פוסטים ארסיים ופרופילים מזוייפים – פייסבוק גרסת עפולה

הידרדרות השיח ברשת החברתית הפופולארית פייסבוק נמשכת בעפולה. לצד ההתכתשויות הפוליטיות שלא פוסקות במחנות השונים בבירת העמק, החלו לאחרונה לצוץ השכם וערב דפים ופרופילים מזויפים שעוסקים בפרשת המכרז במורדות עפולה עלית, בשיימינג לאנשים מוכרים, בעלי מקצוע, בהתכתשויות בין אוהדי קבוצות ספורט ועוד. איפה זה ייעצר ואיפה הגבול?

הכתובת על הקיר: תושבי עפולה ואזור העמקים, הפעילים ברשת החברתית "פייסבוק" עדים במרוצת השנים האחרונות להידרדרות קשה בשיח. זו בהחלט לא תופעה בלעדית לגולשים מבירת העמק, אלא סוג של בבואה למה שקורה במרחבי הרשת בכל רחבי הארץ, וגם בעולם, אך עובדה זו אינה מנחמת כלל וכלל.

• ממלכת השטנה

את הניצנים להידרדרות היה ניתן לזהות כבר טרם מערכת הבחירות האחרונה בעפולה- בפוסטים מלאי הארס והשטנה שצצו השכם וערב על ה"פיד" של כולנו. מי שפילל כי לאחר יום הבוחר, הפוסטים הללו ייעלמו במעמקי הרשת של מארק צוקרברג, גילה מהר מאוד שהתמונה אחרת. גם בימים אלה, נחשפים תושבי עפולה מדי יום ביומו למגוון רחב של פוסטים שליליים והזויים, מרביתם של פרופילים מזויפים שכל תכליתם לעורר את הגולשים ולהציג במקרה הטוב חצאי אמיתות, או ניסיונות לעורר הפחדה או גילויי התרסה. מעבר לפן הפוליטי, הפוסטים הקשים לקריאה, שחלק ניכר מהם נגועים בשיימינג, הפכו להיות פופולאריים לא רק בשדות הפוליטיים. עתה הגולשים נתקלים בהם בין היתר בפרשת המכרזים שמכה גלים בעיר, בעימותים אישיים בין אנשי ציבור, בעלי מקצוע, אוהדי ספורט של קבוצות שונות ועוד.

• ג'ונגל וירטואלי

חלק ניכר מהגולשים, הטוקבקיסטים, והדמויות הפיקטיביות שעומדות מאחורי הפרופילים המזויפים ייכתבו תחת כל עץ רענן שהם מגנים אלימות מכל סוג שהיא ושהם שוחרי שלום ואחווה, אך זמן קצר לאחר מכן, הם לא יהססו להקליד מילים קשות ללא אבחנה, ללא 10 שניות של מחשבה. ככה זה שאין חוקים בג'ונגל הווירטואלי. אבל למרות שהאצבע קלה על המקלדת, ככל הנראה, לא ירחק היום בו גולש כזה או אחר כבר יחשבו פעמיים לפני שהם פוצחים במסע צלב כנגד פלוני אלמוני. כיום כבר מוגשות תביעות רבות על פרסום פוגעני וכל בר דעת יודע כי בידי אתרים ברשת יש את היכולת לסייע בחשיפה הזו של גולש אנונימי על-ידי חשיפת כתובת ה-IP שלו, אשר תוביל לספק האינטרנט שלו וממנו אל הגולש עצמו.
מצד שני, גולשים יכולים למצוא דרך להעלות פרסום ממחשבים המצויים במקומות ציבורי ובכך להקשות את האפשרות לאיתור.
בסופו של יום, כולנו רוצים לשמור על הזכות לחופש ביטוי, לאנונימיות ומניעת פגיעה בפרטיות, אך מנגד חובה לבחון כיצד ניתן לפעול בצורה המיטבית ביותר, במטרה למגר את הפוסטים השליליים של הגולשים שמנצלים את הרשת לרעה, ופוגעים לא פעם בצורה בלתי הפיכה בפרטיות של ציבור רחב.


"בעברית צחה-קוראים לזה תופעת הביוש. זה יכול להיות ביוש של אדם, ארגון או מותג כלשהו באמצעות האינטרנט. מה שחשוב כאן, זה שנעשה במטרה מכוונת לגנות ולבייש – קבל עם ועדה. זה מתחיל בפוסט בפייסבוק, או ברשת חברתית אחרת (ולא חסרים לנו כאלה), שכותב לקוח זועם או אדם בעל יצר נקמנות שמעוניין לסגור חשבון עם אדם או גוף כלשהו שחש פגוע ממנו. זה הולך ומתעצם עם כל לייק ושיתוף, ובתוך שעות ספורות זה יכול להתפתח למשבר או עליהום תקשורתי שיצור הדי פיצוץ מרעישים.


 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מי הקורבן הבא?.

"הטרנד החדש שהשתלט באחרונה על חיינו הוא ה-"שיימיניג"", אומר בנחרצות אורי דוד, כתב "חדש בעמק" ומערכת "עמקניוז", "בעברית צחה-קוראים לזה תופעת הביוש. זה יכול להיות ביוש של אדם, ארגון או מותג כלשהו באמצעות האינטרנט. מה שחשוב כאן, זה שנעשה במטרה מכוונת לגנות ולבייש – קבל עם ועדה. זה מתחיל בפוסט בפייסבוק, או ברשת חברתית אחרת (ולא חסרים לנו כאלה), שכותב לקוח זועם או אדם בעל יצר נקמנות שמעוניין לסגור חשבון עם אדם או גוף כלשהו שחש פגוע ממנו. זה הולך ומתעצם עם כל לייק ושיתוף, ובתוך שעות ספורות זה יכול להתפתח למשבר או עליהום תקשורתי שיצור הדי פיצוץ מרעישים. בעידן שבו אנו חיים ונושמים בג'ונגל ווירטואלי שנקרא פייסבוק, שלמעשה מאפשר לכל זב חוטם או ילדון מתבגר שבקושי חגג בר מצווה, לשגר באמצעות הנייד "טיל ארסי של שיימינג", בלי מחסומים ובלי פילטרים, יש לנו באמת ממה לחשוש. כי כאן אין לא אזעקת "צבע אדום" וגם לא "כיפת ברזל" שתתריע או תגן עלינו.

• לתופעה עוצמות הרסניות

סערת מסעדת פרונטו ונוחי דנקנר, כמו גם סערת רמי לוי, הוכיחו לנו את העוצמות ההרסניות שעלולות להיות לתופעה. במקרים הללו, חשוב להדגיש, מדובר באנשים ומוסדות חזקים שיש מאחוריהם סוללת עורכי דין ומערך יח"צ משומן, ועל כן יש להם את היכולת והאפשרות להתמודד ולהשיב אש מבלי להתרסק לעמקי התהום. השאלה המדאיגה היא מה יקרה עם חלילה אתם, כלומר האדם הפרטי מן המניין, אני, אתה, את או ילדים תמימים וחסרי ישע, נופלים קורבן לתופעה וסובלים מביוש ברשתות החברתיות-כיצד אנחנו נתמודד עם זה?
אני מקווה שהתופעה הזו תחלוף במהרה מחיינו, כדרכם של טרנדים אחרים שכבר חלפו מנוף חיינו. עד שזה יקרה, אם בכלל, התופעה המדאיגה מחייבת את כולנו ליתר אחריות בשימוש במדיה החברתית. המלצה שלי, תספרו עד 10 לפני שאתם לוחצים "לייק", ואם אפשר ולמרות שאני יודע שזה יהיה קשה מאוד, אז תספרו עד 15 לפני שאתם עושים שיתוף-אולי כך תמנעו עוול משווע. תכל'ס, כל אחד מאיתנו יכול להפוך בכל רגע נתון לקורבן אומלל של התופעה וכולי תקווה שהלייק הבא לא יהיה על חשבונכם!", מסכם דוד