רוצו על זה: החורף כואב לי

הטור של אסתי דה פז- מנהלת קבוצות ריצה בעמק: מה הקשר בין קור וכאב? מה הקשר בין מזג האוויר וכאב? האם יתכן שכואב לנו יותר בחורף? האם יש קשר ישיר בין המצב הנפשי שלנו למזג האוויר בחוץ?

החורף והקור בשיאו מתאמנים רבים מתלוננים שכואב להם שהחורף מחריף להם כאב רדום או מעיר כאבים חדשים והם מוותרים על אימונים מהחשש והפחד מהכאב. כאב הוא מצב סובייקטיבי, אין מחקר חד משמעי שקובע שכואב לנו יותר בחורף, ישנם עדויות רבות של ספורטאים ובכלל אנשים שסובלים מכאבים כרוניים שהחורף מגביר את תחושת הכאב.

אז מה הסיבות לכך? ראשית, פיזיולוגית כאשר ישנו לחץ ברומטרי משתנה, מולקולות האוויר משתנות וישנו שינוי בלחץ על המפרקים. שנית פסיכולוגית/ נפשית, הפחד מהגשם והקור, הניבוי של הכאב העתיד לבוא והציפייה לו גורמים ממשית פיזית לכאב.
המחשבה על כך שקור מגביר כאב יוביל להימנעות מתנועה וחוסר חשק שיוביל לכושר גופני ירוד ויחריף את הרגשת הכאב.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בנוסף, מזג האוויר מעורר אצלנו הרגשת דכדוך ורצון להסתגר. אז מה עושים? בדיוק להיפך! קודם כל מודעות, זה לא אני, זה החורף.
פעילות גופנית בחורף חשובה מאוד. תרדמת חורף? לא מומלץ, חוסר תנועה וזרימה של דם במפרקים תתרום להרגשת קיבעון, כאב, דכאון ועבודה פחות יעילה של המערכת החיסונית- ההגנה הטבעית של הגוף.
פעילות גופנית בכל מזג אוויר ועדיף באוויר הפתוח, (במקומות סגורים ולא מאווררים ישנו חשש גדול יותר להדבק בנגיפים) תפריש אנדורפינים שהם משככי כאב טבעיים של הגוף תשמח, תחמם את הגוף ותפחית הרגשת כאב. אמבטיות חמות, משחות מחממות ולבוש חם יקלו על תסמיני הכאב. ובקשר לדכדוך, חפשו את קרני האור גם ביום חורפי, תסתכלו על השמיים המדהימים ביופיים, תריחו את ריח הגשם השוטף את הרחובות, אנחנו עוד נתגעגע. רוצו על זה.