ארגון מגדלי הדגים מתריע: להקות שקנאים עלולות להפיץ את שפעת העופות

בעקבות שפעת העופות שהתגלתה בלולי חפציבה בגלבוע והשמדתם, הוציא משרד החקלאות הודעה שממנה עולה הסברה כי מקור מחלה ציפורים נודדות שעתה חולפות מעל ישראל מאירופה דרומה. צילום: אסף סלומון

בעקבות מקרים של שפעת העופות שהתגלו באחרונה בלול של קיבוץ חפציבה באזור עמק יזרעאל והובילו להשמדת לולים בקיבוץ ובישובים סמוכים, מתריעים מגדלי הדגים – להקות שקנאים ששהו בסביבת הלולים הנגועים, עלולות להפיץ את המחלה לאזורים נוספים בארץ.
בהודעת משרד החקלאות שפורסמה בעקבות גילוי שפעת העופות בחפציבה נאמר: "תוצאות בידוד הנגיף במעבדת המכון הווטרינרי מעלות כי מדובר באותו תת-זן של שפעת עופות שהתגלה עתה גם במספר מדינות באירופה, אשר מעולם לא אותר לפני כן בישראל.
דבר המחזק את הסברה כי ציפורים נודדות שעתה חולפות מעל ישראל מאירופה דרומה, הביאו את המחלה גם לישראל. המשרד ממשיך בתחקיר אפידמיולוגי".
בנוסף, במהלך השבוע יצאו השירותים הווטרינרים בפרסום נוסף של רשימת מקומות הנגועים במחלת ניוקסל ו/או שפעת העופות. לדברי הארגון, מהרשימה ניתן לראות שהעמק כולו בהסגר.

• "מחוללי הדבקה"

בפניה ששגר ארגון מגדלי הדגים בישראל לשר הבריאות, שר החקלאות והשר להגנת הסביבה, באמצעות עו"ד גיל עוז ממשרד עוז, לוטן, עינב ושות', מציינים המגדלים כי השקנאים בהיותם עוף בר נודד, הוגדרו על ידי הרשויות כבעלי פוטנציאל גבוה להיות "מחוללי הדבקה", נמצאים באלפיהם יום ולילה באזור הנגוע ו"המבודד" באין מפריע כמעט ואף עוברים משם לאזורים אחרים בארץ, כשהם עלולים לשאת עמם את הווירוס המסוכן.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


עו"ד גיל עוז: "על פי נוהל הפעלת מרכז שליטה ארצי (מש"א) בהתמודדות עם שפעת העופות, יש להשמיד עופות שנמצאו ברדיוס של 3 ק"מ ממקום התפרצות המחלה ואכן, מייד עם איתור מוקד שפעת העופות בחפציבה, הושמדו לולי הקיבוץ וכן לולים בקיבוץ בית אלפא הסמוך. אנו יודעים כי באותה עת, שוהות להקות של מאות שקנאים בקרבת הלולים והאזור הנגוע. להקות אלו, השוהות בארץ במסגרת עונת נדידת הציפורים שנמצאת בעיצומה, עוברות ממקום למקום בארץ ומהוות סכנה אמיתית ומיידית לבריאות הציבור".
מיקומה הייחודי של ישראל, ב"צומת" בין שלוש יבשות ותנאי השטח המוגדרים בן השבר הסורי אפריקני לחופי הים התיכון, הפכו אותה למוקד משיכה חסר תקדים בחשיבותו עבור ציפורים נודדות. למעשה, בעונות הנדידה, המתקיימות פעמיים בשנה, חולפות בשמי הארץ למעלה מ-500 מיליון ציפורים מסוגים שונים, ביניהם גם שקנאים וקורמורנים.
על פי החלטת ממשלה מאפריל 2012, פועלת המדינה לשם טיפוח וגידול בתחום תיירות הצפרות, שנחשב לפלח תיירות המגלגל מיליארדי דולרים ברחבי העולם, תוך התמקדות בהגנה על השקנאי אשר נחשב כעוף המצוי בסכנת הכחדה, והמדינה רואה חובה לשמר אותו לטפח אותו ואף להבטיח חיזוקם של פרטים חלשים בקרב השקנאים.