"קשה לתאר את המדינה בלעדיכם": משלחת מעין חרוד איחוד ומאוחד בביקור בבית הנשיא

זקן המשלחת היה גדעון ברוידא בן תשעים פלוס מעין חרוד איחוד, וצעיר המשלחת גילי רונן, בנם של עזה רונן פעילה חברתית וידידה של הרצוג.
מאת אפרת שלם
צילום: גילי רונן

"יש לי יחס מיוחד לעמק", אמר נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג לעשרים חברי עין חרוד איחוד ומאוחד, שבאו השבוע לפגישה ידידותית במישכנו.
היוזמה לביקור שייכת לשני חברים: ראובן רינשטיין ואורי ציזלינג, שניהם מהמאוחד. הקשר ניצת כאשר השניים שלחו לנשיא מכתב השתתפות באבל על מותה של אימו אורה הרצוג ז"ל, ובו הביעו רצון לבקר במישכן.
לאחר כמה שבועות התקבלה תשובה חיובית, ואז החלו מנהלות הלשכה משני הצדדים לתפור במדויק את תכנית הביקור. המשלחת הורכבה מ- 10 חברים מהאיחוד ו- 10 מהמאוחד, כמספר המקומות במיניבוס.
זקן המשלחת היה גדעון ברוידא בן תשעים פלוס מעין חרוד איחוד (ממייסדי חטיבת גולני), וצעיר המשלחת גילי רונן, בנם של עזה רונן פעילה חברתית וידידה של הרצוג. השבוע יצא הרעיון לפועל, והקבוצה עלתה לירושלים.
מדריך המשכן הוביל את חברי הקיבוצים בין שבילי הגן, ליד שדרת פסלי הנשיאים לשעבר, העצים המיוחדים שנתרמו על ידי מנהיגי העולם, פינות ההתייחדות של הנשיא, וחזרה לאולם האורחים. על הקירות – יצירות אמנות של אמנים יידועי שם, ושיח גם על אפשרות החלפת תמונות עם המישכן לאמנות. ימים יגידו.
להכרזת שם הנשיא, הקהל נעמד על הרגליים. הנשיא לחץ ידיים ונראה נרגש לפגוש את אנשי העמק. רינשטיין העלה בברכתו את פועלם ותרומתם של הרצוג האב והבן לעין חרוד, למישכן לאמנות, לבית שטורמן, לבתים הסיעודיים, במהלך השנים. הוא הודה על הברכה המרגשת שבירך באירוע מיוחד שהוקדש למאה שנות העמק. טל טבנקין מזכיר עי"ח מאוחד (נכדו של יצחק טבנקין) הודה לנשיא ואיחל להמשך וחיזוק הקשר שנוצר היום.
ענת ציזלינג (שסבה היה בין חותמי מגילת העצמאות) אמרה בין השאר: "שמחנו על בחירתך לנשיא המדינה מתוך הערכה עמוקה לאישיותך הממלכתית, לניסיונך המדיני והפוליטי בזירות הארץ והעולם, ובעיקר כי בכל מגעיך עם הבריות נשארת צנוע וחברי, איש יושרה המחויב לעשייתו, ללא גינוני טקס מיותרים, התנשאות וגבהות לב. אדם שלא שכח כי כל בני האדם נולדו שווים, ובפרט האזרחים שאתה הוא נציגם". ואכן צניעותו של המשכן ובחירת מיקומו בתוך שכונת מגורים רגילה, כשבתי המשכן כמעט נוגעים בבתי השכנים, מדגישה ביתר שאת מסר זה.
בשל ההכנות הרבות לביקורו של הנשיא האמריקאי ביידן, נאלץ הרצוג לקצר את השיחה שתוכננה. הוא הודה על הביקור ועל השי, תוצרת חקלאית ורוחנית של שני העין-חרודים, אותו הגיש עמיר פיין, מזכיר עי"ח איחוד. לפני עזיבתו את המקום הזכיר הרצוג לכולנו כי "אתם אנשי הקיבוצים עיצבתם וביססתם את הציונות, קשה לתאר את המדינה בלעדיכם. היו ברוכים", ונעלם במסדרונות המשכן.
היו אלה רגעים של התרוממות רוח, לא רק בשל הביקור עצמו, אלא גם בשל החוויה המשותפת והאינטימית של שני העין חרודים שנסעו יחדיו למטרה משותפת, ללא עכבות העבר.