שפעת עופות התגלתה בלול רבייה במושב רם-און

הלול מונה כ-34,000 עופות. בהתאם לנוהל, הורה ד״ר רם כץ, רופא ראשי לבריאות העוף בשירותים הווטרינריים, על הטלת הסגר על הלולים הנמצאים ברדיוס של 10 ק"מ. המחשה: צילום- משרד החקלאות

שני מקרים נוספים של שפעת עופות התגלו בראשית השבוע, אחד מהם במושב רם און שבשטח שיפוטה של המועצה האזורית גלבוע. עם קבלת התוצאות הראשוניות, משרד החקלאות הטיל הסגר על הלול ומגבלות על משקי עופות בסביבה, בהתאם לנוהל. הלול מונה כ-34,000 עופות.
בהתאם לנוהל, הורה ד״ר רם כץ, רופא ראשי לבריאות העוף בשירותים הווטרינריים, על הטלת הסגר על הלולים הנמצאים ברדיוס של 10 ק"מ מהלול החולה. באזור ההסגר מבוצע ניטור המצטרף לשאר הביקורות והבדיקות שעורכים גורמי המקצוע של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בכלל הלולים בשגרה.
לנוכח זן השפעת הדומה בכל המקרים, מתחדדת הערכה של גורמי המקצוע במשרד החקלאות כי גורם ההדבקה שהביא להפצת המחלה בימים האחרונים הוא הציפורים אשר בתקופה זו נודדות ועוברות מעל ישראל וככל הנראה מביאות עמן את השפעת ממדינות זרות. בתוך כך, משרד החקלאות קורא למגדלי העופות, עופות חצר, ציפורי נוי וכן לולי חופש, להקפיד לפעול על פי הנחיות השירותים הווטרינרים, להחזיק את העופות בתוך מבנים, ולמנוע שוטטותם בשטח פתוח כדי להקטין את סכנת ההידבקות מעופות בר.
במשרד מדגישים, ללא קשר לאמור לעיל, כי ככלל יש לקנות ביצים אך רק שהן ארוזות מכל צדיהן בקרטון או בניילון. כמו גם, חשוב לצרוך ביצים ועופות רק לאחר בישול כיאות.
ראש מוא"ז הגלבוע, עובד נור, הגיע לרם-און ללוות מקרוב אחר פעילות הצוותים. לדבריו: "חשוב לחזק ולתמוך ככל הניתן בחקלאים, ולהמשיך לדאוג לפיתוח הענף, בכל מרחב בעמקים והגלבוע". עוד הוסיף ראש המועצה, המשמש גם כיו"ר הוועדה החקלאית במרכז המועצות האזוריות, כי "מדובר במחלה שאינה מסוכנת לבני אדם, אך הציבור מתבקש להגביר ערנות, ולדווח על כל מקרה חשוד של תמותה עופות, בין אם בקרב עופות בר או בקרב עופות חצר, כאשר מוקד המועצה, ערוך לצורך הנושא". לדברי נור.
במשרד החקלאות גם עוקבים אחר הטיפול במוקדי השפעת, ופועלים לסיימו בהקדם. עוד הוסיפו במשרד כי לגבי הזן שאובחן בכל המקרים – עד כה לא ידועים מקרים של הדבקה בבני אדם מזן זה.