת אתרי בילוי בטבע. חג הפסח הוא תחילת האביב, יש חופש ארוך וזו הזדמנות לצאת לטיולים ברחבי הארץ, בשמורות פורחות בין בעלי חיים מוגנים, נחלים, זריחות ועוד. ממליצה לטייל בצפון הארץ, בנחלים השופעים מים כמו הדישון, הדן, הבניאס ושניר, המרהיבים ביופיים בעונה הזו. לצאת לפיקניק וליהנות בחיק המשפחה.
הדס קרמיצר
הדס קרמיצר

הדס קרמניצר, עורכת דין

  1. שבפסח הזה נלמד להעריך את מה שהיה מובן מאליו, את הביחד, את המשפחתיות, לשבת עם הדודים, עם הסבים והסבתות אחרי תקופה ארוכה שזה נלקח מאיתנו.
  2. מה מהווה החג בעבורי? בפסח יש תחושה של התחדשות, הבית נקי, מזג האוויר משתנה ושם את החורף מאחור. לפי הקבלה חודש ניסן הוא זמן לגאולה ולחסד, התזמון בעונת האביב אינו מקרי כשם שהטבע מתחדש, כך גם אנחנו יכולים.
  3. ה"מכה" הכי גדולה השנה- ללא ספק הקורונה בעיקר בגלל הילדים שהיו כ"כ הרבה זמן בבית בלי מסגרות, בלי לימודים, בלי חברים, בלי חוגים, ופשוט לא מצאו את עצמם.
  4. החמץ שחסר לי בפסח זה תמיד פיצה, שבלעדיה אני חצי בן אדם (תרתי משמע).
  5. הכי אני אוהבת בחג זו ההזדמנות לנקות, לרענן ולחדש את הבית. זו הרגשה של התחדשות אמיתית. החג בשבילי תמיד מתקשר למשפחה, לאוכל טוב ולחמימות של בית.
  6. אני ידועה כחובבת טבע ואוהבת מאד לטייל בארצנו היפה. הצפון שלנו מלא במקומות מדהימים, הגלבוע, הגליל והגולן, צאו לטייל, הכל פורח בחוץ.

    קובי אוחנה
    קובי אוחנה

קובי אוחנה, צלם אירועים ואופנה

  1. אני חושב שתהיה תמימות דעים בין כול תושבי ישראל שנחגוג השנה את הפסח עם היקרים לנו, ללא סגרים וחשש מתחלואה ומבזקים מבהילים של מקדמי הדבקה.
  2. חג הפסח מציין עבורי חרות, צמיחה, פריחה והתחדשות ברוח האביב.
  3. לא לצלם שמחות באולמות האירועים הייתה מכה של ממש בעבורי, מעבר לפרנסה זה הדבר שאני הכי אוהב.
  4. האמת שמה שחסר לי זה בעיקר מאפים. התחליפים שיש לא 'עושים' את העבודה.
  5. במהלך החג אני אוהב את ההתכנסות המשפחתית בליל הסדר והקריאה והשירה בהגדה. אני גם לא מפספס את החרוסת.
  6. אני ממליץ על ביקור במפלים הלבנים בסמוך לקיבוץ עין הנציב.