תערוכת הצדעה למגרש הכדורגל 'וולפסון' בעפולה

העיתונאי יוסי וקנין והצלם אמיר לבון תיעדו בצילומים ובסיפורים את המגרש שצפוי להיהרס בעוד כמה חודשים. התערוכה תוצג מחר (שלישי) בבית 'פוזנק' בשכונת גבעת המורה. וקנין: "תיעוד מרגש של תקופה שחלפה כבר". לבון: "נסינו לייצג את הקשר בין אדם למקום"

העיתונאי יוסי וקנין והצלם אמיר לבון תיעדו בצילומים ובסיפורים את המגרש שצפוי להיהרס בעוד כמה חודשים. התערוכה תוצג מחר (שלישי) בבית 'פוזנק' בשכונת גבעת המורה. וקנין: "תיעוד מרגש של תקופה שחלפה כבר". לבון: "נסינו לייצג את הקשר בין אדם למקום"

משמרים את העבר: בשנים האחרונות נבנו בארץ אצטדיוני כדורגל חדשים, מודרניים ומעוצבים על ידי מיטב האדריכלים בתחום, שהחליפו את מגרשי הכדורגל הישנים שנבנו בראשית המדינה, שהיו מוקפים בחומת בטון מכוערת שהפכה עם השנים ליעד מועדף לציירי גרפיטי. גם בעפולה החליף לפני כמה שנים אצטדיון חדש ומתקדם את מגרש הכדורגל הישן.
התערוכה 'פעם שיחקו כאן כדורגל 1955 – 2015: תערוכת הצדעה למגרש 'וולפסון', שתפתח ביום שלישי ה-1 לדצמבר בגלריה הקהילתית בבית פוזנק בשכונת גבעת המורה, מבקשת להאיר זרקור על מקום שיש לו חלק משמעותי בתולדות הספורט בעפולה, רגע לפני שהורסים אותו ובונים עליו בניינים חדשים.
יוצרי התערוכה הם עיתונאי הספורט הוותיק יוסי וקנין והצלם אמיר לבון, שאינם ילדי עפולה, שחברו יחד כדי להציג צד אמנותי בעולם הכדורגל המקומי.

המגרש בוולפסון כיום
המגרש בוולפסון כיום

זו תערוכת הספורט הראשונה שמתקיימת בעיר עפולה ולכן ייחודיותה. היא באה לסכם, באמצעות צילומים של שחקני עבר מקומיים מלווים בסיפורים מחוויותיהם כשחקנים פעילים, את סיפורו של מגרש כדורגל שהיה להם ולעוד מאות ספורטאים בית במשך שישה עשורים. וקנין ולבון עבדו על התערוכה כשנה והם מקווים שהיא תתרום להכרה בחשיבותם של מקומות שהיו בעבר שוקקים חיים ובעקבות הקדמה נהרסו או נזנחו.
"הידיעה שהמגרש צפוי להיהרס ולהעלם מהנוף האורבני של העיר מיד עוררה בי דחף להנציח אותו בצורה ראויה וייחודית. כך נולד אצלנו הרעיון לפרויקט הזה", סיפר יוסי וקנין שגם הפיק את התערוכה, "כעיתונאי שמסקר את הספורט בעפולה כבר 20 שנה עברתי במגרש הזה חוויות רבות. ראיתי בו את עמוס אעידן, לטעמי גדול שחקני עפולה בכל הזמנים, מוביל את הפועל עפולה חזרה לליגה א', ראיתי משחקים שמתקיימים כשמשטח הדשא מוצף במים ועוד הרבה אירועים כאלה ואחרים. כמי שגם חוקר את הספורט בעמק התערוכה הזו היא תיעוד מרגש של תקופה שחלפה כבר".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בתערוכה כאמור הצטלמו כדורגלני עבר מקומיים של מכבי 'שלמה' עפולה, בית"ר עפולה והפועל עפולה. שחקנים כמו נמרוד ברין, משה גואטה, זכי הרוניאן, קלוד דהאן, מיכה סילקו, עמוס אעידן ועמי אזולאי. "מכל עשור, מאז שהמגרש קיים, הצטלמו לפחות שני כדורגלנים", סיפר וקנין, "מאחר והתערוכה הוגבלה לכמות מסוימת של תמונות נאלצתי לבחור את מי לצלם. זו הייתה המלאכה הכי קשה מבחינתי ובהזדמנות זו אני רוצה להתנצל בפני כל אלה שלא הצטלמו. גם להם יש חלק בהיסטוריה של המגרש".


התערוכה אוטוביוגרפיה לתולדות הכדורגל בעיר, "התערוכה עוסקת בעברם של בני אדם שעבורם הכחדת המגרש הוא למעשה הכחדת הזיכרונות שלהם בצורה מסוימת".


הצלם אמיר לבון מתעד את העיר עפולה כבר עשר שנים מאז עבר להתגורר בה ומבחינתו התערוכה הזו היא נדבך משמעותי בתיעוד של העיר. "קשרנו את האמנות לכול מה שקשור בזיכרון וחוויה, כשבמקרה הזה מתקשר לספורט העפולאי", אמר לבון, "באיזה שהוא מקום עשינו אוטוביוגרפיה לתולדות הכדורגל בעיר. על יוסי, שכתב את הסיפורים, הוטלה משימה לא פשוטה לנסות להוכיח האם בכוחו של הזיכרון לייצג אמת. למעשה נסינו לחבר כאן בין דמיון, זיכרון, דימוי ומציאות. זו הייתה חוויה תיעודית, ויזואלית חשובה ברמה המקומית והקהילתית. נסינו לייצג את הקשר בין אדם למקום, בין המקום לקהילה ולמעשה החוויה בעיניי עסקה איך המגרש הזה באופן כרונולוגי מייצג נוסטלגיה עבור אותם שחקנים. הוא הציג תקופה שהייתה ולא תחזור עוד".
התערוכה לא עוסקת בהיבט המקצועי של הכדורגל ולבון מסביר: "התערוכה עוסקת בעברם של בני אדם שעבורם הכחדת המגרש הוא למעשה הכחדת הזיכרונות שלהם בצורה מסוימת".
התערוכה הופקה באופן עצמאי ומומנה על ידי מספר נותני חסות שראו יחד עם היוצרים את חשיבותה של התערוכה. נותני החסות הם: 'ראובן וסילקו – איכות בבנייה', 'פיצה רימיני', 'שנקינס – השניצל הכי טעים בעיר', 'מני סטאר', 'אעידן – שרותי אבטחה וסדרנות', 'מוקד אבטחה צפון בע"מ', 'מאפיית ליאור' ו'קודלר-קבלני חיזוק מבנים'.
ביום שלישי בשעה 20:00 תפתח התערוכה והיא תוצג בגלריה הקהילתית במהלך חודש דצמבר