רמת ישי: ערנות רופא המשפחה הצילה חיי מטופלת

מטופלת התלוננה על כאבי בטן-הרופא אבחן אוטם לבבי וחייה ניצלו. צילום: צילום: מכבי

מטופלת בת 71, הגיעה למרפאת 'מכבי' ברמת ישי לקבלת טיפול בשל כאב לוחץ ברום הבטן כשהיא מזיעה וסובלת מבחילות. בבדיקה הגופנית שביצע רופא המשפחה אובחנה איוושה לבבית חדשה שלא אובחנה בשנים קודמות והופקה רגישות למישוש עמוק של רום הבטן.
ד"ר עופר בלומנפלד, מומחה לרפואת המשפחה של מכבי, הסיק במהרה מהאירוע שהמטופלת סובלת מאוטם של קיר תחתון של שריר הלב או מדלקת כיס מרה-שני מצבים מסכני חיים, והפנה אותה באופן מידי למיון.
בהגיעה לבית החולים, הרופאים לא האמינו שרק על סמך הסיפור הקצר שסיפרה, אובחן אוטם לבבי. לאור עליית אנזימי שרירי הלב הוחלט לצנתר את המטופלת ושם אושש החשד והתגלה כי היא סובלת מחסימה של 95% בשני העורקים הראשיים המזינים את שריר הלב.
לדברי המטופלת, לפני שלוש שנים היא החלה לסבול מכאב ברום הבטן וחשבה שהגורם לכך הוא אכילת מזון חמוץ או חריף, כבר אז היא טופלה תקופה קצרה עם סותרי חומצה, במה שהסתבר כפתרון לא מוצלח לעיקר הבעיה. גם בדיקות הדם לאורך השנים היו תקינות וכך גם רמות הכולסטרול, לכן לא היו תסמינים או גורמי סיכון לטרשת עורקים. במילים אחרות, המטופלת הסתובבה כמו פצצה מתקתקת ללא ידיעתה. אילולא ערנותו של רופא המשפחה, הסיפור יכל להסתיים באסון ובזכות האבחנה היא טופלה בזמן וחייה יצאו מכלל סכנה.
ד"ר עפר בלומנפלד, מומחה לרפואת משפחה של מכבי שירותי בריאות סיכם: "מכוון שלא היה קשר ברור בין מזון ואכילה לכאבי הבטן העליונה ובגלל שאוטם קיר תחתון של לב עשוי להתייצג בבחילות וכאב בטן עליונה חשדתי בכך.  בגלל קשיים טכניים בביצוע אק"ג במקום ובגלל שגם אם היה שב תקין באותו הרגע, הדבר לא היה שולל אוטם חריף ולכן החלטתי לפנותה למיון באותו הרגע".

 

 

 

 

 

 

 

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|