תופעה נדירה: הרופאים הצילו את ידו של שי בן ה- 15 מנמק

רופאי המערך הקרדיו ווסקולארי של המרכז הרפואי פוריה, הצילו השבוע את ידו של שי גבאי, לאחר שהתברר כי הוא סובל ממום נדיר –אשר נגרם כתוצאה מצמיחת צלע צווארית. מדובר בתופעה נדירה אשר נמצאת בקרב פחות מאחוז בודד מהאוכלוסייה – ושגרמה לחסימת עורק הדם הראשי אל היד

בשונה מבני נוער אחרים בגילו, שי גבאי (15), תושב טבריה, נאלץ לבלות את הקיץ ואת החופש הגדול במרכז הרפואי פוריה, לאחר טיפול רפואי שנדרש לעבור.
"במשך כמה שבועות היו לי כאבים ביד", סיפר שי, "זה התחיל עם עקצוץ ותחושה של גרוד בכף היד, אבל זה הלך והחמיר, עד שממש כאב לי ולא יכולתי ליישר את הזרוע". אביו של שי, שמעון גבאי הוסיף, "בהתחלה לא זיהו מה זה, חשבו אולי הוא פיתח תגובה אלרגית, ואז בערב שישי, כשישבנו לארוחת שבת, פתאום ראיתי שהיד השמאלית של שי ממש לבנה ונבהלנו מאד".


שי אושפז במערך הלב וכלי הדם ועבר מספר ניתוחים מורכבים במהלכם נכרתה הצלע הצווארית שלחצה על העורק ובוצע שיחזור של העורק.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ד"ר זאב קובזנצב, מנהל יחידת כלי דם, במערך הקרדיוווסקולארי בפוריה הסביר, "מדובר בתסמונת מוצא בית החזה. תחת התסמונת הזו יש תופעה נדירה שכאחוז בודד מהאנשים סובלים ממנה: צלע צווארית. הבעיה של שי הייתה שהצלע הצווארית (בבית החזה , סמוך לכתף) צמחה ונוצר לחץ על העורק הראשי. הצלע חסמה למעשה את זרימת הדם. כתוצאה מחסימת העורק הנער סבל מתחושת נימול וכאבים לאורך היד ובאצבעות, שינוי הצבע והטמפרטורה של האצבעות, וגם קושי בתפקוד היד".

• "היה חשש אמיתי שהיד לא תתפקד"

שי אושפז במערך הלב וכלי הדם ועבר מספר ניתוחים מורכבים במהלכם נכרתה הצלע הצווארית שלחצה על העורק ובוצע שיחזור של העורק. בהמשך ביצע ד"ר קובזנצב ניתוחים נוספים לצורך הוצאת הקריש החוסם בעורק עם טיפול בתרופה מיוחדת אשר הרחיבה את כלי הדם החסומים. כל אלה אפשרו חזרה של זרימת הדם ליד וכך למעשה, הצילו את כף היד של שי מנמק.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ד"ר קובזנצב: "הצלחנו לפתוח את העורק ולאפשר זרימת דם עד שורש כף היד. אם לא היינו מנתחים ופותחים את העורק החסום, היה חשש אמיתי שהיד לא תתפקד. היום אני שמח לבשר ששי יכול לחזור בהדרגה לתפקוד רגיל".
שי צפוי להשתחרר השבוע בביה"ח. אבל, ימים ספורים לאחר תחילת שנת הלימודים (עולה לכתה י') הוא יחזור לביה"ח לניתוח נוסף – זאת לאחר שד"ר קובזנצב הסביר שיש צורך לטפל גם בצלע הצווארית השניה, בצד ימין, על מנת למנוע מצב של לחץ וחסימה של עורקי הדם, גם ביד ימין. האב שמעון סיכם: "זה נפל עלינו כמו פצצה, אבל עכשיו אנחנו מרגישים הקלה גדולה ומקווים ששי יוכל לחזור במהרה לתפקוד מלא".

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|