שומרים על הקול

צרידות שחולפת, בדרך כלל לא מהווה סיבה רפואית לדאגה, אף כאשר היא איננה חולפת כעבור שבועיים מעצמה, זו סיבה טובה לבדוק. ד"ר יוסי סגל, רופא בכיר במחלקת אף אוזן וגרון  במרכז רפואי העמק, מסביר בדיקות חדשניות וניתוחים מתקדמים למטופלים שסובלים ממחלות של מיתרי הקול

רובנו היינו צרודים לפחות פעם בחיים, אם בגלל הצטננות, או אחרי ששרנו בהתלהבות בטיול של התנועה או במסיבה של המשפחה. צרידות שחולפת, בדרך כלל לא מהווה סיבה רפואית לדאגה, אף כאשר היא איננה חולפת כעבור שבועיים מעצמה, זו סיבה טובה לבדוק.

צרידות מופיעה בדרך כלל כאשר עושים שימוש לא נכון במיתרי הקול או בעקבות זיהום ויראלי כמו שפעת או דלקת בגרון, אך היא יכולה להתרחש גם אצל אנשים שסובלים מבעיות במערכת העיכול כגון רפלוקס, עישון ממושך וצריכת אלכוהול ואפילו בשל גידול סרטני. הסיבות לצרידות יכולות להיות שונות מאדם לאדם ולנבוע מסיבות שונות, אך הכלל הוא שאם הצרידות לא חולפת מעצמה כעבור פרק של כשבועיים חשוב לבדוק מהי הסיבה.

"עישון מהווה סיבה משמעותית למחלות של מיתרי הקול והוא גורם עיקרי למחלות של מיתרי הקול. גם צריכת אלכוהול הינה גורם סיכון להתפתחות מחלות ואפילו סרטן של מיתרי הקול, ולכן הטיפול הראשוני והמומלץ כאשר חלה צרידות הוא הימנעות מעישון ומשתיית אלכוהול.

שתיית מים מרובה, לפחות 6-8  כוסות מדי יום, מטיבה עם הקול כיוון ששומרת על הלחות של מיתרי הקול כאשר הצרידות לא עוברת, צריך לעבור בדיקה של רופא אף אוזן גרון", מסביר ד"ר יוסי סגל, רופא בכיר במחלקת אף אוזן וגרון  במרכז רפואי העמק.


מיתרי הקול נמצאים בעומק הגרון והם עשויים משריר דק ומתוח המצופה ברירית. בעזרת אויר שיוצא מהריאות בזמן נשיפה, נוצר רטט ברירית המצפה את מיתרי הקול וכך נוצר הקול. בזמן הפקת קול, המיתרים נעים ונוגעים זה בזה. עיבוד סופי לקול נעשה בעזרת הלשון, החך והשפתיים. הפרעה בכל אחר מהשלבים הללו תגרום לשינוי בקול, לירידה באיכות הקול ולצרידות.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

• טיפול תרופתי בשילוב תזונה

במרפאת אף אוזן גרון במרכז רפואי העמק מתבצעות בדיקות חדשניות וניתוחים מתקדמים למטופלים שסובלים ממחלות של מיתרי הקול, באמצעות ציוד אנדוסקופי חדיש ומתקדם. הציוד כולל סיבים אופטיים בגדלים שונים המותאמים למטופלים כולל סיב דק ועדין המתאים לבדיקה של ילדים. "באמצעות הבדיקה ניתן להעריך מהו הגורם לצרידות ולבצע הערכה של בית הדיבור, על ידי צפייה בתמונות שמשדרת מצלמה זעירה על גבי מסך. הציוד החדשני מאפשר לצפות במיתרי הקול בסרט וידאו שמוקרן בהילוך איטי ולאחר הבדיקה אני יכול להתאים את הטיפול המתאים, בין אם ריפוי בדיבור, טיפול תרופתי או ניתוח", אומר ד"ר סגל.


לדברי סגל , כאשר הממצאים מעידים על שימוש לא נכון בקול, נמליץ על ריפוי בדיבור המבוצע על ידי קלינאיות תקשורת במטרה להקנות הרגלי שימוש נכונים בקול, וכאשר נגלה סימנים המעידים כי קיים גירוי של בית הדיבור מחומצה שמקורה במערכת העיכול, ההמלצה תהיה טיפול תרופתי בשילוב תזונה שתסייע בהפחתת החומציות.


כאשר מתגלים על מיתרי הקול ממצאים כגון פוליפים או ציסטות או גידולים במיתרי הקול, יש להסירם בניתוח. "במהלך הניתוח נעשה שימוש במכשור ייעודי עדין ומיוחד למיתרי הקול ובמרבית המקרים המטופל משתחרר לביתו מספר שעות לאחר הניתוח. לאחרונה הוכנס לחדר הניתוחים שלנו ציוד מתקדם ביותר שפועל בטכנולוגיה של לייזר ומאפשר לנו לנתח ולהסיר את הגידול תוך דיוק מירבי, ותוצאות ניתוחיות טובות יותר למטופל", מסכם ד"ר סגל.