תביעה נגד בעל צימר שסירב לארח נופשים ממוצא אתיופי

עו"ד לימור גולדנברג-חדד, מ"מ ראש הסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "על פניו מדובר במקרה חמור של הפליה פסולה".
המחשה: צילום- בני וודו- ויקיפדיה

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש תביעה לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים נגד בעליו של צימר בצפון הארץ, לאחר שזה סרב להשכיר את המקום לאחים ממוצא אתיופי, וזאת אך ורקע בשל מוצאם. בעקבות פניית האחים ליחידה הממשלתית למאבק בגזענות, המקרה הועבר לבחינת הסיוע המשפטי, ובשבוע שעבר הוגשה בשמם תביעה נגד בעלי הצימר בדרישה לפיצויים בסך 133,180 ₪, בהתאם לחוק איסור הפליה.

• "יש לי בעיה עם המגזר הזה"

מכתב התביעה שהוגש ביום חמישי לבית משפט השלום בנצרת על ידי עורכי הדין מוחמד סלים ואריה לוי מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים עולה, כי במהלך חודש אוגוסט האחרון תכננו השניים, עמיחי ואמלאקה פנטה, יחד עם חמשת אחיהם לצאת לחופשה קצרה (סופ"ש) באזור הצפון. חופשה זו תוכננה לאחר שהאחים שמתגוררים במקומות שונים ברחבי הארץ, לא התראו מזה זמן רב וזאת בין היתר לאור עיסוקיהם ואופי עבודתם ובעקבות המרחק הגאוגרפי שביניהם. שניים מהם החלו לחפש באמצעות האינטרנט דירת נופש מתאימה, ובשלב מסוים התעניינו בצימר בבעלות הנתבע, ויצרו עמו קשר טלפוני כדי לקבל פרטים על המקום. במהלך השיחה בין אחד האחים לבעל הצימר השניים שוחחו ארוכות על פרטי הזמנת הנופש, על התאריך המתוכנן לחופשה, תכולת הווילה, מתקנים שקיימים במקום ועוד. במהלך השיחה, לאחר שבעל הצימר שאל למוצאם של האחים ופנטה השיב כי הם ממוצא אתיופי, בעל הצימר חזר בו מהסכמתו וסירב להשכיר להם את המקום. הוא הוסיף כי בעבר "אתיופים" אחרים שכרו את וילת הנופש ועשו לו בלגן ונזקים, וכלשונו: "אהה… אתם אתיופים! … "יש לי בעיה עם המגזר הזה", "פעם שעברה עשו לי בעיות.. עשו לי בלגן, השתכרו".
פנטה, שנתקל בעבר בתופעות של גזענות ואפליה, ניסה להסביר לבעל הצימר כי הוא לא אחראי למעשים של אנשים אחרים, ואף התחייב לכבד ולשמור על הווילה ועל המקום, אבל בעל המקום כאמור לא היה מוכן לשמוע, והשיחה הסתיימה בסירובו להשכיר לאחים את וילת הנופש, או כפי שהוא אמר במילותיו, "כבר יש לי כמה אנשים שאני כבר מסמן אותם-  אני לא מכניס אותם", "אתה יודע אני בכל זאת לא לוקח סיכונים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לאחר שהשיחה הסתיימה ועמיחי ואחיו הבינו את משמעות הסירוב לתת להם שירותים המוצעים לציבור רק בשל מוצאם, שלח עמיחי הודעה כתובה לבעלי הצימר: "זה עמיחי, דיברתי איתך לפני כמה דק'.. חבל שבגלל דעות קדומות אנחנו אטומים מלייצר פה חברה טובה יותר. אני מבטיח לך שאם היית מכיר אותי ואת אחיי היית מצטער על זה אבל בחרת להסתכל על העולם בעין גזענית והפסדת את הסיכוי להכיר אנשים טובים". הודעה זו לא נענתה.
לאחרונה, עמיחי ואחיו פנו ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים במטרה לחשוף את המקרה ולהיאבק בתופעות של אפליה וגזענות, כפי שעולים לכאורה מהמקרה. המקרה הועבר לבחינה בסיוע המשפטי, וביום חמישי האחרון כאמור הוגשה התביעה נגד בעלי הצימר לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים.


"אנו נחושים להיאבק בתופעות אלו ללא פשרות ולגבות מחיר מכל מי שיבחר לנהוג באופן גזעני ומפלה"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עו"ד לימור גולדנברג-חדד, מ"מ ראש הסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "על פניו מדובר במקרה חמור של הפליה פסולה. הסיוע המשפטי במשרד המשפטים נאבק למיגור תופעות של גזענות והפליה, בין היתר באמצעות הגשת תביעות לבתי משפט, ואנו מקווים ומאמינים שהמשך המאבק בגזענות, יוביל לתהליך של שינוי חברתי ותפיסתי. חשוב לציין כי לאחרונה תוקן חוק הסיוע המשפטי, כך שניתן לקבל סיוע משפטי מהמדינה ללא עלות בתביעות לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים".
עו"ד אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים: "לצערנו גם כיום אנו נתקלים בתופעות של אפליה וגזענות בחברה הישראלית, אולם אנו נחושים להיאבק בתופעות אלו ללא פשרות ולגבות מחיר מכל מי שיבחר לנהוג באופן גזעני ומפלה על פני מתן שירות שוויוני".

 

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|