תערוכה חדשה: נשים יוצרות מציאות עמק יזרעאל – מחווה לחלוצות העמק

תערוכה חדשה בעמק מחווה לחלוצות העמק, והיא מוצגת בכמה גלריות- בגלריה לאמנות בית חנקין בכפר יהושע, במבואת אולם המופעים ביפעת, במירווח גלריה לאמנות בהרדוף ובגלריה אורייתא בהושעיה, התערוכנ שנייה בסדרת התערוכות "נשים יוצרות מציאות"

התערוכה ״נשים יוצרות מציאות עמק יזרעאל״ היא מחווה לחלוצות העמק, פרי יוזמה של המועצה האזורית עמק יזרעאל בשיתוף פעולה עם העמותה לחקר אמנות, נשים ומגדר. המיזם הייחודי משלב יצירות אמנות העוסקות בדמותן של החלוצות שחיו ופעלו בעמק מראשית ההתיישבות הציונית בעמק יזרעאל ועד למחצית המאה שעברה.
יצירות האמנות מהדהדות את הקול האותנטי של הנשים הצעירות: חקלאיות, פועלות ומנהיגות אשר יישמו, הלכה למעשה, את החזון הציוני ובמרכזו התשוקה לעבודת האדמה והחתירה לשוויון זכויות. היצירות מוצגות לצד טקסט אישי של האמניות, והן משקפות מציאות חיים סוערת ורבת פנים בתקופת טרום המדינה ולאחריה.
מבטן של היוצרות משקף בתוכו סוגיות מרכזיות בשיח הנשי-לאומי בעשורים הראשונים של המאה העשרים, ביניהן: הפיצול בין הזהות האישית לזהות הלאומית; החתירה לשוויון זכויות ובפרט הזכות לעבוד את האדמה ולהגן על הבית – תחומים שנתפסו כגבריים, חינוך לערכים והקניית השפה העברית.
כל אלה מתוארים לצד הישגים לא מבוטלים בתקופה של התעוררות נשית ולאומית ובפרט, תרומתן העצומה של הנשים לפיתוח החברה, החקלאות, החינוך, הכלכלה והתרבות של היישוב הציוני.


"לא כיצורים ענוגים״ באנו הנה אלא כבנות העם שרצונו למלא את החובה הלאומית שהגורל הטיל על דור זה." שרה עזריהו (1962-1873), ממייסדות ׳התאחדות נשים עבריות', לשוויון זכויות בא״י


  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]  


לצד הצגת הנרטיב של האישה הציונית, המהווה את גוף העבודות המרכזי והגדול בתערוכה, מושמע גם קולן של הנשים הערביות והבדואיות כדי להנכיח את תרבותן, הנטועה בעמק מזה מאות שנים.
התערוכה מתקיימת בגלריה לאמנות בית חנקין בכפר יהושע, במבואת אולם המופעים ביפעת, במירווח גלריה לאמנות בהרדוף ובגלריה אורייתא בהושעיה, והינה שנייה בסדרת התערוכות ״נשים יוצרות מציאות״ מטעם העמותה לחקר אמנות, נשים ומגדר בישראל. בתערוכה משתתפות אמניות מהעמק: חדווה מלר, שרה אבנין גנישר, תמר חדד, רחל נמש ועוד.

רחלי אבידוב, מנהלת מחלקת התרבות במועצה: "כל הגלריות בעמק המשתתפות בתערוכה, יוצרות מעין שביל תרבותי מרתק לדמותן של החלוצות. פועלן של הנשים החלוצות לא קיבל מספיק חשיפה והכרה לאורך השנים ואנו שמחים לתת במה לנושא כה משמעותי וחשוב."
אייל בצר, ראש המועצה: "אנו שמחים לספק תרבות לתושבי עמק יזרעאל גם בתקופה זו ולעסוק בנושא כה מהותי וחשוב – החלוציות ככלל וחלוצות העמק בפרט. הנשים, חלוצות העמק, היוו קול מנהיגותי ציוני משמעותי וייצגו את ההתעוררות הנשית הלאומית שהתרחשה במדינה."

התערוכה מתקיימת בתמיכת משרד התרבות והספורט. אוצרות התערוכה: דבורה מורג וענת מנדיל.
פרטים וכרטיסים באתר המועצה האזורית עמק יזרעאל.