רבותיי ההיסטוריה חוזרת: פס המסילה האחרון הונח בפרויקט רכבת העמק 

האדנים החדישים מיוצרים כיום בישראל והינם מבטון קשיח שיספגו את משקל וזעזועי הרכבת הכבדה. משקל פסי הרכבת כ- 60 קילו למטר, עשויים פלדה. צילום: דורון גולן/ג'יני

הושלמה מלאכת הנחת פסי רכבת העמק בין חיפה לבית שאן, באורך כולל של 60 ק"מ, במסגרת פרויקט הענק של משרד התחבורה באמצעות הזרוע המבצעת חברת נתיבי ישראל, בתוואי רכבת העמק החדשה בהשקעה של 4 מיליארד שקלים. בקרוב תדהר שם רכבת בדיוק כמו לפני 109 שנים.
כיום מה שנראה פעם כחלום ומיתוס רחוק הופך למציאות, רכבת העמק החדשה תיסע שוב במסילות החדשות ותעבור בתחנות החדישות המעניקות כבוד בתכנונן הארכיטקטוני, להיסטוריה המפוארת של רכבת העמק הישנה. במסגרת העבודות להנחת הפסים והאדנים, פוזר מדי יום על תוואי המסילה, מצע של 800 טון חצץ, עליו הונחו 600 מטרים של פסים ואדני רכבת. האדנים החדישים מיוצרים כיום בישראל והינם מבטון קשיח שיספגו את משקל וזעזועי הרכבת הכבדה. משקל פסי הרכבת כ- 60 קילו למטר, עשויים פלדה.

• שלוש מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של 900 מטר

וותיקי העמק מכפר יהושע ואלרואי הוזמנו על ידי משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל להשתתף בהנחת פס הרכבת האחרון ובנסיעת מבחן בתוואי החדש שהתקיימה בתחנת הרכבת החדשה יקנעם-כפר יהושע, בליווי מנהלי הפרויקט מטעם חברת נתיבי ישראל.
במסגרת עבודות הקמת הרכבת מוקמים 26 גשרים באורך כולל של 5.5 ק"מ, חציבת שלוש מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של 900 מטר בעפולה, חמש תחנות עצירה, חניונים, מעברים חקלאיים, גשרים להולכי רגל וכן שימור הטבע כולל הסדרת הנחלים החוצים את תוואי הרכבת החדשה, העתקה ושימור של מעל 600 עצים והעתקת אלפי גיאופיטים על מנת לשמר את ערכי הטבע והנוף.

רכבת העמק (צילום: דורון גולן/ג'יני)
הפס האחרון במסילה הונח במעמד וותיקי העמק

ברמה הלאומית תשרת מסילת רכבת העמק החדשה את מפעלי העמק והבקעה, שיקושרו למערכת המסילות הארצית, במהלך שיעודד באופן טבעי את הפיתוח הפריפריאלי. לתושבי העמק תקצר הרכבת את זמני הנסיעה לחיפה וכבר מושכת אוכלוסייה חדשה לאזור. החיבור של המסילה המזרחית החדשה לקווי רכבת החוף, יפחית את תנועת המשאיות בכבישים, במטרה לתרום לבטיחות, איכות החיים והפחתת הזיהום באחד האזורים היפים בארץ.

נסיעת מבחן על מסילת רכבת העמק  שזה עתה הושלמה