רק בריאות: "כמה ענוג הוא"

טור הבריאות של ציפי ליבנה: על הקשר בין האוכל שנועד לענג אותנו ועל הגורמים העיקריים לעלייה המטורפת בשיעור המחלות בגלל הדרך שאנו אוכלים

קצב החיים שלנו רק הולך ומתגבר. הכל הולך לכיוון של אינסטנט ו"וואו" גדול. ההרגשה הטובה ועד מעולה שמגיעה כתוצאה מהנאה אינטנסיבית רגעית גורמת להפרשה של חומר במוח הנקרא דופמין. הדופמין משחק תפקיד גדול בחוויית העונג של האדם וגם בכל הקשור למחלת ההתמכרות.
הסגנון  "מהיר ועצבני" של חיינו משפיע גם על המוח וגורם להפרשת דופמין בשכיחות ובעוצמה שאינה מותאמת לביולוגיה שלנו. העונג הקיצוני יכול לגרום להתמכרות. אחד המחירים לכל הריגושים האלו הוא העלייה בשכיחות של התמכרות לסמים, לאלכוהול, לפורנוגרפיה, למשחקי אינטרנט ועוד.
זה קורה גם באוכל. תעשיית המזון משקיעה אחוזים ניכרים ממה שאנחנו משלמים על המוצרים במחקר ופיתוח של הטעם הבא שירגש אותנו ויפריש את הדופמין במוח. העוגה המטורפת החדשה של רשת הקונדיטוריות באמת מביאה לטירוף. הטעם הלא נורמלי ששולח אותנו לשמיים הוא באמת לא נורמלי. גירוי קיצוני של טעמים משפיע על הפרשת הדופמין במוח, ויכול לגרום להתמכרות גם כשמדובר על מאכלים שכל מטרתם היא חוויה מענגת.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הזמינות, המחיר הזול והשיווק ללא מגבלות של האוכל הנועד לעונג הם כמה מהגורמים העיקריים לעלייה המטורפת בשיעור המחלות הבאות בגלל הדרך שאנו אוכלים.
מחלות מטבוליות כמו שומנים בדם, סוכרת, כבד שומני, יתר לחץ דם, השמנה ועוד, גורמים לסיבוכים קשים, לנכות ולסבל. בנוסף לכל, מערכות הבריאות בארץ ובעולם קורסות תחת הנטל הכלכלי של הטיפול.
המזון הטבעי מזין דווקא בגלל שהוא לא מטריף את החושים. אוכל נורמלי נראה טעים ומושך כשאנו רעבים ולא מעניין כשאנו שבעים. חווית העונג הבלתי נורמלית פעם התרחשה רק במקרים היוצאים מן הכלל. היום האוכל המענג והמטריף הפך להיות הכלל ומרוב אוכל לא נורמלי, המזון הטבעי והמזין נהיה מבאס ומשעמם. אפשר אחרת! והשינוי חייב להתחיל אצלינו, הצרכנים.
הטיפי מציפי: שימרו את חוויות העונג באוכל לזמנים מיוחדים. תתרגלו לאוכל אמיתי, אוכל כמה שיותר קרוב לצורה הטבעית שלו. אם תתמידו, המזון המזין יהפוך ליותר טעים ופחות משעמם, ואתם תשמרו על השמחה והבריאות שלכם לאורך ימים.

ציפי ליבנה, אחות מוסמכת, יוצרת "שיטת היעד",
עורכת סדנאות "משקל בריא וראש חופשי" לקבוצות, ותכנית ליחידים ולזוגות.
טל: 055-6644854. היכנסו לאתר zlivneh.com