צפו בוידאו: גל אובך כבד בעמק יזרעאל

החל משעות הלילה ובמהלך היום פוקד את הארץ ובין היתר גם את אזור עפולה והעמקים גל של אבק ואובך. המשרד להגנת הסביבה: זיהום האוויר הגבוה נובע מזרימות צפון מזרחיות אשר גורמות להסעת אבק רבה מסוריה לאזורינו. טיפים חשובים להתמודדות עם המצב הנדיר וגלריית תמונות ווידאו מהשטח, בכתבה. כנסו


בעקבות גל האובך הנדיר בעוצמתו, המשרד להגנת הסביבה הודיע כי היום שורר ברחבי הארץ זיהום אוויר גבוה מאוד ובמיוחד בצפון הארץ, עמק יזרעאל, בקעת הירדן, שומרון, ירושלים, יהודה והנגב המזרחי.  זיהום האוויר הגבוה נובע מזרימות צפון מזרחיות אשר גורמות להסעת אבק רבה מסוריה לאזורינו.

• במד"א ממליצים לסובלים מבעיות נשימה להישאר במבנים עם חלונות סגורים ולהימנע מפעילות מחוץ לבית

במד"א ממליצים לסובלים מבעיות נשימה, לחולי לב וריאות ולנשים בהריון להישאר במבנים עם חלונות סגורים ולהימנע מפעילות מחוץ לבית בשל זיהום האוויר החריג מהאובך שנחשב מסוכן לבריאות, ממליץ מד"א לקשישים, נשים בהריון, חולי לב, חולים במחלות ריאה (אסטמה, COPD או בעיות בכלי הנשימה) לשהות בבתים עם חלונות מוגפים. בנוסף ממליצים במד"א להימנע מפעילות בחוץ וגם לספורטאים שבינינו מומלץ שלא לעסוק בפעילות ספורטיבית בחוץ. מנכ"ל מד"א אלי בין: "בעקבות החום הכבד השורר ברחבי הארץ אנו עומדים בהערכות מיוחדת על מנת להעניק טיפול רפואי לנפגעים שעשויים לסבול מהחום וגם מהאובך והאבק שפוקדים את הארץ מהלילה, אני קורא לכולם להישמע להמלצות מד"א בכדי למנוע פגיעות בנפש. בכל צורך רפואי עומדים לרשות הציבור צוותי מד"א המיומנים בקו החירום 101 של מד"א." מצ"ב הנחיות כיצד לשמור על בטיחותכם בקיץ הישראלי החום הכבד השורר שצפוי בכל חלקי הארץ עלול לסכן חיי אדם בדגש על תינוקות, ילדים וקשישים.

אובך כבד במועצה אזורית גלבוע, היום
אובך כבד במועצה אזורית גלבוע, היום

במד"א להימנע מפעילות בחוץ וגם לספורטאים שבינינו מומלץ שלא לעסוק בפעילות ספורטיבית בחוץ. מנכ"ל מד"א אלי בין: "בעקבות החום הכבד השורר ברחבי הארץ אנו עומדים בהערכות מיוחדת על מנת להעניק טיפול רפואי לנפגעים שעשויים לסבול מהחום וגם מהאובך והאבק שפוקדים את הארץ מהלילה, אני קורא לכולם להישמע להמלצות מד"א בכדי למנוע פגיעות בנפש


• על מנת לצמצם למינימום את הפגיעות בנפש מפאת החום הכבד, מפרסם היום מד"א את ההנחיות לציבור, שיאפשרו שמירה על חיי אדם:

הרבו בשתיית נוזלים: יש לשתות כמויות מספיקות של מים אף מעבר לתחושת הצימאון. מומלץ לשתות לפחות 3 ליטר מים ביום. שתייה קרה עדיפה על פני שתייה חמה. הרבו בשתיית מים על פני כל שתייה ממותקת. 2. יצאתם מהבית? יש להקפיד על מנוחה במקום מוצל וקריר. יש לוודא הגנה מפני השמש בעיקר בקרב תינוקות וילדים – באמצעות כובעים, קרם הגנה ולבוש מתאים. 3. פעילות ספורטיבית: יש להימנע לחלוטין מפעילות ספורטיבית במהלך שעות החום הכבד. במידה ומבצעים פעילות ספורטיבית בשעות הערב ולאחר עומס החום, יש לשים לב להקפיד על שתייה מרובה ועל הפחתת מאמץ. 4. יוצאים לים? יש להקפיד על מריחת הגוף בקרמים בעלי מקדמי הגנה גבוהים ביותר, להימנע מחשיפה ארוכה לשמש ולהימנע משהייה בחופים בשעות החום הכבד. עדיף לרחוץ בים בשעות הבוקר ובשעות אחה"צ, אז הטמפרטורות נוחות יותר. בנוסף, יש לשים לב לרחוץ רק בחופים מוכרזים בהם יש מציל. 5. עובדים המצויים תחת השמש וחשופים לעומס חום כבד: יש לקחת הפסקות ארוכות יותר בצל או במקום ממוזג ולהרבות בשתייה. 6. אם מופיעים סימני התייבשות – דוגמת כאבי ראש, סחרחורות או חולשה, יש להפסיק מיידית כל פעילות גופנית, לשהות במקום מוצל וקריר ולהרבות בשתייה אף מעבר לתחושת הצימאון. 7. במידה ומופיעים סימני פגיעת חום – דוגמת התעלפות, יש להזעיק את מד"א באמצעות חיוג למוקד החירום בטלפון 101. עד הגעת צוותי מד"א, יש לבצע קירור מידי של הנפגע תוך הפשטתו מבגדיו, התזת מי ברז והשבת רוח על גופו.

חשוב לתת תשומת לב מיוחדת לתינוקות, ילדים, קשישים ומוגבלים. הורים לתינוקות ופעוטות צריכים לשים לב להתנהגותם ולוודא שאינם מראים כל סימן להתייבשות או מכת חום. בנוסף, יש לוודא הימצאות שתייה בסמוך אליהם ושהילדים נמצאים כל העת במקום מוצל. במד"א קוראים למשפחות שלהן קרובים קשישים או מוגבלים לשמור עימם על קשר בתדירות גבוהה מהרגיל על מנת לוודא שבקרבתם שתייה קרה וכי הם מצויים במקום מוצל וקריר ואינם מראים כל סימן להתייבשות או פגיעת מכת חום.

המשרד להגנת הסביבה הודיע כי היום שורר ברחבי הארץ זיהום אוויר גבוה מאוד ובמיוחד בצפון הארץ, עמק יזרעאל, בקעת הירדן, שומרון, ירושלים, יהודה והנגב המזרחי.  זיהום האוויר הגבוה נובע מזרימות צפון מזרחיות אשר גורמות להסעת אבק רבה מסוריה לאזורינו.