יצחק מירון: "תושבי העיר גאים להיות היום עפולאים יותר מתמיד"

הפרויקט שבו הוא הכי גאה, החינוך, הצביון, ניצני ההייטק שמסבים לו גאווה, הסכם הגג, עומסי התנועה, מצוקת החניות ולאן פניה של עפולה מועדות. 19 ימים לפני פתיחת הקלפיות ראש העיר יצחק מירון עונה בראיון נרחב, על כל הסוגיות הבוערות בבירת העמק, מבקר בחריפות את הקמפיין של אבי אלקבץ, מציג את החזון והתוכניות העתידיות שלו ועונה בכנות על שאלת התדמית הקרה והמאופקת שלו

ליצחק מירון יש רשימת הישגים מרשימה, בכל קנה מידה, במהלך הכהונה האחרונה שלו כראש עיריית עפולה. אבל הנתון אולי הכי חשוב מבחינת העיר היא ההגירה החיוביות אליה במרוצת השנים האחרונות. אם בעבר עלה שמה של העיר בעיקר בהקשר של ה'חור בקצה הסרגל' ו'כמעצמה גרעינית', כיום ממוצבת העיר במקום מרשים הרבה יותר- כיאה לבירת העמק. גולת הכותרת של הפתיח הזה מזוקק היטב בנתוני ההגירה החיובית לעיר – שמציב את עפולה ב"צמרת הטבלה" הארצית, עם אלפי תושבים חדשים שעברו להתגורר בעיר. מירון מדגיש כי הגאווה שלו היא על כך שמדובר ב-7000 תושבים חדשים, מרביתם זוגות צעירים עם ילדים שיהוו את עמוד השדרה של העיר בעתיד. הוא מוסיף כי מדובר באוכלוסייה שמגיעה מחתך סוציו-אקונומי גבוה ועל כך הוא מעודד.

"התחושה טובה לפני הבחירות"

למרות העשייה הניכרת באזורים רבים בעיר גם מירון יודע שהמלאכה עוד לא הסתיימה ולכן הוא החליט להתמודד בבחירות הקרובות מול אבי אלקבץ ועו"ד אילן וקנין במטרה לקבל מנדט לכהונה נוספת.
לבחירות הנוכחיות הוא מגיע ממוקד מטרה, נחוש להמשיך לשבת בלשכת ראש העיר ולהשלים פרויקטים שהחל בכהונה הנוכחית ועדיין לא הושלמו. לצד ניהול העירייה השוטף הוא מנהל לוח זמנים תובעני לפני פתיחת הקלפיות ב-30 באוקטובר. זה כולל חוגי בית בהם הוא מציג את ה'אני מאמין' שלו, הערכות לישורת האחרונה וכמובן תכנון קפדני של יום הבוחר, היום אולי הכי חשוב במהלך הקמפיין של כל מתמודד בבחירות.
"התחושה האישית שלי טובה", אומר מירון בראשית הראיון, "אין ספק שזו לא תקופה רגילה כשצריך לעבוד ומקביל לנהל את העיר. סיימנו עכשיו תקופה מאוד מאוד אינטנסיבית במהלך החגים שבה אומנם רוב האנשים היו בחופשות, אבל אנחנו בעירייה המשכנו לתת שירותים. אם זה לא הספיק נוספו כל האירועים הגדולים שנערכים כל שנה בעפולה במהלך חג הסוכות. ידענו שזה יגיע ונערכנו היטב בהתאם. עתה אנחנו נערכים לבחירות".

"תושבים מכל רחבי הארץ מגיעים לצרוך תרבות פנאי בעפולה"

לאורך חמש שנות כהונתו של מירון עברה עפולה מתיחת פנים מרשימה ביותר. זה החל בשדרת ארלוזורוב הזוהרת והבוהקת והמשיך בכיכר העיר שלה נוספה מזרקה מרשימה וצבעונית והמשיך במתחם התחנה, "הבייבי" של מירון, ושכבר ארח אירועים בהם לקחו חלק עשרות אלפים מתושבי עפולה והעמק. בקרוב, כך מבטיח מירון, יוצבו גם המבנים היבילים שאופסנו בשל פרשת הפיטורים עם מהנדס העיר ישראל קנטור.
"אין ספק שמתחם התחנה הוא פרויקט הדגל של העיר ומסמל במידה רבה מאוד את הכיוון שאני חושב שהעיר צריכה ללכת", אומר מירון,  "במשך שנים ארוכות בעבר, עפולה סימלה סוג של בינוניות מסוימת במובן הלא מוצלח של המילה ועכשיו אנו שואפים לגדולות. הפרויקט הזה אמור להיות מתחם של בילוי ופנאי, קולינאריה ומסחר וכיום הוא פועל רק בשתי בערים, תל אביב וירושלים, הערים הגדולות בישראל. השקענו בפרויקט קרוב ל- 40 מיליון שקלים. בסדר גודל של עפולה זה דבר חסר תקדים ואנחנו צופים שהוא ישנה במידה רבה מאוד את המיתוג של העיר ויחולל פה שינויים במרכז העיר. המתחם ישפיע על צריכת הפנאי והבילוי של תושבי עפולה ו-100.000 תושבים נוספים מסביב לעיר שמגיעים לעיר על בסיס יומיומי ועפולה היא העיר שלהם. רק בסוכות, בפסטיבל ציורי רחוב הגיעו אנשים מכל רחבי הארץ לצרוך תרבות פנאי, וזה דבר שלא הכרנו בעבר".
ברשימת הפרויקטים הפיזיים שקידם מירון גם תשתיות הכבישים והקמת מגרשי חנייה, על רקע בעיות העומסים בעיר, קידום פרויקט התחנה המרכזית החדשה שאותו בונה יזם פרטי, שדרוג מסיבי במיליוני שקלים של בית אשכול והיכל התרבות, בניית מרכז מצוינות ושדרוג מגרש הכדורגל בגבעת המורה ובניית המזרקה המנגנת והייחודית שגרמה למירון לספוג לא מעט חיצי ביקורת בנוגע לנחיצותה ועלות בנייתה היקרה.

מתחם התחנה בעפולה
מתחם התחנה בעפולה

המטרופולין הבא?

ההתפתחות המואצת הזו הובילה את מקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה של ישראל לקדם את הפיכתה של עפולה למטרופולין החמישי בישראל, או כפי שמירון מגדיר אותו, המטרופולין הבא של הצפון. לצד ההתפתחות גם במקרה זה נורו חיצי ביקורת לעבר מירון מצד תושבים שטענו כי הם מעדיפים לשמור את עפולה אינטימית יותר עם דגש על מרחב כפרי רחב יותר. "אני שומע את הקולות, אבל אני חייב לומר שעברנו את נקודת האל חזור בה יכולנו להתלבט בין להישאר עם מרקם כפרי", אומר מירון, "עברנו את זה לפני 20-30 שנה. עפולה תוכננה להיות בירת העמק עם כל המשתמע מכך, היא משמשת 'דה פקטו' בשנים האחרונות כבירת העמק והיא תמשיך כך גם בעתיד. יש בזה יתרונות ויש גם קשיים, אבל השורה התחתונה היא שנוכל להבטיח שעפולה תהיה עיר עם שירותים מגוונים וברמה הרבה יותר גבוהה בעתיד. זה יכול לקרות רק בעיר גדולה עם מקורות הכנסה משמעותיים כמו שהעיר עפולה נמצאת בה היום וכפי שהיא תהיה בהמשך".

"הסכם הגג נותן לנו דחיפה משמעותית"

לפני כשנתיים, כחלק מאותה התפתחות מדוברת חתמה הנהלת העיר, על הסכם גג עם המדינה שלאחרונה מספר חברי מועצה והמתמודדים לראשות העיר יצאו כנגדו, "אני חייב להדגיש שמדובר בהסכם שזכה לתמיכה רחבה במועצת העיר, כמעט מקיר אל קיר", אומר מירון, "כל תושבי העיר שמבינים את יתרונות ההסכם היו בעד. הוא נותן לנו דחיפה משמעותית בשני היבטים מרכזיים. הראשון, להוסיף שכונות בצורה מתוכננת היטב, עם הכנה של תשתיות, והשני: השוואת לחצים בין ישן וחדש. עבור כל איקס יחידות דיור חדשות שאנחנו בונים בהסכם הגג אנו מקבלים תקציבים שיכולים לשמש אותנו בשכונות הישנות בכדי שלא יווצרו פערים גדולים. על הדרך אנו מקבלים תקציבים נוספים למגה פרויקטים שלולא הסכם הגג לא יכולנו לקדמם".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"הביקוש לנדל"ן שוב עולה בעיר"

בשנה האחרונה, כחלק ממגמה ארצית שוק הנדל"ן בעפולה התקרר וכך גם התחלות הבנייה, טבלה בה עפולה כיכבה בשנים האחרונות. הביטוי של זה בפועל הוא דירות רבות למכירה ולהשכרה שמצויות פנויות בשוק ומוצעות במחירים נמוכים. הנתונים הללו לא מטרידים יתר על המידה את מירון: "אני חייב לומר שאני מאמין גדול בכלכלה חופשית ושהשוק יודע לווסת את עצמו בצורה הטובה ביותר. בסופו של יום בנקודת זמן ספציפית ההיצע עלה על הביקוש, אבל בעת הנוכחית אנו מזהים שהביקוש שוב עולה ויש כבר פחות דירות ריקות. זה בסדר שיהיה גם שוק להשכרה עם דירות טובות ואיכותיות. בעבר שוק ההשכרה בעפולה היה די עלוב והיום אנשים יכולים להגיע לעפולה ולהשכיר דירה איכותית, בסטנדרט גבוה, עד שהם ירכשו דירה משלהם. זה מחזיר אותי לסיפור הביצה והתרנגולת ומבחינתי אנו צריכים לבחון מה יגרום לביקוש למגורים בעיר ומה שיגרום לכך הוא מיתוג העיר ברמה הכי גבוהה שיש עם מערכת חינוך טובה. זה הדבר המרכזי והראשון עבור קהל היעד שלנו, זוגות צעירים עם ילדים. מעבר לכך להעניק גם שירותי תרבות, מסחר, רפואה, תעסוקה מגוונת כולל תעשייה מתקדמת ועתירת ידע. כאשר כל זה יתקיים – אנו מניחים שיהיו ביקושים נוספים מעבר לקיימים שיביאו אוכלוסייה נוספת ואז נוכל לממש את התוכנית המלאה".

אתה רואה מקום לבנות עוד מעל 10,000 יחידות דיור בעשור הקרוב? זה לא מופרך?

"ממש לא. מנקודת ראותי מה שקורה בעיר זו מציאות שעולה על כל דמיון. רק לפני 12 שנה כשכיהנתי כראש עיר לא דמיינתי שעפולה תהיה במצב הזה. כשאני משווה בין הכהונה הקודמת שלי לזו הנוכחית אני מגלה שיש לעיר היום הרבה יותר יכולות, בין היתר בגלל שהמגזר הפרטי זיהה את הפוטנציאל הגלום בעיר והוא שותף כמעט שווה ערך לעיריית עפולה בהתפתחות המואצת והמשגשגת. לצד העירייה והמגזר הפרטי גם המגזר הממשלתי סימן את העיר כמטרופולין הבא של הצפון. כשמחברים את כל הדברים הללו מבינים שזה לא חלום".

"הייטק? כל דבר גדול מתחיל בניצנים קטנים"

אחד הנושאים הכי מרכזיים על שולחנו של מירון בכהונה הנוכחית היה קידום תעשיית ההייטק ונראה שהוא בכיוון הנכון, למרות שמדובר בניצנים ראשונים. "כל דבר גדול מתחיל בניצנים קטנים", הוא אומר "לעומת השלט המתחלף שהיה בכהונתו של אלקבץ, היום אפשר לראות מה השגנו בשלוש השנים האחרונות. היום יש בעפולה כבר 4 חברות סטארט אפ בשלות עם משקיעים מחו"ל ושמעסיקות עשרות עובדים. זה מעבר לניצנים, אלו ניצנים משמעותיים ויש גם את המגזר הפרטי שכפי שציינתי זיהה את הפוטנציאל של העיר ומקים מבנה הייטק, דוגמת מבנים הפועלים בפארק ההיי-טק ביקנעם וזה המודל שלנו. יהיה שם את כל הרצף, מחממות טכנולוגיות, סטארטפים קטנים ועד לחברות ענק. בעתיד אני רואה תעשיית הייטק גדולה ורחבה שתשפיע על תדמית העיר ותשנה את התמהיל הסוציואקונומי של התושבים שלנו".

מה בנוגע לחינוך? המערכת עברה כמה טלטלות ושינויים משמעותיים במהלך כהונתך האחרונה. אתה אופטימי בנוגע למערכת?

"אני מאוד אופטימי בנוגע למערכת החינוך בעפולה מכיוון שמלכתחילה הייתה לנו מערכת חינוך טובה. זה אומר קודם כל מורים ומנהלים טובים בבתי הספר, שחלקם הוחלפו, אבל התשתית הייתה ונשארה טובה. היו תקלות בדרך שתיקנו אותן. בזכאות לבגרויות לא השגנו תוצאות יוצאות דופן – אבל תוצאות השנה כבר שוברות את תקרת הזכוכית של עפולה. אלו תוצאות שלא היו בעיר במשך עשורים. על פי הנתונים שיש בידינו בתוצאות שיפרסם משרד החינוך בשנה הבאה מעל 74 אחוזים מהתלמידים בעיר יהיו זכאים לתעודת בגרות. זה שיא השיאים של עפולה. הגענו למספרים הללו בגלל שעבדנו נכון והשקענו המון כסף. לשמחתי הרבה רואים כבר את התוצאות. צריך לומר שמערכת חינוך זה לא כמו פרויקט פיזי ששמים כסף ורואים תוצר. בחינוך זה לוקח זמן, זה דורש להכניס ולשלב שינויים אסטרטגיים וזה מה שעשינו. היעד העתידי אגב הוא שנגיע ל-85 אחוזים זכאים לבגרות ומבחינתי זה יעד יומרני בגלל החתך הסוציו אקונומי של עפולה. מעבר לכך מבחינתי הבגרויות הן לא חזות הכול. אנו מאוד גאים גם בחינוך הלא פורמלי. קיבלנו אדמה חרוכה במתנ"סים והיום הם חזרו להיות ספינת הדגל של עפולה בכל הנוגע לתרבות הפנאי ומלבדם אנו גאים גם בשירות המשמעותי של הדור הצעיר בצה"ל- כחלק מהצלחת תוכנית בה אנו משקיעים הרבה תקציבים עם משרד הביטחון, בתי הספר ואגף הצעירים והנוער שלנו. הצבנו יעדים מדידים עם פרמטרים שונים ואנחנו מודדים את זה כל שנה. השנה שברנו שיא ואנו ממשיכים לראות שיפור. החינוך ורמתו הוא המפתח להתפתחותה של העיר. אם החינוך לא יהיה איכותי אנשים לא יעברו לגור בעפולה, בטח לא אוכלוסיית היעד שאנו רוצים שתעבור להתגורר בה".

אתה מרגיש שפרשת המהנדס פגעה בהתפתחות של העיר? בקידום פרויקטים?

"היא לא פגעה, היא האטה חלק מהפרויקטים, אבל חשוב לי להדגיש שהיא לא עצרה דבר. אנו מקדמים ומתקדמים. אין פרויקט אחד שבוטל או נעצר בגלל ההתנהלות עם מהנדס העיר. הסאגה הזו עומדת בפני סיום ואז נוכל לצאת לדרך חדשה. חשבתי שניפרד בצורה מסוימת אבל זה לא קרה, אבל כפי שצינתי זה גם ייפתר".

בית אשכול המחודש
בית אשכול המחודש

"עפולה של 5-10 השנים הבאות הולכת להיות שונה לחלוטין, גדולה יותר, עם שכונות חדשות שבהן יהיו תשתיות ומבני ציבור בסטנדרטים הגבוהים ביותר, עיר שתהיה מחוברת ישירות לתל אביב ברכבת"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


התחזית לעומסי התנועה? צפו להקלה

בשנה האחרונה התמודדו בעירייה הם המון תלונות של תושבים בנוגע לעומסי תנועה בעיר, בין היתר בכניסות וביציאות ובמצוקת חניה גוברת.
"אנחנו נגרום לכך שיינתנו מענים לנושא הזה, גם לעומסים וגם לחניות", אומר מירון, "בשנים האחרונות פעלנו להקל אבל אני חייב להגיד שכמו בכל ישראל והערים המוצלחות, ועפולה היא אחת מהן, עומסי התנועה והיקפי כלי הרכב שנעים על הכבישים גדלים. כך שבעוד שאנו מייצרים עוד ועוד פתרונות חניה והקלה בכבישים מספר כלי הרכב גדל. אנו ממשיכים בכיוון הזה בכדי לתת מענה. במאקרו, אנו מצפים לסלילת כביש עוקף עפולה בתקציב של 300 מיליון שקלים, כחלק מהסכם הגג, בכדי להמשיך את עוקף כביש 65 מאזור מעונות הסטודנטים של מכללת עמק יזרעאל עד ליציאה מהיישוב הקהילתי אחוזת ברק. כך הרבה פחות רכבים ייכנסו לעיר. גם מהאזור המזרחי לכיוון בית שאן ייסלל כביש שיקל על הנהגים וגם בתוך העיר הקמנו 6-7 חניונים עירוניים מרשימים. צריך להמשיך ולעסוק בזה ולמצוא פתרונות".

מה מצבה הפיננסי של העיר? עד כמה היא איתנה לקדם פרויקטים בעתיד?

"מצבה הפיננסי של העיר מצוין. גם בתקופתו של אבי אלקבץ העיר שמרה על איזון תקציבי וגם בכהונה הנוכחית שלי. אני חושב שהמצב הפיננסי הוא חשוב אבל הוא לא חזות הכול. אחת הביקורות שלי בנושא בנוגע לכהונה של אלקבץ היא שהייתה גאווה על האיזון התקציבי אבל בפועל לא נעשו מספק דברים לקדם את העיר. החוכמה היא לעשות את כל מה שאנו עושים – אבל במקביל לשמור על איזון תקציבי. כלומר, למצוא ולגייס יותר מעשרות מיליוני שקלים, על פרויקטים מעבר לתקציב השוטף השנתי שעומד על 360 מיליון שקלים. כך אנו קידמנו פרויקטים בתקציבים של 150 מיליון שקלים".

מה החזון שלך בנוגע לעפולה?

"עפולה של 5-10 השנים הבאות הולכת להיות שונה לחלוטין, גדולה יותר, עם שכונות חדשות שבהן יהיו תשתיות ומבני ציבור בסטנדרטים הגבוהים ביותר, עיר שתהיה מחוברת ישירות לתל אביב ברכבת, עם פיתוח אקדמיה של רפואה, רפואת שיניים, ביולוגיה וביוכימיה בשיתוף המרכז הרפואי העמק בעיר. ביה"ח יהווה את המוקד לביה"ס המדובר, כשלוחה של אוניברסיטה מחו"ל. בבית הספר הגבוה הזו ילמדו לאורך השנים מאות סטודנטים. מעבר לכל אלה עפולה תהיה עיר שתהיה בה תעשייה עתירת ידע לצד התעשייה המסורתית ולצד המסחר".

"תפקיד של ראש עיר מספק הרבה יותר מתפקיד של חבר כנסת או שר", יצחק מירון, השבוע במתחם התחנה
"תפקיד של ראש עיר מספק הרבה יותר מתפקיד של חבר כנסת או שר", יצחק מירון, השבוע במתחם התחנה. צילום: שיר רותם

"אני מבין את המצוקה של אלקבץ. לא נותרו לו כלים לתקוף אז הוא נוקט במדיניות של אדמה חרוכה כשלא מעניין אותו מה יקרה בעיר, לא התדמית, איך אנו נראים במקומות אחרים, בבחינת תמות נפשי עם פלישתים. אני מעריך שהוא אומר לעצמו 'או שאני אזכה או שכל הארמון יתמוטט לי מעל הראש'"


"אנשים יודעים שאי אפשר להתעלם מעשייה שכזו"

בימים אלה מפנה מירון משאבים רבים לטובת קמפיין הבחירות שלו. לצד התמיכה לה הוא זוכה במעגלים רבים, ישנם גם מתנגדים לדרכו וכאלה שרוצים לראות הנהגה אחרת בראשות העיר, "הייתי מצפה שתושבי העיר יחליטו למי להצביע על פי העשייה שלהם, זו הציפייה הרציונאלית והמובנית מאליה לדעתי", אומר מירון, "אני מקווה שאכן כך יקרה. אני מקבל המון מחמאות מתושבי העיר על התפתחותה של העיר אבל את הקומפלימנטים הכי גדולים אני מקבל מתושבי חוץ שבאים לעיר ואומרים לי שהם לא מכירים התפתחות בסדר גודל שכזה. אני יודע שבסופו של דבר אנשים יודעים שאי אפשר להתעלם מעשייה שכזו, אי אפשר להתעלם מההתפתחות המרשימה שאנחנו רואים בעפולה. את זה אומרים אנשים בפרספקטיבה של 10 ו-20 שנים אחורה. זה יטה את הכף בקלפי ולכן חייבים להמשיך את התנופה הבלתי רגילה בעפולה. לא מחליפים סוסים בעלייה. אני בטוח שבעוד כמה שנים הגרף של העלייה יתייצב. בחיים אין רק עליה. יש לפעמים התייצבות ולעיתים חלילה גם ירידה. אנחנו עכשיו בנסיקה ויש לנו עוד לאן להגיע. אני גם בטוח שתושבי עפולה יידעו להעריך את מה שהיה, ויידעו להעריך לקבל את ההחלטה הנכונה בכדי להמשיך את התנופה הזו".


"לכל המודאגים אני אומר שהציביון לא השתנה, לא משתנה ולא ישתנה במאומה. המציאו מציאות שלא קיימת בעיר עפולה. המאזן הדמוגרפי לא השתנה במאומה ולא משתנה ובוודאי שלא ישתנה"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"אף אחד, ובטוח לא אני, לא רוצה להפוך את עפולה לעיר מעורבת"

אחת הסוגיות שעליה נשאל מירון השכם וערב בחצי השנה האחרונה היא סוגיית הצביון בעיר, שהפכה להיות אולי הסוגיה הכי משמעותית במערכת הבחירות הנוכחית בעפולה ומעבר לזה הכי מתוקשרת.
"ציביון זה אורח החיים של תושבי עפולה כפי שהוא היום- על כל מה שמשתמע מכך והציביון לא השתנה במהלך השנים האחרונות וככל שהדברים תלויים בי העיר תישאר אותה עיר, עם אותו אורח חיים ועם אותו הרכב ללא כל שינוי", אומר מירון באופן שלא משתמע לשתי פנים, "מה שעושה אלקבץ הוא לקחת את הנושא למחוזות שהיועץ המשפטי לממשלה נדרש לדון בהם וכנראה לא רק כדי לבדוק את כשירותו אלא גם אולי גם לבחון האם מדובר בעבירה פלילית – באם מדובר פה בגזענות. אני לא שם. לכל המודאגים אני אומר שהציביון לא השתנה, לא משתנה ולא ישתנה במאומה. חצי שנה לפני הבחירות אלקבץ העלה את הנושא, מכיוון שלא היה על מה לתקוף. על מה יבקרו? על עשייה? התפתחות? אז לקחו את הנושא כקרדום לחפור בו, המציאו מציאות שלא קיימת בעיר עפולה. המאזן הדמוגרפי לא השתנה במאומה ולא משתנה ובוודאי שלא ישתנה ככל שתלוי בנו כפי שציינתי וחשוב לי להדגיש זאת. אף אחד, בוודאי לא אני, מתכוון לשנות את הציביון, אף אחד לא רוצה, ובטוח לא אני, להפוך את עפולה לעיר מעורבת. הסוגיה עולה גם בחלק מחוגי הבית בהם אני משתתף, לעיתים אני מעלה אותה ביוזמתי ואני מבהיר אותה. אסכם ואומר שבכוונתי לשמר בצורה קפדנית את כל מה שקשור לציביון העיר, בעיקר בגלל שאני מאמין ומזדהה עם זאת, וחושב שלעפולה יש ציביון מאוד ייחודי ואיכותי. סכנה אין, חד וחלק".

מה אתה חושב על הקמפיין של אבי אלקבץ?

"אני מבין את המצוקה של אבי אלקבץ. לא נותרו לו כלים לתקוף אז הוא נוקט במדיניות של אדמה חרוכה כשלא מעניין אותו מה יקרה בעיר, לא התדמית, איך אנו נראים במקומות אחרים, בבחינת תמות נפשי עם פלישתים. אני מעריך שהוא אומר לעצמו 'או שאני אזכה או שכול הארמון יתמוטט לי מעל הראש'. הוא פוגע בעיר, במרקם שלה ובתושבים. הוא מפיץ פחד, זורע שנאה, מסית והכל כ'פייקניוז'. שום דבר לא קורה. עפולה היום היא אותה עיר שהייתה כפי שהייתה ב-50 שנה האחרונות".

אתה נערך לאפשרות של סיבוב שלישי?

"נראה לי שהמערכה תוכרע בסיבוב הראשון ושהניצחון יהיה שלנו. הביטחון שלי נובע מהניסיון הרב שלי. זו מערכת בחירות חמישית שלי ואני גם מכיר את תושבי עפולה. אבי אלקבץ כנראה לא מכיר את תושבי עפולה. אני פה מיום הראשון בחיי. בסופו של יום, תושבי עפולה הם לא רק אנשים טובים, הם גם אנשים הגיוניים ויודעים להאמין במה שהם רואים וראו בחמש השנים האחרונות. הם לא יכולים להתעלם ממה שהם ראו. זה מרשים על פי כל קנה מידה. לכן אני בטוח שהרוב המכריע של תושבי עפולה יבחרו בי. אני לא עסוק בלנצח, אני עסוק בלנצח בצורה מובהקת. בבחירות הקודמות ניצחתי בסיבוב הראשון על חודם של כמה מאות קולות. הפעם אני עובד על כך שהניצחון יהיה הרבה יותר מובהק"

 כיכר העצמאות המחודשת
כיכר העצמאות המחודשת

"מה שמניע אותי בכהונה הוא דבר מאוד רגשי, לא רציונאלי. נקרתה לי ההזדמנות בפוזיציה של ראש עיר, להשפיע על העיר שבה נולדתי, בה גדלתי, העיר שאני חייב לה הרבה מאוד ממה שאני"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"אני מבין את חשיבות הרשתות החברתיות"

חלק ניכר מהקמפיינים של המתמודדים לראשות העיר ומועצת העיר מושקע ברשתות החברתיות וכך גם במטהו של מירון שמגלה מעורבות רבה בתכנים המתפרסמים, "את כל הפוסטים בפרופיל שלי אני כותב מההתחלה עד הסוף או שאני עורך עד שהם מתפרסמים", הוא אומר, "אין פוסטים שעולים לפני שאני רואה. מעבר לכך אני לא חיית רשת חברתית. אגב, זו אחת מנקודות הביקורת עליי, שאני לא מספיק נחמד, שאני לא מספיק חביב. אבל זה אני, אדם ששומר על הפרטיות שלו. מי שמרבה להימצא ברשתות החברתיות נהנה מן הסתם לחשוף את חייו במידה ניכרת. זה מנוגד לאופי שלי אבל אני מבין כיום את חשיבות הרשתות החברתיות. בעבר אווירת הבחירות נכחה הרבה יותר בעיר וכיום אנו רואים אותה בעיקר בפייסבוק. מעבר לכל זה צריך לזכור שלאורך הכהונה הייתי הכי חשוף לציבור מכל ראשי הערים ב-20 השנים האחרונות. זה בא לידי ביטוי בכמות סיורי הבוקר שאני עורך, בקבלת הקהל הסדירה שאני עושה, ובמפגשים עם התושבים בעיר ובהליכה ברגל בכדי לפגוש עוד ועוד תושבים. אנשים רואים אותי כל הזמן גם בעיר וגם בשכונות. הייתי מרשה לעצמי לומר שאני מחלק את עצמי כמו הורה שיש לו כמה ילדים והוא מקבל את החלק היחסי שלו. לא רק בכדי שייראו אותי ויעבירו לי תלונות – אלא גם לפקח אישית על מה שקורה, ברזולוציות הכי נמוכות שיש".

מה מניע אותך?

"מה שמניע אותי בכהונה הוא דבר מאוד רגשי, לא רציונאלי. נקרתה לי ההזדמנות בפוזיציה של ראש עיר, להשפיע על העיר שבה נולדתי, בה גדלתי, העיר שאני חייב לה הרבה מאוד ממה שאני. חמישים אחוז ממני היא מה שהעיר נתנה לי, מה שמערכת החינוך העניקה לי, תנועות הנוער, החברים והקהילה והחצי השני זה הבית. בתפקיד הזה יש לי הזדמנות להחזיר לקהילה שלי וזה מאוד מרגש אותי לעשות דברים שמתחברים לילדות שלי. מתחם התחנה למשל קשור לזיכרונות הילדות שלי. לאבא שלי היה מוסך לתיקון תקרים וחלק מהילדות שלי ביליתי כאן. להפוך את המתחם הזה עכשיו למה שהוא פה עכשיו זה דבר שמרגש אותי ברמה האישית. ללכת לבתי ספר שבהם למדתי, לשפץ אותם מחדש או לבנות אותם מחדש כמו ביה"ס יזרעאל שבו למדתי כילד ובנותיי למדו בו, זה מרגש. לשפץ את היכל התרבות שהיה קולנוע קולרון שאנחנו ותיקי העיר ראינו בו סרטים זה דבר מרגש".

למה אתה חושב שתושבי עפולה צריכים להצביע לך?

"התושבים יבחנו את העשייה, וישמעו גם את התוכניות להמשך. 5 שנים זו תקופה קצרה וארוכה יחדיו כראש עיר. חלק מהדברים לוקחים יותר מכהונה אחת. לכן, אני בטוח שהם יצביעו לי כביטוי למה שבוצע וגם על רקע התוכניות העתידיות, דוגמת ההיי-טק, האקדמיה ומגה פרויקטים שישפיעו על כל האזור, דוגמת רכבת לתל אביב. אלו פרויקטים שישפיעו לא רק על תושבי העיר אלא כל אוכלוסייה ברדיוס של 15 קילומטרים. זה יוביל לפריחה ופיתוח".

יצחק מירון
"בתפקיד הזה יש לי הזדמנות להחזיר לקהילה שלי וזה מאוד מרגש אותי לעשות דברים שמתחברים לילדות שלי". יצחק מירון. צילום: שיר רותם

בנימה אישית

במה אתה הכי גאה?

"קשה להצביע: במידה רבה אני גאה על מתחם התחנה ומרכז העיר. אני גם גאה על התחנה המרכזית החדשה שמוקמת על ידי חברת פרטית – אבל בעידוד ובדחיפה שלנו. אבל אני הכי גאה בניצנים של פיתוח ההייטק. זה עדיין לא מדבר להרבה אנשים אבל בעתיד זה ימצב את העיר במקום אחר לגמרי, כאחד המנועים שישנו בעתיד בצורה דרמטית את העיר עפולה".

עד כמה אתה מודע לתדמית הקרה והמרוחקת שלך- בעיר "חמה" כמו עפולה?

"אני אדם מופנם וקנאי לפרטיות שלו אבל אני בוודאי לא אדם חסר רגשות ואני בוודאי עובד על עצמי על מנת להפגין גם רגשות מתוקף הידיעה שיש אנשים שמחפשים את החיבור האישי יותר, הסחבקי. אבל אני לא בטוח כלל שזו התכונה החשובה ביותר לראש עיר. בעיניי חשוב יותר שראש עיר יהיה בן אדם, ישר, אדם שמילה שלו זה מילה והוא חייב להיות איש מעשה. ראש עיר מנהל את העיר בכל כך הרבה תחומים ואם הוא רק יהיה נחמד כל היום וילטף את התושבים- אז פספסנו בגדול. אני מבטיח להיות קצת יותר חמים ונחמד".

מה גורם לך להתרגש בעבודה?

"יש ראשי עיר שלא נולדו וגדלו בעיר ושהם עומדים בראשה. הם מתייחסים לעיר כמקום שהוא חשוב להם, אבל ללא נוסטלגיה. החיבור של הנוסטלגיה עם העשייה הוא שמרגש אותי. בבית אני מתרגש מהנכד והנכדה שלי שממיסים אותי. אחרי המון נשיקות אני נהנה לקחת אותם לפארק העירוני ולבלות איתם".

מה מצחיק אותך?

"קל להצחיק אותי. יש לי חוש הומור שמהול בציניות אבל אלו שעובדים איתי תקופה ארוכה יודעים כבר לזהות אותה. לפעמים גם אני מצליח להצחיק בעצמי עם כמה וכמה בדיחות".

אם לא היית עורך דין או ראש עיר?

"החלום שלי הוא להיות תעשיין. זה אתגר גדול. לעסוק בתעשייה, במיוחד בימים אלה ובמדינת ישראל זה מאתגר והגיע מהחשיפה מהביקורים שלי במפעלי התעשייה באזור עפולה ואלון תבור. למרות שמרבית התעשייה היא מסורתית אני לא מפסיק להתפעל ממנה. היא מעסיקה המון עובדים בתנאי תחרות לא פשוטים, ומשלבת בתוכה הייטק, גם בתעשייה הכי בסיסית. מעבר לכך יש גם מחשוב ורובוטיקה וזה מעניין אותי מאוד".

לסיום, תשקול התמודדות פוליטית עתידית ברמה הארצית?

"זה לא על הפרק ולא מעניין אותי. מנקודת ראותי תפקיד של ראש עיר מספק הרבה יותר מתפקיד של חבר כנסת או שר. אין עוד תפקיד שיש קשר כל כך ישיר בין החלטות של ראש העיר עצמו לבין הביצוע שלהן. שר עוסק במאקרו ופה אתה מקבל החלטה שתוך תקופה קצרה רואים בשטח. זה מספק ומאתגר".

"תפקיד של ראש עיר מספק הרבה יותר מתפקיד של חבר כנסת או שר", יצחק מירון, השבוע במתחם התחנה
"בעיניי חשוב יותר שראש עיר יהיה בן אדם, ישר, אדם שמילה שלו זה מילה והוא חייב להיות איש מעשה".  יניב אעידן ואורי דוד בראיון עם יצחק מירון. צילום: שיר רותם

 

תגובת מטה אלקבץ

ממטה אלקבץ נמסר בתגובה: "יצחק מירון שוב איבד את זה. כנראה שמרוב נסיעות לחו"ל ושותפויות בעסקים עם המיליונרים של עפולה, הוא שכח שמי שהקים את פארק ההיי טק של עפולה היה אבי אלקבץ בעת ששימש כראש עיר. אלקבץ בנה פרויקטים אדירים בתקופתו כראש עיר כמו הפארק העירוני, אצטדיון הכדורגל, הבריכה בעפולה עלית ועוד. בתקופת אלקבץ עפולה הגיעה לפסגות חדשות בחינוך לעומת השפל בו היא נמצאת כעת בגלל מירון. אבל שוב, כנראה שמירון שכח זאת כי רוב מעייניו מצויים באנשי העסקים המיליונרים של עפולה. מירון לא סלל אפילו כביש אחד בעיר, כל העיר תקועה בפקקים ובלי חנייה כי התפקיד של ראש עיר לא באמת מענייו אותו. אם ציביון העיר הוא פייק, אז מדוע מירון עצמו פתאום מדבר על כך שהוא ישמור על הציביון היהודי? הרי מי שאמר בקולו שלמירון לא אכפת שציביון העיר ישתנה היה מקורבו דוד סוויסה ומי שאמר שכמות הערבים בעיר עלתה הוא סגנו, מומו לוי. אבל שוב, מרוב שמירון עסוק בעסקים עם שותפיו המיליונרים מעפולה, הוא כנראה שכח גם את הפרטים האלה. אבי אלקבץ לא יתן יד לשאיפה האידיאולוגית של אף גורם שמאל קיצוני להפוך את עפולה לעיר מעורבת. ב- 30/10 גם המיליונרים של עפולה לא יעזרו למירון. הוא יעזוב בבושת פנים את העירייה וימשיך את עסקיו בבאקו ובמקומות אחרים".

עפולה: מפגש פסגה של כל ראשי הרשויות באזור

|