תכירו: הנערה מתל עדשים – ש'חורכת' את מסלולי המוטוקרוס והאינדורו

היא מלאת אנרגיה, ממוקדת מטרה ולא מתרגשת כהוא זה מסלעים, צמיגי ענק ומכשולים. מאיה קלנר בת ה-13, משאירה המון אבק ולא יורדת מאופנוע השטח שלה. השבוע היא זכתה להישג מרשים. צילומים: אלבום משפחתי

החיבור של הרוכבת מאיה קלנר, נערה בת 13 מהמושב תל עדשים בעמק יזרעאל לאופנועי שטח לא מפתיע, אפילו צפוי, ככה זה שאבי המשפחה עמית, 'מכור' מגיל ילדות לרכיבה ומחובר בעבותות לספורט האקסטרימי.
השבוע, זכתה הבת האנרגטית להישג מרשים בכל קנה מידה, השתתפות במרוץ הפיינל של המכביה ה-21, כרוכבת יחידה לצד שמונה בנים. מאיה היא נכדתו של ראובן יוקלר, איש ציבור עתיר זכויות בעפולה.

• רק עם אופנוע

בשנים האחרונות הפך ספורט אופנועי השטח לטרנד של ממש, מגיל קטנות עד בגרות. ההשתייכות היא בדרך כלל לענפי רכיבת המוטוקרוס וענפי האינדורו והסופר אינדורו.
נגיף הקורונה שהגיע לחיינו בראשית שנת 2020 רק הגביר את העניין בקרב רוכבים והספורט הפך פופולארי יותר ויותר. כיום ילדים בני 8 ואף פחות כבר רוכבים על אופנועים, נחשפים לכלים בסמ"קים שונים, כאשר במדינות שמעבר לים, החשיפה לענפים רבה יותר. ברמה הלוקאלית נערכים מרוצים בליגה מקומית ורוכבים משתתפים במרוצים בישראל ובחו"ל.

מאיה במהלך המרוץ במכבייה. צילומים: אלבום משפחתי
מאיה במהלך המרוץ מכבייה. צילומים: אלבום משפחתי

גם משטרת ישראל נותנת עם השנים יותר מקום לרוכבים, מלווה אותם ותומכת בהם בכדי שיעסקו בספורט בצורה חוקית, עם כלים מבוטחים, רישיונות תקינים ובכלל- גישה חיובית לענף.
במסגרת ההתפתחות של הספורט האקסטרימי נרשמה בימים אלה היסטוריה כשבמשחקי המכבייה הוזנקו שני מרוצים (מוטו קרוס וסופר אינדורו). הראשון, במכון ויינגיט והשני בפארק הלאומי ברמת גן. בשני המרוצים התחרו מאות רוכבים, חלקם בשני המרוצים, כולל חמישה רוכבים מחו"ל.

• "הייתה למאיה התמודדות לא פשוטה, אבל היא עמדה באתגר בצורה מרשימה"

"מאיה רכבה לראשונה בחייה בגיל שש", מספר האב הגאה עמית, "תמיד היו סביבה כלים שלי, אופנועים, רייזרים, טרקטורונים ועוד. זה חלק בלתי נפרד בעולם שלי ובכלל בהווייה המשפחתית. מזה שנים היא רוכבת בהנאה ובקצב גבוה בשדות העמק ולפני שנתיים היא התחילה גם להתאמן תחת הדרכתו של דן מיה ב'מיה רייסינג', (בית ספר להדרכת רכיבת שטח על אופנועים לילדים ומבוגרים. בית הספר גם מפעיל קבוצת מרוצים העוסקת במוטוקרוס ואינדורו). המרוצים במכביה היו מאתגרים עבורה בלשון המעטה- נוכח העובדה כי לא היו קטגוריות שמותאמות לגילה והיא התחרתה רק עם בנים עד גיל 15".

דן מיה יחד עם מאיה. צילומים: אלבום משפחתי
דן מיה יחד עם מאיה. צילומים: אלבום משפחתי

בתום התחרות עמדה מאיה באתגר ובגדול לאחר שצלחה שני מסלולי מוקדמות והגיעה לגמר הפיינל- יחד עם עוד תריסר רוכבים. את הגמר סיימו תשעה משתתפים והיא הייתה הבת היחידה במעמד זה, כשעוד 3 רוכבים לא הגיעו לקו הסיום.
"הייתה למאיה התמודדות לא פשוטה, אבל היא עמדה באתגר בצורה מרשימה", הוסיף האב, "במרוץ המורכב המתינו לה צמיגי ענק של משאיות, סלעים, בולי עץ, מדרגות וקירות בטון. את כל אלה היא צלחה ונתנה את כל כולה לטובת המטרה שהציבה לנגד עיניה ולכן הגאווה שלנו היא כל כך גדולה. צריך להבין שרמת האינטנסיביות בספורט הזה היא אדירה ובתום הרכיבה הרוכבים ממש באפיסת כוחות. אחרי שהיא התאוששה אנחנו יכולים לחזק אותה ובכוונתו כמובן להמשיך לתמוך בה בדרך שהיא עוברת. מנקודת ראותנו מאיה מקבלת ברכיבה אינספור ערכים מוספים: משמעת עצמית, התמקדות במטרה, התפתחות, עמידה באתגרים והעצמה ספורטיבית- הלכה למעשה. מעבר לאימונים והתחרויות היא צריכה לתת דגשים לתזונה נכונה, שינה, אורח חיים מסודר ומובנה ועוד. בסוף כמובן היא גם נערה מתבגרת וחשוב לנו שהיא תחווה את התקופה הזו במקביל לעיסוק הספורטיבי".

• "הרכיבה היא לפני הכל"

מאיה, שהתאוששה השבוע מהמרוצים סיפרה: "ההתחרות במרוצים היא קשה, תובענית ואינטנסיבית. יום התחרות החל בשבע שבבוקר והסתיים בשבע בערב, אבל אחרי שסיימתי את מקצה הפיינל, הייתי מאוד גאה בעצמי. זה כמובן דרש ממני לתת את כל מה שיש לי – אבל עשיתי את זה ועמדתי במטרה. הידיעה הזו חיזקה והעצימה אותו ופה המקום גם להודות למאמן שלי דן מיה שתומך בי גם בהיבט המקצועי וגם המנטלי. גם החברות הטובות שלי תומכות בי ומפרגנות ויש לי גם המון חברים וחברות שרוכבים עימי והפכו למשמעותיים בחיי. האופנוע תופס חלק מאוד מרכזי בעת הנוכחית בחיים שלי. לא מעט מהימים שלי מותאמים לאימונים ומבחינתי הרכיבה היא לפני הכל. בסוף תמיד מוצאים מקום ליתר העיסוקים. אני כמובן גאה בהישג אליו הגעתי ומצפה להישגים נוספים במרוצים נוספים בעתיד".