תרבחו ותסעדו: המונים חגגו את המימונה בעמקים

החוגגים ציינו בשירה, ריקודים ובאכילת מתוקים את חג המימונה המסורתי של יוצאי צפון-מערב אפריקה שהפך מזמן לחג ישראלי

רבבות חגגו אמש במוצ"ש ברחבי העמקים את חג המימונה המסורתי, שאמנם נחשב לחגם של יוצאי צפון-מערב אפריקה, אבל הפך מזמן לחג ישראלי לכל דבר, חג של הכנסת אורחים עם אווירה צבעונית מיוחדת. מלבד התלבושות המסורתיות, והריקודים לצלילי מוזיקה האותנטית, המימונה הפכה גם לחג המתוקים הלאומי(הספינג'ים והמופלטות ועוד מיני מתוקים עתירי דבש וקלוריות) שרבים מכלל העדות נוהגים להצטרף לחוגגים.
כזכור המימונה המסורתית נוצרה בקרב יהודי צפון אפריקה, כחגיגה המגיעה רגע לאחר סיום חג הפסח. ככול הידוע זהו אירוע שנחגג כבר למעלה מ-200 שנה והיוותה גם חג משלים- כשלאחר השחרור מעבדות, היא העניקה הבנה כי החיים המשותפים הם שיובילו לשגשוג ולברכה. יש אף המייחסים לחג הקשרים של מחזור החיים החקלאי, או כחג המציין את חידוש יחסי האינטראקציה בין הקהילה היהודית והסביבה המוסלמית, שנותקו זמנית בשל ההקפדה הרבה על הלכות הפסח. אכילת המתוקים באה להדגיש את התקווה למתיקות בשאר תחומי החיים, וכנראה גם להשכיח את טעם המצות.

חוגגים מימונה קהילתית ברובע יזרעאל
חוגגים מימונה קהילתית ברובע יזרעאל

• עפולה- רובע יזרעאל

‎עשרות מתושבי הרובע חגגו במימונה הקהילתית של רובע יזרעאל. זוהי מימונה ראשונה מסוגה בשכונה המתפתחת ותחילתה של מסורת נוספת שיזמה וביצעה מנהלת התושבים של רובע יזרעאל בשיתוף שחקים. ‎את הכנת המופלטות הובילה ניצה אליהו , ממנהלת תושבי רובע יזרעאל שתוגברה במתנדבות מכל הגילאים מהרובע. כל חברי המנהלת לקחו חלק בארגון ובחגיגות ‎לצד שולחן המתוקים המסורתיים , ליוו תושבי הרובע בשירה בציבור את להקת פועלות ציון.

מימונה גלבוע. עובד נור ראש המועצה עם חוגגים
מימונה גלבוע. עובד נור ראש המועצה, בונפיל סגנו ושניר פרידמן מנהל מרכז הצעירים עם החוגגים

• גלבוע

גם בגלבוע החגיגות המיוחדות לא פסחו על יישובי הגלבוע, וראש המועצה, עובד נור, מלווה בסגנו, דודי בונפיל, יצאו במוצאי החג לסיור בחלק קטן מחגיגות המימונה המשפחתיות שהתקיימו ברחבי מועצה. בכל מקום בו הגיעו פגשו בכירי המועצה, בשמחה בולטת ומעומק הלב, המלווה בחיוך גדול, בלב רחב, וכמובן בהכנסת אורחים מרגשת ומכבדת… אין מה להוסיף- מימונה כמיטב המסורת בגלבוע.
עובד נור, ראש המועצה: "המימונה היא סימן למאחד והמלכד בפסיפס האנושי המדהים שקיים בגלבוע. אם בעבר היינו שואלים "איפה אתם בסדר?" אז היום מוסיפים "ואצל מי אתה במימונה?", וזה לא במקרה. חג שאחד מסימני ההיכר הבולטים שלו היא העובדה שאנשים, שלא מכירים אחד את השני, מגיעים להתארח ומתקבלים בברכה וחיוך, זה כל כך רוח הגלבוע! שכנות טובה ומאור פנים לכל אחד! תהיה המימונה הזו מבשרת לנו שפע של בשורות וברכות טובות."

אלפסי ראש העיר של יקנעם מקבל את החוגגים בלבוש מסורתי
אלפסי ראש העיר של יקנעם מקבל את החוגגים בלבוש מסורתי

• יקנעם

מאות רבות של תושבים ואורחים השתתפו בחגיגת המימונה בעיר, בשירים ובריקודים, ועם המון שמחה, תקרובת עשירה ומעל הכל מופלטות ודברי מתיקה, חגגה יקנעם את המימונה היישובית בהשתתפות מאות רבות  מתושבי העיר והאזור.
סימון אלפסי,ראש העיר של יקנעם חבוש בכובע התרבוש ובלבוש המסורתי, מ"מ אורי שמואל, והסגן רומן פרס,  קיבלו את מאות התושבים והאורחים מהאזור ומחוצה לו באוהל האירוח המסורתי, ובירכו אותם בברכת החג המסורתית.
בתום קבלת הפנים בירך ראש העיר על הבמה המרכזית את הקהל הרב ואמר שהערב הזה הוא ערב מיוחד שכל כולו אחדות, אהבת חינם ונתינה. רה"ע אמר שהחג הזה מסמל את מה שמדינת ישראל צריכה להיות כל השנה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


החלק האמנותי של הערב כלל הופעה של שלמה בר ולהקת הברירה הטבעית. בר שר במשך שעה ארוכה ממיטב השירים ברוח החג.
תושבי העיר והאורחים שהשתתפו בחגיגות המימונה נהנו מתקרובת עשירה במיוחד שכללה מגוון עשיר של עוגות ועוגיות מרוקאיות מכל המינים והסוגים. במהלך הערב חולקו כ- 3000  מופלטות שהוגשו חמות ומלאות בדבש כמנהג המסורת.
ראש העיר, מר סימון אלפסי: "שמחנו לחגוג את המימונה עם מאות רבות מתושבי העיר ואורחים רבים שהגיעו  ליהנות מערב שכל כולו אהבת חינם וקירוב לבבות. המימונה היא חג של הכנסת אורחים, וחג של אחדות, ויקנעם ידועה באחדותה לאורך השנה כולה. יקנעם היא משפחה אחת גדולה. אני מודה ליואל אבידן, לחנה סולומון, לחיים ביטון, לכוחות הביטחון, לעובדי ועובדות העירייה והמתנ"ס, למתנדבות, ולכל מי שתרמו להובלת הערב ולהצלחתו בשביל כולנו".

תמונות מחגיגות המימונה בעמקים:

פסח 2024: אז איפה תבלו

|

פסטיבל האביב בנחל ציפורי: מוסיקה, טבע ורב תרבותיות

|

מנגלים ורמקולים מחוץ לתחום: הפנים החדשות של הסחנה

|