נשלח לכלא: תושב האיזור עלה לארץ כציוני, התאסלם וניסה להצטרף לדאע"ש

ולנטין מזלבסקי, תושב שבלי א-ג'נם, עלה לישראל מבלארוס והתאסלם. בילדותו סבל מאנטישמיות בהיותו יהודי ומהשפלות ובחר לעלות לארץ מטעמי אידיאולוגיה וציונות. "הנאשם פעל בצורה מתוכננת ומתוחכמת על מנת להוציא לפועל את תכניתו לצאת לסוריה ולחבור לארגון דאע"ש", נכתב בגזר הדין 

בית משפט השלום בחיפה גזר על ולנטין מזלבסקי, תושב שבלי א-ג'נם כבן 41, 38 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשים על תנאי וקנס בסך 10 אלף שקלים או 50 ימי מאסר תמורתו.
מזלבסקי, נשוי ואב לחמישה ילדים שהתאסלם סבל בילדותו מאנטישמיות בהיותו יהודי ומהשפלות ובחר לעלות לארץ מטעמי אידיאולוגיה וציונות.
הוא שירת שירות צבאי מלא, והתגייס לשירות קבע בתפקיד נהג מבצעי. הוא התכוון לעזוב את המדינה לסוריה במטרה להילחם לצד כוחות "המדינה האסלאמית" (דאע"ש), הורשע בביצוע עבירות אשר פוגעות בביטחון המדינה, וכן בשיבוש מהלכי משפט.

• זומן לתחקור בטחוני

במשך מספר חודשים טרם מעצרו בפברואר בשנה אשתקד גילה הנאשם עניין הולך וגובר בדאע"ש. הנאשם נהג לצפות תכופות בסרטונים, שירים ודרשות של דאע"ש. כן נהג הנאשם לשמור ברשותו תכנים הקשורים לארגון. במהלך התקופה הרלוונטית הצטרף הנאשף לקבוצות שונות ברשתות החברתיות באמצעותן עמד בקשר עם פעילי ותומכי דאע"ש בישראל ובעולם. בין היתר, עמד הנאשם בקשר עם שיח אסד אלתווחיד המכונה "אבו חודייפה" אשר לחם בשורות הארגון בסוריה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בחודש יולי 2016 זומן הנאשם לתחקור בטחוני במהלכו הובהר לו כי המדינה האסלאמית היא ארגון בלתי חוקי והוא הונחה להימנע מפעילות ביטחונית. חרף האזהרה, גמלה בליבו של הנאשם ההחלטה להסתנן לסוריה ולהתגייס לשורות הארגון.
על רקע החלטתו זו, קיים הנאשם קשר, במהלך חודש אוקטובר 2016 באמצעות אפליקציית "זילו", עם אדם המכונה "אבו עבדאללה", אשר פרסם כי בכוונתו להתגייס לארגון ולהילחם בשורותיו.
הנאשם ואבו עבדאללה קבעו להיפגש בסוריה, להתגייס שם לארגון ולחבור לאבו חודייפה. תכניתם המשותפת של הנאשם ואבו עבדאללה לא יצאה אל הפועל מאחר שאבו עבדאללה לא השיב לפניות נוספות של הנאשם והקשר עמו נותק בחודש דצמבר בשנת 2016 או בסמוך לכך.
על רקע החלטתו להתגייס לארגון, במהלך נובמבר 2016, עמד הנאשם בקשר באמצעות אפליקציית "זילו" עם אדם המכונה "אבו רכאן", אשר הציג עצמו כפעיל דאע"ש בסיני.

• הנאשם לא שיתף את מקורביו אודות כוונתו לצאת את הארץ

הנאשם ביקש מאבו רכאן שיסייע לו להצטרף לפעילי דאע"ש במחוז סיני ואבו רכאן השיב כי יבדוק את העניין. כעבור מספר ימים הודיע אבו רכאן לנאשם כי נוכח ריבוי לוחמי דאע"ש מהגרים באזור סיני לא יוכל הנאשם בשלב זה להצטרף לארגון בסיני.
בחודש ינואר 2017 או בסמוך לכך, פרסם הנאשם באפליקציית "טלגרף" באמצעות הטלפון הנייד, בקבוצה בשם "ח'ליפאת" עליה נמנים תומכי ופעילי דאע"ש ממוצא רוסי, כי בכוונתו להצטרף לשורות הארגון. בעקבות הפרסום נוצר קשר בין הנאשם לבין פעיל דאע"ש המכונה "ע"א רחמאן".


הדברים מקבלים משנה תוקף על רקע נתוניו האישיים והרקע הצבאי של הנאשם והשימוש שעושים אנשי דאע"ש בידע של ערביי ישראל המצטרפים אליה כדי ללמוד את הזירה הישראלית לטובת תכנון פיגועים עתידיים


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


האחרון הנחה את הנאשם להגיע לטורקיה ולעדכן אותו עם הגיעו לשם על מנת שזה יסייע לו לעבור לסוריה ויצייד אותו באישור שיאפשר גיוסו לארגון ("תזכיה"). בהמשך לקשר הנ"ל רכש הנאשם במשרד נסיעות בדבוריה כרטיס טיסה לכיוון אחד לטורקיה והצטייד בסכום של אלף דולר.
הנאשם לא שיתף את מקורביו אודות כוונתו לצאת את הארץ. ב-16 לינואר בשנה אשתקד הגיע הנאשם לנתב"ג, שם תוחקר על ידי גורמי הביטחון ויציאתו את הארץ נמנעה. עשרה ימים אחרי עמד הנאשם בקשר עם אדם מוסלמי ממוצא צ'צ'ני באמצעות ה"טלגרף" והנחה אותו כיצד לאתר תכנים המזוהים עם ארגון "המדינה האסלאמית".
במהלך התקופה הרלוונטית וכן לאחר יום ה-16 בינואר הנאשם מחק ממכשיר הטלפון הסלולרי שלו התכתבויות ותכנים הקשורים לדאע"ש על מנת להסוות את כוונתו להצטרף לארגון וכן להסוות את  קשריו לפעילים בארגון ובהם ע"א רחמא.

• "אין ספק בדבר פוטנציאל הסכנה שהיה טמון במעשיו לביטחון ישראל ולחיי אזרחי ישראל"

בגזר הדין נכתב: "דומה כי אין צורך להכביר מילים בדבר חומרת העבירות בהן הורשע הנאשם. הנאשם הורשע, אמנם בעבירה של ניסיון יציאה שלא כדין, אולם בנוסף לכך, הורשע בעבירה של מגע עם סוכן חוץ, עבירה שהעונש המקסימאלי בצדה הוא 15 שנות מאסר. מעשיו של הנאשם, כמו גם העבירות בהן הורשע הם חמורים ביותר, ומחייבים ענישה משמעותית, שכוללת רכיב לא מבוטל של מאסר בפועל, שכן יש בהן פוטנציאל עצום לפגיעה בביטחונה של מדינת ישראל והם חותרים תחת עצם קיומה של המדינה.
הנאשם פעל בצורה מתוכננת ומתוחכמת על מנת להוציא לפועל את תכניתו לצאת לסוריה ולחבור לארגון דאע"ש  וזאת בשל הזדהות אידיאולוגית עם פעולות הארגון, ערכיו ומטרותיו. אמנם, הנאשם לא הצליח לממש את תכניתו לצאת לסוריה ולהצטרף לארגון דאע"ש אולם אין ספק בדבר פוטנציאל הסכנה שהיה טמון במעשיו לביטחון ישראל ולחיי אזרחי ישראל, שכן, מטרתו הסופית  הייתה לחבור לארגןן בעל אידיאולוגיה אסלאמית קיצונית ואנטי ישראלית במובהק.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הדברים מקבלים משנה תוקף על רקע נתוניו האישיים והרקע הצבאי של הנאשם והשימוש שעושים אנשי דאע"ש בידע של ערביי ישראל המצטרפים אליה כדי ללמוד את הזירה הישראלית לטובת תכנון פיגועים עתידיים. חומרת מעשיו של הנאשם נעוצה גם בעובדה, כי הוא אזרח ישראלי ועל כן המדינה נותנת בו אמון וישנו קושי גדול יותר להתחקות אחר מעשיו.
כמו כן, הנאשם ביצע את מעשיו לאחר שהוזהר על ידי שב"כ כי "המדינה האסלאמית" היא ארגון בלתי חוקי והנחה להימנע מפעילות ביטחונית. בנוסף לכך, הנאשם מחק באופן מכוון ממכשיר הטלפון הנייד שלו התכתבויות ותכנים הנוגעים לארגון, וזאת, במטרה להסוות את כוונתו להצטרף אליו וכן להסוות את קשריו לפעילים בארגון. רק עיכובו של הנאשם בנתב"ג הוא שמנע ממנו להמשיך בתכניתו להגיע לסוריה, ובהמשך, מעצרו הוא שמנע ממנו המשך התקשרות עם הארגון. אין מדובר במקרה בו התעוררה בליבו של הנאשם חרטה, אשר הובילה להפסקת ביצוע העבירות".

קטין מהאזור תמך בחמאס ולבש סמני ארגון טרור

|

כתב אישום יוגש בגין רצח בת 48 מעפולה

|