תכירו את הגיבורים שמאחורי האפרכסת

גל הפיגועים האחרון המשתולל בארץ בימים האחרונים, משאיר את צוותי מד"א בכוננות גבוהה מהרגיל כשאמבולנסים והניידות לטיפול נמרץ מגיעים במהירות לזירות הפיגועים, אבל מאחורי אותם הצוותים, הרחק מאור הזרקורים, נמצאים המוקדנים שמקבלים ראשונים את הדיווחים על ההתרחשויות, והכלי השימושי העיקרי לעבודתם הן המילים, באמצעותן הם דולים פרטים חשובים עמם יחוונו את הצוותים בשטח.

בימים האחרונים בעקבות גל הפיגועים מורגשת עלייה משמעותית בעשרות אחוזים בשיחות החירום שמתקבלות במוקדי מד"א ברחבי הארץ ההתמודדות עם הלחץ של האזרחים בצידו השני של הקו והעומס הרב אינם משימה קלה, אולם החובשים והפאראמדיקים במוקדי מד"א שתורגלו בכך עומדים במשימה ולעתים קרובות אף מצילים חיים כבר עם המענה לשיחת הטלפון.

• הרבה נזקף לטכנולוגיה החדשה בארגון

הרבה מההצלחה והיעילות של המוקדים בימים הקשים הללו נזקפת למערכות הטכנולוגיות החדשות שנכנסו לשירות מד"א בשנה האחרונה. והן מבטיחות כי פרק הזמן לקבלת מענה לכל שיחה תהיה בזמן של 3 עד 5 שניות על ידי כך שהיא מנתבת את שיחות החירום שמגיעות למוקדי מד"א למרחבים השונים בארץ ולמוקד הלאומי המשולב הארצי (ממל"מ) המהווה את מרכז הבקרה והמוח של כלל מוקדי מד"א בארץ.

הילה חתוכה, חובשת שהייתה במשמרת במוקד המבצעים הארצי של מד"א במהלך האירועים האחרונים מספרת: "בימים האחרונים חווינו רצף של אירועים שהביאו לעומס כבד מאוד וחריג על המוקד, ומורגשת פניקה גדולה בציבור מצד המתקשרים, במיוחד בימים בהם פיגוע רודף פיגוע, ואנחנו מנסים לחבר במהירות את המידע שאנו מקבלים מהשיחות השונות על מנת לתת לכוחות בשטח את תמונת המצב המלאה ביותר האפשרית עוד לפני הגעתם למקום".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

 


הילה חתוכה: " יש לפעמים סיטואציה  שבה לאנשים קשה מאוד להבדיל בין פיגוע לבין אירוע אחר על רקע שונה ובעזרת השאלות שלנו אנחנו מבינים במה באמת מדובר. במקרים מסוימים אנחנו מנסים להרגיע עד כמה שאפשר ומשמשים לעיתים גם כפסיכולוגים לרגע עבור המתקשרים. במידה ואנו מזהים כי המדווח נמצא במצב בו הוא יכול לסייע בשטח, אנו מתדרכים אותו בדרכים בהן ניתן לסייע לפצועים עד להגעת הכוחות, סיוע שלעתים יכול לעשות את ההבדל בין חיים למוות."


 

גם שגית מרדכי, פאראמדיקית במד"א וקצינת משמרת במוקד הארצי, מתקשה להיזכר בימים עמוסים שכאלו: "הימים האחרונים הם ימים קשים, נקודת המוצא של כל אדם המתקשר למוקד לדווח על אירוע דקירה, דריסה, תאונה או כמעט כל אירוע בו מעורבים נפגעים היא כי מדובר באירוע פח"ע ועלינו מוטלת האחריות לנסות ולברר האם אכן מדובר באירוע חבלני".

שגית מרדכי
שגית מרדכי קצינת משמרת במוקד הארצי, ימים עמוסים במיוחד במוקד

שגית ספרה כי מעבר לשיחות מהאזרחים במוקד, מתקבלים עדכונים ממוקדים אחרים בהם המשטרה, הצבא וכיבוי אש ובאמצעותו נעשה ניסיון להשלים את המידע עבור הכוחות שמגיעים לשטח.


האתגר האמתי אומרת שגיא,הוא לדאוג שגם בימים כמו אלו בהם יש כל כך הרבה אירועים שאינם נמצאים על ציר חיי היום יום, להמשיך ולהגיע גם לפניות השגרה של מד"א בצורה האפקטיבית ביותר ולארגן את פעילות המוקדים והכוחות בצורה הטובה ביותר.


 

מנכ"ל מד"א אלי בין: "מוקדי מד"א שעובדים בימים האחרונים בהערכות מיוחדת עמוסים בפניות של אזרחים העדים לפיגועים או לאירועים הנראים כפיגועים וגורמים באופן מובן לחשש ופניקה. אני קורא לציבור הרחב, לא להסס ולדווח למוקד 101 של מגן דוד אדום על כל אירוע בו ישנם פצועים ונפגעים ולהישמע להוראות החובשים והפאראמדיקים במוקד המתדרכים את האזרחים ויכולים לסייע רבות במשימת הצלת החיים."