שופט ביה"מ לענייניי משפחה בנצרת קבע: חלק ממענק הקורונה יקוזז מדמי מזונות שאב נדרש לשלם

השופט אסף זגורי פסק בתביעה שהגיש אב גרוש שילדיו נמצאים אצלו במשמרת משותפת ועם הסדרי שהות. בית המשפט קבע כי להבדיל מקצבת ילדים שנהוג לכתוב בפסקי הדין והסכמים שתועבר לאחד ההורים, דין מענקי קורונה שונה, כיוון שמדובר בסכום חד פעמי ששולם על ידי המל"ל לטובת פרנסת התא המשפחתי

אסף זגורי, שופט בית המשפט לענייני משפחה בנצרת פסק השבוע בסוגיית חלוקת מענקי קורונה בין הורים גרושים לשלושה ילדים.
האב הגיש תביעה לחלוקת מענקי הקורונה שקיבלה האם, לאור העובדה שמשמורת הילדים משותפת והסדרי שהות הם ביחס של 43% אצל האב ו-57% אצל האם.
בית המשפט קיבל את התביעה ונדרש לפרשנות חוק התוכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש – מענק חד פעמי) תוך שקבע כי יש לפעול לפי לשונו של החוק, מקום שהדבר אפשרי, קרי במקום שקיים הסכם/פסק דין שניתן ללמוד ממנו על יחס ההחזקה הכלכלית של הילדים מושא המענקים על ידי ההורים – יש לפעול לפי ההסכם.
עם זאת, מקום שהדבר אינו אפשרי ו/או מקום שמשבר הקורונה פגע פגיעה שונה בכל אחד מההורים, ייתכן ולא יהיה מנוס מבירור פרטני של קביעת ההורה שיהיה זכאי למענקי הקורונה.
השופט פסק כי מכיוון שממילא מדובר במענקים מצומצמים בהיקפם ואין כדאיות כלכלית לנהל הליכים משפטיים לא מובאים מקרים רבים להכרעות שיפוטיות. אין בכך לומר כי אין מחלוקות בין ההורים בעניין זה. רצוי כי ייקבע הסדר אחיד כדי להקל על פתרון מחלוקות בין הורים בסוגייה זו ללא צורך בפניה לערכאות.
לגישת בית המשפט, מקום שיש פסק דין או הסכם הקובע חלוקת זמני שהות וחיוב במזונות, הרי שברוב המקרים זו צריכה להיות נקודת המוצא לקביעת היחס של ההחזקה הכלכלית של הילדים על ידי ההורים. לשון החוק לא מצדיקה פרשנות מרחיבה והדבר גם נוטע חוסר וודאות בפרשנות החוק. בנוסף, ההסכם או פסק הדין ממילא כבר ערך את התחשיבים והאיזונים בין מצבם הכלכלי של ההורים בשים לב לחלוקת זמני שהות.
עם זאת, אם אכן הייתה פגיעה דיפרנציאלית במצב הכלכלי של ההורים בעקבות משבר הקורונה, הרי שאז, ראוי לקיים התערבות שיפוטית באופן שהחלוקה לא תיעשה לפי נקודת המוצא.
עוד קבע בית המשפט כי להבדיל מקצבת ילדים שנהוג לכתוב בפסקי הדין והסכמים שתועבר לאחד ההורים, דין מענקי קורונה שונה, כיוון שמדובר בסכום חד פעמי ששולם על ידי המל"ל לטובת פרנסת התא המשפחתי ולא הוגדר כתשלום עבור הורה זה או אחר דווקא אלא הופקד באופן טכני לחשבון אליו מופקדת קצבת הילדים. במקרה הנוכחי, הפגיעה של משבר הקורונה בשני ההורים דומה ויש לחלק מענקי הקורונה לפי "נקודת המוצא" – כלומר לפי יחס זמני שהות של הילדים בבתי ההורים.
"לפיכך התביעה מתקבלת ואני קובע כי האב רשאי לקזז מדמי המזונות 43% ממענקי הקורונה שקיבלה האם", חתם השופט את פסק הדין.

 

 

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|