שמים את הצפון, הגליל והעמקים במרכז מערכת הבחירות

אל"מ במיל' גולן ואך, מנכ"ל מועצת הגליל מזמין את הציבור הצפוני- גלילי כולו להשתתף במפגש שיתקיים ביום שני עם ראשי הרשויות בעמק ובגליל ובו תוצג התוכנית" עת הגליל"

"הצפון לא נמצא ברשימת הסוגיות המרכזיות שעולות לשיח הציבורי לקראת הבחירות. אמנם ראש הממשלה 'גילה' קהל בוחרים חדש שגר בחלקו הגדול בצפון במסע בין ראשי רשויות בצפון – אך הצפון, למרות הפערים החברתיים והכלכליים בינו לבין המרכז, למרות הפערים בתחומי החינוך והבריאות ולמרות האלימות החריפה הפושה בחברה הערבית המאיימת על איכות החיים במרחב, אינו מצוי בלב ההתעניינות הציבורית לקראת הבחירות.
" כך אומר אל"מ במיל' גולן ואך, מנכ"ל מועצת הגליל – לקראת כינוס מיוחד לרגל הבחירות המתקרבות. גולן מזמין את הציבור הצפוני- גלילי כולו להשתתף במפגש שיתקיים ביום שני עם ראשי הרשויות בעמק ובגליל ובו גם תוצג התוכנית" עת הגליל", כמו כן תינתן אפשרות להציג שאלות לבכירי המפלגות.
"הקול הצפוני מחולק בימים כתיקונים לכלל המפלגות. יש בו התיישבות עובדת שהצביעה שנים לעבודה ולמרץ; יש ערים עם ריכוזים של חרדים; אחוז גדול מבין החכי"ם הערביים גרים בצפון ; יש בצפון מעוזי ליכוד ; ציונות דתית ומצביעי מרכז. באופן מסורתי הקול הצפוני מתפזר לרסיסים, כמו 94 הרשויות שבן״, אומר גולן ומוסיף, "האם זה הולך להשתנות בבחירות הקרובות? האם ראש הממשלה יצליח 'לשאוב' קולות מהרשימה המשותפת? מוקדם לומר. בבחירות האחרונות היה ניסיון של צעירים יהודים וערבים מהגליל והגולן להקים את 'מפלגת הצפון'. המפלגה זכתה לסיקור אוהד ויצרה עניין, אך לא התקרבה לאחוז החסימה. בבחירות הקרובות אין אפשרות לבחור במפלגת הצפון, אך ישנם מספר מגמות ותהליכים שעלולים לעורר שינוי והפתעות בקול הצפוני.
התהליך הראשון, מתרחש בצפון עצמו. בעשור האחרון הולכות ומתהוות האשכולות האזוריים. האשכולות הינם תאגידים עירוניים המאגדים תחתם מספר דו ספרתי של רשויות ומועצות, הפועלות יחד בתפיסה אזורית – ביצירת שירותים יעילים יותר, ובפיתוח אפקטיבי של המרחב. הפרקטיקה של 'הפרד ומשול' בו רשות אחת 'מתמסרת' לפטרון פוליטי אחד, בהחלט קיימת, אך לצדה הולכת ומתפתחת תשתית של פיתוח אזורי מקצועי ופרגמטי.
התהליך השני כרוך ביצירת מנגנון תיאום ועבודה משותפת – של הצפון כולו – תחת 'מועצת הגליל'. במועצה זו יושבים כלל ראשי האשכולות בצפון. אמנם בסוגיות רבות אין ביניהם הסכמה, אך עצם קיומו של המנגנון מהווה שינוי פרדיגמה שמאפשר למנהיגות הנבחרת במועצות וברשויות להתאגד ולהצליח – בלא מעט סוגיות, לדבר ולקדם סוגיות בשם 'הצפון'
יש לזה משמעויות מאוד קונקרטיות. עם ישראל שעלה לגולן לשלג עלה בכביש חד מסלולי. אין היום מפלגה שעוסקת בזה באופן שיטתי. ההתהוות של מנהיגות אזורית משותפת יכולה לשנות את כללי המשחק. כיום, המנהיגות האזורית לוקחת צעד קדימה לקראת הבחירות, ותעלה ביום שני הקרוב משדר שכותרתו 'בוחרים בצפון'. למשדר יעלו ראשי המפלגות הגדולות, והם ידרשו לתת דין וחשבון למועצת הגליל על מעורבותם בפיתוח הצפון. חיסונים זה בהחלט הישג, אך הבוחרים בצפון דורשים ומצפים מהמועמדים השונים לבחור בצפון בכלל תחומי החיים".