תנועת תרבות: המהפכה התחילה בעפולה

הם יוצרים תהליכים חינוכיים בפריפריות, מקימים מוסדות ויוזמות תרבות בערים והם כאן כדי להישאר. האומנים-מחנכים של 'תנועת תרבות' בעפולה מחוללים שינוי בפריפריה ומעצימים את היצירה המקומית, כשהשיא עוד לפנינו- כשבחול המועד סוכות יערך זו השנה החמישית פסטיבל Afuliz- פסטיבל אומנות רב תחומי ראשון מסוגו בארץ שהכניסה אליו היא ללא תשלום

בשנת 2005, נולדה "תנועת תרבות"- תנועה חברתית ארצית המפעילה רשת של אמנים-מחנכים ויזמי תרבות בקהילות בערים השונות בפריפריות הגיעו חברתיות מקריית שמונה ועד ראשון לציון. הגרעין המייסד מנה 6 צעירים בוגרי מגמות אמנות מרחבי הארץ, אשר יצאו לשנת שירות בקהילה בתחומי האמנות והחינוך. הם האמינו שיש בידם  כלי חשוב לעשייה, אבל נוכחו שהוא ממש לא תואם למציאות: פערים כלכליים- חברתיים שמביאים להתפוררות של מרקם החיים הקהילתיים, קבוצות חברתיות משוסעות זו בזו ועוד. כל אלה הכו על פניהם עד שהלכה ונוצרה בקרבם ההבנה שמשהו צריך להיעשות אחרת. עם שחרורם מהצבא החליטו להקים את תנועת תרבות- מתוך תחושת אחריות חברתית עמוקה.

"זיהינו שיש כאן בעמק כוחות עצומים של אומנים"

כיום מונה התנועה כ-250 יוצרים ואנשי תרבות צעירים, בגילאי 18-32, המקיימים רשת של קהילות וקבוצות אמנים – מחנכים, המגיעים מכל קשת התחומים ומקדישים את מרצם, לקידום התרבות והאמנות כגורמים מחוללי שינוי ממשי בחברה הישראלית. על תחילת הרעיון של פסטיבל עפוליז מספרת מור ליפשיץ, ממייסדות התנועה המתגוררת ופועלת במקום: "לפני כמה שנים התחלנו ביחד עם חברים מעפולה, אומנים גם הם, לשאול ביחד מה קיים בעיר הזאת ובעיקר מה חסר בה לאומנים לצעירים ובכלל לחיי תרבות בעיר כמו עפולה – 'בירת העמק'. זיהינו שיש כאן בעמק כוחות עצומים של אומנים, של יוצרים של אנשים בעלי זיקה לתרבות כפעולה ציבורית וחברתית וצמא גדול לתסיסה תרבותית אלטרנטיבית ובועטת. הדבר הזה התפתח לפני חמש שנים לפסטיבל מוזיקה ואומנות שבשנים הראשונות יצרנו אותו ביחד עם שותפים – מנהלי היולה בר בעפולה ואומנים נוספים. לפסטיבל הגיעו אלפי אנשים והיה ברור שהדבר הזה הוא צורך אמיתי ומתפתח. מהפסטיבל הראשון ומפעולות אומנות נוספות שעשינו בעיר, מתוך היכרות איתנו דרך פרויקטים שצמחו כאן כמו התיאטרון, הגלריה העירונית, תכנית אירוח אומנים ועוד, התגבשה 'קהילת האומנים' בעיר. זוהי חבורה של אומנים בעלי זיקה לאומנות שרוצים ליצור שינוי בעיר ובעמק ובעיקר רוצים לעשות ליצור ביחד. המשכנו לפתח ויצרנו ביחד את הפסטיבל בשנים הקודמות, חוללנו אירועים ותערוכות והקמנו מקום חדש בשוק העירוני הישן שנקרא 'ואהבת'. כל זאת נעשה בשיתוף פעולה בקשר מעמיק ותמיכה בצורות השונות עם עיריית עפולה".  

במת מוזיקה live מרכזית

לפסטיבל שלוש מטרות מרכזיות: יצירת במה איכותית ורלוונטית לאומנים מהעמק, תסיסה חיה ובועטת של חיי תרבות בעמק ורצון להביא לעפולה את שדה האומנות והתרבות הכי עדכני ואיכותי, אומנים אשר יוצרים עם ובהשראת הקהילה וחושפים בפנינו מגוון תרבותי עשיר וכוחות יצירה מטורפים שלא נשמעים היום מספיק.
הפסטיבל כולל במת מוזיקה live מרכזית, תערוכת אומנות ענק במכולות, מופעי רחוב, מחול, קרקס, תאטרון, מתחם ילדים, דוכני מכירה – עבודות יד, מתחמי אוכל אלכוהול ועוד המון הפתעות. מבין המופיעים והמציגים – עבודת מחול " צורת תרבות" מאת רננה רז, מופעי מוזיקה של הרכבים כמו 'בנג'יטריו', 'נשמה' 'save dont save' ועוד…. הופעת אומן אורח מרכזי- שלמה גרוניך. בין האומנים המציגים: מירב סודאי, תרצה כפרי, איל פרילנדר, אמיר תומשוב ועוד.

פסטיבל עפוליז , חמישי- שבת 27-29/9

27/9- חמישי: 19:00-22:00 אירוע פתיחת במסגרת "שוק פשוט"

28-29/9 פסטיבל ענק בשוק , סופ"ש של חגיגת אומנות לכולם.

שישי: 11:00-17:00

שבת 16:00-23:00