"רושם בתוך יומן מסע" – משלחת חינוך מהעמק שבה ממסע השראה בסן דייגו 

משלחת של אנשי חינוך מבתי ספר ברחבי העמק ביקרה ברשת בתי הספר של הייטק היי

השבוע חזרה משלחת של שבעה מורים ומנהלים מבתי ספר ברחבי המועצה מסן דייגו, שם הם התארחו בבתי הספר של רשת הייטק היי.

המשלחת יצאה כחלק מהתפיסה החינוכית של אגף החינוך, המעודדת את בתי הספר ליצור תהליך מתמיד של שינוי וגיוון דרכי הוראה, באופן שבו התלמיד הוא במרכז. תפיסה המדגישה את החיבור בין הערכי ללימודי, המשלבת למידה באמצעות פרויקטים, חיבורים לקהילה, ומעודדת יצירתיות. הביקור ברשת בתי הספר הייטק היי מאפשרת לחברי המשלחת לחוות חוויה מעוררת השראה, אותה הם יביאו עמם בשובם, לבתי הספר שלהם.
חלק מהנושאים אותם הם חוו העלו שאלות כגון: איך מייצרים תחושת שייכות לבית ספר?
אחד הדברים המרכזיים שתפסו את תשומת לבם וסקרנותם היו חיזוק תחושת השייכות של התלמידים והמורים לבית הספר. למשל, מורי בית הספר מנהלים ביקורי בית בבית התלמידים בכדי להכיר את התלמיד לאורך היום ומנקודות מבט שונות. קיים שינוי בתפיסת הקשר עם התלמיד- 'אני לא עושה עבורו אני עושה יחד איתו' .


ענבל מור סמו, מנהלת מחלקת בתי ספר יסודיים באגף החינוך: "חזרנו ממסע מעורר השראה עם תרמיל מלא ברעיונות, תובנות ושאלות. כעת על כתפינו מוטלת המשימה להפיץ את הרוח, את שוויון ההזדמנויות האקדמי, את הפרסונליות, את העבודה האותנטית ואת המעורבות".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


על כן, צוותי החינוך שואלים את התלמידים לחוות דעתם באשר להתנהלות בית הספר, המורים והשגרה ומבצעים שינויים בהתאמה. ישנה מגמה של מתן עצמאות לתלמידים, למשל, אין צלצולים, אין הגדרות והילדים לומדים להתנהל בחיי היום יום כפי שיתנהלו בהמשך חייהם .מעודדים אותם להקשיב, להרגיש, לשתף, לשאול שאלות ללא דעות קדומות.
המשלחת סיירה בבית הספר היסודי של הייטק היי באמצעות "חוק שתי הרגליים" – לכיוונים אליהם לקחו אותם רגליהם. כל דלת כיתה שנפתחה חשפה בפניהם עולם ומלואו. קירות הכיתה, המסדרונות והריהוט הותאמו לילדים שונים .התלמידים והמורים העידו על קשר משמעותי ועמוק, על בניית אמון ועל שיח של רגשות. כל פרויקט תוכנן כך שכל ילד יוכל להתבונן בסוגיה ערכית דרך העיניים שלו אך גם על זולתו, תמיד מנקודות מבט שונות, כשהמתבונן מוזמן לערער על הנחות יסוד מקובלות.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

ענבל מור סמו, מנהלת מחלקת בתי ספר יסודיים באגף החינוך אמרה: "חזרנו ממסע מעורר השראה עם תרמיל מלא ברעיונות, תובנות ושאלות. כעת על כתפינו מוטלת המשימה להפיץ את הרוח, את שוויון ההזדמנויות האקדמי, את הפרסונליות, את העבודה האותנטית ואת המעורבות. אם רק נתחיל לשאול שאלות פתוחות ולא רק שאלות שאנחנו לא פוחדים מהתשובה עליהן כבר יתחיל השינוי. תודה לחברי המשלחת המשובחים, שייצגו את המועצה בכבוד. זוהי רק תחילת הדרך, תצאנה עוד משלחות חינוך בשנים הבאות."