תיקון עוול היסטורי: אנדרטה ייחודית תיחנך בתחנת הרכבת ההיסטורית 'צמח'

בתחנה התחולל אחד הקרבות המיוחדים והעקובים מדם שידעה מלחמת העולם הראשונה בתחומי ארץ ישראל בו לקחו חלק הצבא האוסטרלי שלחם עבור ותחת כתר המלוכה הבריטי, כנגד העות'מאניים והגרמנים במלחמת העולם הראשונה. צילום: משפחת פולארד, איתן פרץ, 3Dreams ו e.s digital

ב-25 בספטמבר 1918 התחולל בתחנת הרכבת של צמח קרב פרשים לילי מר מהאחרונים בארץ ישראל בו לקחו חלק הצבא האוסטרלי שלחם עבור ותחת כתר המלוכה הבריטי, כנגד העות'מאנים והגרמנים במלחמת העולם הראשונה, אשר החזיקו במבני תחנת הרכבת של צמח ובעיירה הצמודה לה. במתקפה האוסטרלית על התחנה לקחה חלק חטיבת הפרשים האוסטרליים מספר 4, חטיבה בה לחמו לוחמים אבוריג'ינים לצד לוחמים לבנים "כתף אל כתף". האבוריג'ינים סבלו באותה העת וגם בשנים שלאחר המלחמה, מגזענות שהופנה כלפיהם מצד השלטון והאזרחים, למרות שלחמו בצבא האוסטרלי הישגיהם הצבאיים הושתקו פעמים רבות וזכויותיהם האזרחיות לא השתוו לשאר האוכלוסייה באוסטרליה.

סמנכ"ל המכללה האקדמית כנרת, זיו אופיר
סמנכ"ל המכללה האקדמית כנרת, זיו אופיר

קטע מתוך דבריו של בארי רודג'רס, יו"ר עמותת הפרשים הקלים המתאר את מיקומם בצבא של האבוריג'ינים והעוול אשר נגרם להם: "המעורבות האבוריג'ינית במלחמת העולם הראשונה": למעלה מ 1,000- אבוריג'ינים התגייסו לשירות צבאי במהלך מלחמת העולם הראשונה ושירתו בהצטיינות, בעיקר ביחידות הרכובות, הפרשים הקלים. תגבורת מס' 20 של רג'ימנט 11 של הפרשים הקלים האוסטרלים הורכבה ברובה מאבוריג'ינים ולכן כונתה "המשמר השחור מקווינסלנד". למרבה הצער, לאחר שובם של לוחמים אלו מהמלחמה הביתה לאוסטרליה הם לא זכו לשוויון זכויות לרבות אי-מתן זכויות הצבעה, אולם בצבא התייחסו אליהם כשווים לכל דבר ועניין, לרבות משכורת צבאית שווה. "
כעת , כעבור למעלה מ-100 שנה, נעשה תיקון היסטורי – טקס חניכת הפסל "הלוחם האבוריג'יני וסוסו", להנצחת הלוחמים האבוריג'ינים שנפלו במלחמת העולם הראשונה, הטקס יתקיים מחר במתחם תחנת הרכבת ההיסטורית 'צמח', המכללה האקדמית כנרת, ביום רביעי בשעה 10:00.
הפסל נבנה בטכניקה חדשנית של הדפסת תלת מימד, לאחר שעיצוב מקורי של מעצבת אוסטרלית, אשר עיצבה דגם חימר של הפסל עבר עיבוד והותאם לפורמט הדיגיטלי (מצ"ב תמונות מהתהליך החדשני של יצירת הפסל בטכנולוגיית הדפסת תלת מימד).


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הטקס ייערך בנוכחות שגריר אוסטרליה בישראל, מר כריס קאנן, צאצאי לוחמים אבוריג'ינים ויו"ר עמותת הפרשים הקלים האוסטרלי (ALHA) , בארי רודג'רס ומכובדים נוספים האירוע יסוקר גם על ידי כלי התקשורת באוסטרליה ויסייע בהעמקת הידע וההכרה על התפקיד אותו מילאו הלוחמים האבוריג'ינים במלחמת העולם הראשונה וטיפוח הגאווה על פועלם. במהלכו יוסר הלוט מעל פסל שהוכן במיוחד לאירוע על ידי שגריר אוסטרליה בישראל ומארק פולארד, נכדו של הלוחם ג'ק פולארד מרג'ימנט 11 של הפרשים הקלים האוסטרלים. הפסל עוצב ותוכנן על-ידי האמנית האוסטרלית ג'ניפר מרשל ומתאר את הלוחם האבורג'יני ג'ק פולארד רוכן על-יד קברו של חברו לנשק האוסטרלי שנהרג בקרב. הלוחם מחזיק תנ"ך בידו וסוסו הניצב מאחור מרכין אף-הוא ראשו אל הקבר הטרי.

חייל אבורג'חני. תמונת ארכיון
חייל אבורג'חני. תמונת ארכיון

סמנכ"ל המכללה האקדמית כנרת, זיו אופיר: "הקשר עם צאצאי הלוחמים האוסטרליים אשר לחמו אלפי קילומטרים למען ארץ זרה להם, התהדק בשנים האחרונות עם שחזורה ושיפוצה של תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח על ידי המועצה לשימור אתרים והמכללה. עד כה נערכו אירועי הנצחה שונים ביחד עם צאצאי הלוחמים האוסטרלים ששיאם היה לפני שנתיים באירוע לציון מאה שנים לקרב. אתר תחנת צמח הפך להיות חלק מקמפוס המכללה בו לומדים סטודנטים לתואר ראשון ושני במחלקה ללימודי ארץ ישראל. בתחנה מרכז מבקרים ייחודי הפתוח לקהל הרחב המספר את סיפורה של התחנה, "רכבת העמק" והקרבות שהתחוללו בתחנה ובאזור עמק הירדן. הפסל הייחודי אותו תרמו האוסטרלים, קק"ל אוסטרליה ואחרים יהיה במרכזו של גן הזיכרון אשר הוקם בתחנה".

צפו סרטון מיוחד שהוכן לכבוד 100 שנים לקרב ההיסטורי

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|

ברוח האביב: סיור מסביב למסילה – לאורכה ולעומקה של רכבת העמק

|

יהיה שמח ומבדח: אירועי פורים במועצה לשימור אתרים

|