תוספי תזונה – חיוני או מיותר?

המדע הקונבנציונאלי מכיר בחשיבות של תוספי תזונה וממליצים על צריכה נבונה שלהם בקרב קהלי יעד מסוימים. במאמר הבא נסביר על תפקידם של תוספי התזונה, נציג את התוספים החשובים ונביא טיפים לשיפור איכות החיים באמצעותם

מוצרים המכילים ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינות, רכיבים צמחיים או רכיבי תזונה אחרים מומלצים במטרה לספק לגוף מענה לחוסרים הטבעיים. את תוספי התזונה כפי שהם מוכרים לנו כיום ניתן להשיג בצורות שונות. רוב תוספי התזונה נמכרים בצורה של כמוסות, אך יש גם תוספי תזונה שאותם מומלץ לצרוך על בסיס טבליות, משקאות ועוד.
השאלה המתבקשת היא האם תוספי תזונה אכן חיוניים עבורנו, או לחילופין מתי מיוצר לצרוך אותם. התשובה לכך מורכבת מכפי שנהוג לחשוב כי היא תלויה בנסיבות ובמצב הבריאותי. באופן עקרוני, יש הוכחות לקשר ישיר בין צריכה נבונה של תוספי תזונה לבין שיפור באיכות החיים ולכן המדע הקונבנציונאלי מאמין בהם. עם זאת, הדגש הוא על התאמת סוג הצריכה לדרישות הקיימות ועל מעקב רפואי למניעת נזקים.

• מה חסר באוכל שלנו?

מי שרוצה להכיר את התוספים הכי חשובים צריך קודם כל להבין מה בדרך כלל חסר באוכל שלנו. תוסף התזונה שנחשב לחשוב ביותר הוא אומגה 3, ובו ניתן למצוא שלושה סוגים של חומצות שומן המופקות מדגים וממקורות צמחיים. תוספי תזונה מסוג אומגה 3 מיועדים למניעת מחלות לב, כלי דם ושבץ מוחי והם משולבים בכמוסות פרנטל בקרב נשים בהריון.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בעוד את האומגה 3 אפשר למצוא במאכלים כמו דג ובשר, ויטמין D חסר במזון שלנו בגלל נטייה לצריכת מאכלים מעובדים. ויטמין D חיוני לספיגת הסידן במעי ולקליטתו ברקמת העצם ולכן הוא חיוני לטיפול באוסטיאופורוזיס ומניעת שברים בגילאים מבוגרים. יתרה על כך, אפשר לראות עדות לזה שמדובר בתוסף תזונה חיוני לפי העובדה שהבדיקה למידת החשיפה לשמש ולצורך בתוספת של ויטמין D נמצאת בסל הבריאות. כמו כן, לעתים קרובות חסרים בתזונה שלנו סיבים תזונתיים.

• התוספים הכי חשובים שאתם אולי צריכים

תוספי פרוביוטיקה פופולאריים לא פחות מאומגה 3 וויטמין D כי הם מיועדים למניעת מחלות זיהומיות בדרכי הנשימה והעיכול. את תוספי התזונה האלה אפשר למצוא אצל תינוקות וילדים ובקרב נשים שמתמודדות עם טיפול ומניעה של זיהומים נרתיקיים.
עוד ברשימת התוספים הכי חשובים שאתם אולי צריכים נמצא ויטמין C. כולנו אמנם חושבים שאפשר למצוא אותו בכמויות מספיקות בתפוזים ופירות הדר, אך הוא משתתף במאות תפקודים ביולוגיים בגופנו ולכן בדרך כלל אינו מספיק. הפתרון הוא לצרוך תוספי תזונה עם ויטמין C בהתאם למצב האינדיבידואלי ובעיקר למעשנים וספורטאים מקצועיים.
לסיכום, הדרך לשיפור איכות החיים עוברת בבדיקות תקופתיות ולרוב גם בנטילת תוספי תזונה. התוספים חיוניים עבור רוב האנשים ובמצבים כמו היריון, הגיל השלישי והתמודדות עם מחלות יש להם גם ערך מוסף.