תכירו: הצוות הרפואי של הכללית במחוז צפון – שדואג שהמטופלים ירגישו ב"בבית"

האתגרים, המורכבויות, המענה למטופלים ולבני המשפחה, תהליכי השיקום והרגישות שנדרשת: בשבוע בו מצוין יום האחים והאחיות הבינלאומי, אתי זרביב, מנהלת היחידות לטיפולי בית והמערך הפליאטיבי של כללית במחוז צפון מספרת על העבודה עם חולים הנדרשים לשירותי בית, הגישות לשיפור איכות חייהם, הקשרים שנרקמים והרצון להשאיר את המטופל בסביבתו הטבעית ובחיק משפחתו. צילום: כללית

השבוע יצוין בישראל ובכל רחבי תבל – יום האחים והאחיות הבינלאומי. זהו יום בו מוקירים את העשייה המקצועית, הרגישה, והאנושית של האחים והאחיות – המהווה למעשה ערובה לחוסנה של מערכת בריאות ראויה ואיכותית בישראל.
בסמיכות ליום זה "חדש בעמק" חושף אתכם לעבודתם של צוותי האחיות והיחידות לטיפולי בית בכללית מחוז צפון, ומפנה זרקור מלא הערכה לפועלם בראיון אישי ונרחב עם אתי זרביב, מנהלת היחידות והמערך הפליאטיבי.

• "לעיתים הטיפול מתחיל בשלב בו המטופל עדיין מאושפז"

זרביב, נשואה אם לארבעה ילדים מתגוררת בישוב הקהילתי גבעת אלה שבעמק יזרעאל. בהכשרתה היא אחות אונקולוגית ומומחית בטיפול תומך. במחוז צפון מעל כ- 10,700 מרותקים בדרגות מיטה, בית ובעזרת הזולת.
זרביב מסבירה כי העלייה בהיקף מרותקי המיטה והבית ומורכבותם הגוברת, לצד ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הטיפול הביתי יוצרים תנאים שמאפשרים לצוותים ביחידות לטיפולי בית להעניק טיפול
רב מקצועי ומיטבי למטופל, כחלופה לאשפוז בבית חולים, או במוסד סיעודי.
"ביחידות, הראיה היא כוללנית ומתייחסת לצרכים המיוחדים של המטופלים ובני משפחותיהם הנזקקים לשירותי בית, תוך שמירה על רצף טיפולי ותיאום עם גורמים בקהילה כמו שירותי רווחה, ביטוח לאומי ועוד", אומרת זרביב, "לעיתים הטיפול מתחיל בשלב בו המטופל עדיין מאושפז. הדגש שלנו הינו על מתן טיפול רפואי וסיעודי מיטבי למטופלים מורכבים עם הידרדרות תפקודית חלקית או מלאה ולבני משפחותיהם, בסביבתו הטבעית של המטופל".

• "תפקיד האחות ביחידה מאוד משמעותי ומרכזי"

בשל הפיזור הגיאוגרפי, ועל מנת לתת מענה בכל נקודת קצה במחוז, כללית צפון הקימה מערך שנותן פתרון לכל מטופל ומטופל. במחוז ארבע יחידות לטיפולי בית: (בעמקים- במרכז רפואי העמק) בנוף הגליל (יחידה שמעניקה שירותים לנוף הגליל, נצרת וסובב נצרת), ויחידות נוספות פועלות בטבריה וצפת.
בכל יחידה צוות רב מקצועי שכולל: צוות רפואי – רופאים מומחים בגריאטריה, שיקום, מחלות פנימיות ורפואת משפחה. צוות הסיעוד כולל אחיות שמרביתן בוגרות קורס על בסיסי, בתחום אונקולוגיה, גריאטריה וטיפול בפצעים קשיי ריפוי ומקצועות בריאות: שכוללים פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאיות תקשורת , עו"ס ודיאטנית.
"תפקיד האחות ביחידה מאוד משמעותי ומרכזי- האחות היא זו שמנהלת ומרכזת את הטיפול בכל מטופל, אחראית לבניית תוכנית מותאמת למצב המטופל, תיאום בין המטפלים ועם גורמים נוספים בקהילה ובקרה על הטיפול אותו מקבל המטופל", מדגישה זרביב.

• טיפול בכל שלבי המחלה

אשפוז בית היא מסגרת בה ניתן טיפול ביתי על ידי צוות רב מקצועי כחלופה לאשפוז כללי. המטופלים שמופנים לטיפול ליחידות לטיפולי בית הם מטופלי כללית הזקוקים לטיפול רפואי רב מקצועי ו/או טיפול אשר לא ניתן לספקו ע"י צוות מרפאה ראשונית לתקופה מוגבלת, או אלו הזקוקים לייעוץ והכוונה. בין היתר מדובר במטופלים מרותקים, מטופלים עם תחלואה רבה ועומס טיפולי, מטופלים מונשמים, כאלו הזקוקים לטיפול תומך בכל שלבי המחלה, וכן מטופלים המתאימים לשיקום בקהילה במסגרת הטבעית והמוכרת לחולה ובני משפחתו. כמו כן ניתן טיפול תומך במטופלים בשלבי סוף החיים בביתם, ע"י תמיכה של צוותי היחידה- הוספיס בית.

• אשפוז בית בעת מחלה אקוטית

"באשפוז בית אקוטי", מוסיפה זרביב, "הטיפול הוא לחולים עם מחלה חריפה וזמנית כגון, דלקת ריאות, דלקת בדרכי השתן אי ספיקה לבבית, מתן נוזלים וכן טיפול בנשים הרות עם הקאות מרובות. הטיפול ניתן כחלופה להפניה למיון ולאשפוז בבית חולים"
"לאחרונה השתמשנו בשירות זה למטופלים שחלו בקורונה במצב בינוני, ואושפזו בבית. בתקופת הקורונה צוות היחידה הגיע למטופלים שחלו בקורונה והתאימו למתן תרופת 'רג'נרון', למתן נוגדנים דרך הוריד. צוות היחידה הגיע לבית המטופל, והעניק טיפול תוך השגחה וניטור המטופל".

כיצד מופנים המטופלים בכללית ליחידה לטיפולי בית?
"ע"י צוות מרפאה ראשונית, רופא משפחה, אחות, עו"ס או מבתי חולים כלליים לאחר אשפוז. מבתי חולים ממושכים- המשך שיקום בקהילה, ממרפאות חוץ בתי חולים ועל ידי בקשה של בני משפחה. הקריטריונים לקבלת המטופל לאשפוז ביתי כחלופה לאשפוז בבית חולים הם כשמצבו הרפואי של המטופל יציב ולא נדרש אשפוז בגין צרכים רפואיים נוספים. כמו כן ביתו של המטופל אמור להיות מסודר ובו תנאים מתאימים לטיפול ביתי וקיים מטפל עיקרי קבוע המסוגל לסייע למטופל בקבלת הטיפול הרפואי והסעודי. כמובן שצריך שהמטופל ו/או בני משפחתו יתנו את הסכמתם לטיפול".

• הוספיס בית: "כל בקשה נענית בזמן כמעט מיידית"

מערך היחידות מפעיל טיפול פליאטיבי, גישה טיפולית אשר משפרת את איכות החיים של המטופלים ובני משפחותיהם, בהתמודדות עם מחלות חשוכות מרפא, על ידי מניעה והקלה על הסבל באמצעות זיהוי והערכה קפדנית של הסימפטומים, טיפול בכאב ובבעיות גופניות, נפשיות ורוחניות.
"אוכלוסיות היעד לטיפול תומך (פליאטיבי) הם חולי סרטן בכל שלבי המחלה, חולי אי ספיקת לב סופניים, חולי אי ספיקת ריאות סופניים, חולי אי ספיקת כבד סופניים, חולי אי ספיקת כליות סופניים, חולי שבץ מוחי קשה, מטופלים עם מחלת עצבים ניוונית מתקדמת (ALS) ומטופלים מחוסרי הכרה", אומרת זרביב, "מסגרת הטיפול כוללת זמינות 24/7 טלפונית ובמקרה הצורך ביקור דחוף. האחות בהוספיס בית מנהלת את הטיפול, מבצעת ביקור שבועי של אחות בליווי רופא ותמיכה ע"י עו"ס. כאשר מצבו של המטופל מדרדר תדירות הביקורים של האחות עולה בהתאם, לעיתים אף מספר פעמים ביום. באזורים מסוימים במחוז השירות ניתן ע"י צוות של הכללית, ובחלק הכללית נעזרת בספקים ובאופן זה כל בקשה נענית בזמן – באופן כמעט מיידי. גם כאן מה שמנחה אותנו הוא- להשאיר את המטופל בסביבתו הטבעית בחיק משפחתו כולל הכנה למוות וליווי בתקופת האבל".

איך פועלת המרפאה הפליאטיבית?
"עם צוות רב מקצועי שמעניק שירות למטופלים שזקוקים ליעוץ, ולכאלה שסובלים מתסמינים פיזיים ונפשיים אך עדיין לא בהגדרה של הוספיס בית או אשפוז בית דרך היחידה. האחות אחראית לזמן את המטופל למרפאה, הממוקמת במרפאת עומר בעפולה, למפגש רב תחומי ובהתאם מגבשים תוכנית התערבות המשכית. במקרים הללו המטופל עצמאי במידה מסוימת ומגיע למרפאה".
ברוריה ריקון, מנהלת הסיעוד של כללית במחוז צפון מסכמת: ״לתפיסתי, מתן טיפול בבית המטופל מצריך מיומנויות טכניות גבוהות ורגישות רבה. האחיות וצוות היחידה נכנסים לביתו של המטופל, מקום בו המטופל מרגיש הכי נוח ושם הם נחשפים למצבים שלא היו פוגשים במרפאה. הטיפול לחולים מרותקים ומורכבים בבית מאפשר לאחיות ולאחים מפגש אינטימי וחשיפת למטופל במקומות ומצבים הכי קשים ולעיתים אף לא נעימים. במצבים הללו אנו מפעילים שיקול דעת, בהתאם למצבו של המטופל עם הרבה יצירתיות למתן הטיפול הטוב ביותר בתנאי הבית, בסביבה שנוחה למטופל ולא בהכרח התנאים המתאימים לצוות. הקשר הישיר והבלתי אמצעי מוביל למערכות יחסים מוצלחת עם המטופל, לפתיחות ואמון הדדי. כאשר מטופלים נחשפים לראשונה לטיפול ע"י צוות היחידה, הם מתקשים לאחר מכן לפנות לביה"ח ובוחרים במודע להישאר בבית ולקבל את הטיפול בסביבה שמוכרת להם לצד בני משפחה, ללא סכנת חשיפה לזיהומים וחולי וללא מגבלה של שעות ביקור".