"רוב התלמידים מרגישים סיפוק מלקבל 100 במבחן. ה-100 שלי הוא כשאני מסיים פרויקט"

הוא ערכי, מחובר לקהילת הנוער בעיר, מלא אמביציה, ממוקד מטרה ולא מתרגש מכתיבת תוכניות עבודה עד שתיים לפנות בוקר. עמקניוז עושה לכם הכרה מקיפה עם עומר שחר, צעיר בן 16 מעפולה שאוחז החל מהשבוע האחרון בתואר המחייב: יושב ראש מועצת התלמידים והנוער במחוז צפון. צילום: אלבום פרטי

עומר שחר מעפולה הוא תלמיד בכיתה יא', אבל מאחוריו כבר כמה וכמה ראיונות תקשורתיים למדיה המקומית והארצית. כצעיר מלא שאיפות, שהחל מהשבוע האחרון גם משמש כיושב ראש מועצת התלמידים והנוער במחוז צפון, צפויים לו מפגשים וראיונות תקשורתיים עתידים רבים, בין היתר כי יש לו מה להגיד, והרבה. אגב, הצעיר האמביציוזי עם האג'נדות המובהקות ישמש גם כנציג במועצה הארצית לאחר שאשתקד היה חבר בהנהגת המועצה ושימש כמזכ"ל המועצה המחוזית. השבוע הוא גם זכה לקבל את ברכת הדרך מראש העיר אבי אלקבץ שפגש אותו בלשכתו בעירייה.

• "תמיד ראיתי במועצת התלמידים מקום בו אני יכול לשנות"

הוא בן 16, ובשנת הלימודים הקרובה בספטמבר הוא צפוי לחזור לכיתתו בבית הספר אלון בן גוריון, בה הוא לומד במגמת סייבר ערבית. את המשפט הזה צריך לקחת עם ציפייה והרבה אופטימיות, כי בכל זאת אנחנו ב"קורונה טיים". לצד הלימודים עומר משחק כדורסל בהפועל עפולה, חבר בתנועת המש"צים ואוהב להתנדב.
החיבור הראשוני שלו לפעילות במועצת התלמידים היה כבר בהיותו ילד בכיתה ה', לאחר שהתמודד על חברות במועצת התלמידים בבית הספר היסודי בית זאב בבירת העמק: "לא נבחרתי בשנה הראשונה", הוא נזכר בחיוך, "אבל בשנה לאחר מכן נבחרתי והייתי כבר בתפקיד משמעותי. כתלמיד תמיד ראיתי במועצת התלמידים מקום בו אני יכול לשנות ולהוביל מהלכים במטרה לשפר את איכות החיים בבית הספר. אני אוהב להביע את דעתי בכל נושא ולא יכול להסתכל מהצד ולהתלונן. אני גם מאמין שצריך להצטרף ולנסות לשנות מבפנים. רוב התלמידים יכולים להרגיש סיפוק גדול מלקבל 100 במבחן. ה- "100" שלי הוא כשאני מסיים פרוייקט שהרמתי או כאשר אני יושב וכותב תוכניות עבודה עד שתיים בלילה".

• "הנושא הראשון שאני אנסה לקדם באופן אישי ושבוער בי הוא שוויון ההזדמנויות לבני הנוער בפריפריה"

אז מה תחומי הפעילות שכולל התפקיד החדש של עומר? לדבריו האחריות העיקרית של המועצה בראשה הוא עומד בצפון היא לדאוג לייצוג הולם של כל בני הנוער במחוז: "כמועצה אנחנו מתחילים לכתוב את תוכנית העבודה שלנו בשבועות הקרובים. כל יו"ר בוחר ביחד עם המזכירות את הנושאים העיקרים בהם הם הולכים להתמקד במהלך השנה לדוגמא: זכויות התלמידים, שיווק המועצה, ייצוג הולם של המועצה בפני מקבלי ההחלטות ועוד המון נושאים עליהם שמים דגש בתוכנית העבודה. הנושא הראשון שאני אנסה לקדם באופן אישי ושבוער בי הוא שוויון ההזדמנויות לבני הנוער בפריפריה. במקביל, אנחנו בתקופת יוצאת דופן בגלל נגיף הקורונה ולכן הנושא הכי חשוב שלנו כרגע הוא לשקם מועצות שבמהלך משבר הקורונה או לפניו התפרקו. עלינו לדאוג כי הן יחזרו לפעול באופן תקני".


"אני שואף בעתיד לשמש ח"כ, שר או אפילו בתפקיד בכיר מזה. לאו דווקא בגלל התואר והתפקיד אלא בגלל שתפקידים כאלה הם תפקידים בהם אתה משפיע"


האם תשקול בעתיד התמודדות על תפקיד היו"ר הארצי?
"כמובן שזו מטרת העל של כל נציג ונציגה בעולם המועצות. אף פעם אני לא פוסל את האפשרות הזו אבל כרגע אני מרוכז כל כולי בתפקיד ובהצלחת מחוז צפון"
איך היית מגדיר את החיבור שלך לנוער ברמה העירונית, ואיך הוא בא לידי ביטוי בשיתופי פעולה עם מחלקת הנוער?
"בטרם פרץ נגיף הקורונה לחיינו הייתי מבקר במחלקת הנוער כמעט מדי יום. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא וגם בני הנוער מאמינים בי וסומכים בי שאייצג אותם בכבוד. כמובן שתמיד אפשר וצריך לשפר את הקשר והאמון עם בני הנוער אבל אנחנו עובדים על זה גם ברגעים אלו".
היית פעיל מאוד בעיר עם פרוץ נגיף הקורונה וקולך נשמע רבות, בין היתר גם בכלי התקשורת. איך עברה ועדיין עוברת התקופה הזו עליך ועל חבריך כמתבגרים?
"בתקופת הקורונה היינו פעילים מאוד ויזמנו המון פרויקטים. מבחינה אישית השגרה היום יומית שלי נפגעה. אני רגיל לשהות בשגרה המון מחוץ לבית – בין עבודה – לאימונים ולעשייה. ברגע אחד הכל נעצר ועכשיו קשה להחזיר את הכל לקדמותו. למרות זאת אני מאמין שהכל לטובה וכרגע, מאז שנבחרתי יש המון עבודה כמו שאני אוהב ורגיל".

ומה נראה לדעתך בשנת הלימודים הקרובה?
"זו באמת סוגיה מעניינת. לדעתי אנחנו בדרך לשנה מאוד מאתגרת. בין אם נלמד מהבית או מבית הספר אני בטוח כי השנה תהיה שונה מאוד מקודמותיה ואני חושב שגם סגנון הבגרויות ישתנה בהתאם לסיטואציה".


"לדעתי אנחנו בדרך לשנה מאוד מאתגרת. בין אם נלמד מהבית או מבית הספר אני בטוח כי השנה תהיה שונה מאוד מקודמותיה"




האם כמועצה יש לכם השפעה כלשהי על איך הלימודים ייראו בשנה הבאה?
"כגוף המייצג של בני הנוער אנחנו נפעל על מנת לשרת את האינטרסים של התלמידים ככל הניתן. כיו"ר מחוז אעשה את הכל על מנת שדעתנו תשמע בפני מקבלי ההחלטות".

מה דעתך על הלימודים מרחוק ברמת האפקטיביות?
"לי באופן אישי קשה לי מאוד ללמוד בזום. האווירה של הכיתה עם החברים והמורים הרבה יותר תורמת לי מאשר ללמוד מהחדר. אבל זו הסיטואציה ובכל מצב אני בטוח שכולנו נצליח לעמוד במטרות הלימודיות שלנו".

מי מהווה עבורך מקור/מודל להשראה?
בעולם המועצות אני מסתכל בגאווה על שלושה בוגרים מעפולה (אליאב בטיטו, דללין דסטאו ובר אמסלם) שתמיד אני שואף להגיע ולהיות במקומות שהם הגיעו אליהם. בר ודללין עזרו לי והפכו אותי למי שאני היום ואילו על אליאב אני כל הזמן שומע על דברים גדולים ופרגון רב על העשייה שלו. זה מגביר בי את המוטיבציה להגיע למקומות שהוא הגיע ולהמשיך בעשייה. במקביל אני אף פעם לא מנסה לחקות אף אחד אחר. אני רוצה להיות עומר שעושה ומתקדם הכי גבוה שאפשר מבלי להשוות אותי לאחרים בתפקיד".

מה אתה רוצה להיות שתהיה גדול?
"אני שואף בעתיד לשמש ח"כ, שר או אפילו בתפקיד בכיר מזה. לאו דווקא בגלל התואר והתפקיד אלא בגלל שתפקידים כאלה הם תפקידים בהם אתה משפיע ועוזר לכל כך הרבה אנשים. הסיפוק שאתה מרגיש מזה הוא מטורף".

לסיום, פייסבוק או אינסטגרם?
"באינסטגרם אני חושף את עצמי ואת החיים שלי בפני החברים ובעיקר בפני בני נוער. בפייסבוק אני משתמש יותר למטרות רשמיות ופונה בעיקר לקהל מבוגר יותר. החוויה היא להשתמש בשתי הרשתות ולהתנסות בשני העולמות".