שיעורי התמותה בנפת עמק יזרעאל: מהגבוהים בישראל

בפריפריה מתים יותר: נתונים של משרד הבריאות לשנת 2015 מעלים כי בבאר שבע ובעמק יזרעאל מתים הכי הרבה בשנה

במסגרת הכנס השנתי השביעי שערך השבוע משרד הבריאות הבינלאומי באשקלון בנושא "מערכת הבריאות מתמודדת עם אי השוויון בבריאות", עדכן משרד הבריאות  את תמונת הפערים בבריאות לשנת 2016.  מהדו"ח עולה כי בשנת 2015 תוחלת החיים הממוצעת בישראל הייתה 80.1 בקרב גברים, ירידה של 0.2 לעומת השנה הקודמת, ו-84.1 בקרב נשים, ללא שינוי משנה שעברה.
עוד עולה כי מתקיים אי-שוויון מהותי בין היישובים בפריפריה למרכז הארץ, שבא לידי ביטוי במחסור חמור בכוח אדם וירידה בכמות מיטות האשפוז בכל בתי החולים בארץ.
שיעורי התמותה הכללית לאלף תושבים עמדו על 5.7 בקרב גברים ו-4.2 בקרב נשים, עלייה בהשוואה לנתונים שהתקבלו לפני עשור. לפי הדוח, פילוח לפי אזורים מעלה כי בפתח תקווה וביישובי יהודה ושומרון מתים הכי פחות ישראלים ואילו בבאר שבע ועמק יזרעאל מתים הכי הרבה בשנה.
הנתונים חושפים כי במחוז הצפון חלה ירידה בשיעור תמותת התינוקות וזאת לראשונה מאז 2010 וכן כי קיים פער משמעותי בין שיעור הרופאים ל-1000 נפש בין האזורים השונים בישראל. מחוז תל אביב יש 5.1 רופאים  ל-1000 נפש, ובמחוז הצפון יש פחות מחצי – 2.3 רופאים בלבד ל-1000 נפש.

•  "הפערים עדיין קיימים"

שר הבריאות, יעקב ליצמן מסר: "אי שוויון במערכת הבריאות הוא אחת התופעות המדאיגות בחברה הישראלית. התחום הוגדר על ידי עוד בקדנציה הראשונה שלי כשר בשנת 2010 כיעד עליון של המשרד מאז המשרד על כך אגפיו מחויב לנושא ושם אותו בראש סדר העדיפויות המקצועי ופועל במגוון של כלים לצמצם אותו. למרות העשייה הענפה הפערים עדיין קיימים ואתגרי העוני והזדקנות האוכלוסיה הם אתגרים משמעותיים שעומדים לפתחנו כממשלה וכחברה ואנחנו נמשיך ללא לאות ליצירת מערכת בריאות יעילה, שוויונית ואיכותית יותר עבור כל החברה הישראלית כולה".
מנכל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הוסיף:"הבעיה נמצאת למול עינינו ואסור לנו לרגע להתחבא ולחשוב שזה יעלם- הפערים במערכת הבריאות והזדקנות האוכלוסיה עלולים להתגבר ועלינו מוטלת החובה להוביל את הפתרון ולרתום את כולם לסייע: ממשלה, ארגוני מגזר שלישי יחד עם המערכת הרפואית כולה. אחד מתפקידיה החשובים ביותר של מערכת הבריאות הוא לשמר את הסולידאריות בחברה הישראלית ולצמצם את הפערים בה ולכן יש חשיבות רבה לשיח ציבורי פומבי ער בנושא ואני מצפה שכמה שיותר שחקנים ירתמו למשימה הלאומית של כולנו".