"קראו לזה מעברה"

הוסר הלוט בטקס באתר הנצחת המעברות בתל שימרון. מעברת שימרון הוקמה בשנת 1950 ופורקה בשנת 1958, כאשר מרבית יוצאיה עברו למגדל העמק ורמת ישי. צילום: ענת חרמוני

ביום חמישי החולף נערך טקס חגיגי להסרת הלוט באתר בו עמדה בעבר מעברת שימרון.
מעברת שימרון הוקמה בשנת 1950 על מדרון תל שימרון, ובה נקלטו עולים חדשים שהגיעו ארצה מצפון אפריקה, רומניה ופולין. המעברה פורקה בשנת 1958 ומרבית יוצאי המעברה עברו למגדל העמק ורמת ישי ויישבו אותן. באתר עצמו נותרו שרידי משטחי הבטון שהיו רצפות הפחונים של המעברה.
בני אשר, יו"ר העמותה למורשת המעברות, גדל בעצמו כילד במעברה ושם העביר את שנותיו הראשונות. חוויותיו וזיכרונותיו מהחיים במעברה הביאו אותו להקים את העמותה שתפקידה להנכיח ולספר את סיפורן של המעברות. כיום, הוא פועל למען הקמת מוזיאון למעברות, כדי להנציח את האנשים שנפקדו מהנרטיב הציוני בימיה הראשונים של המדינה. "הממסד לא הכיר בסיפורם של תושבי המעברות, אבל היו שם דברים טובים ואנשים מוצלחים שישבו והקימו את הארץ. אני נדהם מכך שהאתוס שלהם לא נשזר בסיפורה ההירואי של הקמת המדינה. תקופת המעברות לוטה בערפל ואני רוצה לשפוך אור בנושא, שאנשים יספרו את סיפוריה. מדובר בעשר שנים משמעותיות בחיי מדינת ישראל", סיפר בני.
בטקס שנערך בתל שימרון נכחו ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר, ראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה, מנהל מרחב צפון קק"ל עמרי בונה, יו"ר העמותה למורשת המעברות בני אשר ומשתתפים רבים נוספים, שגדלו ואף נולדו במעברת שמרון.
נערך שיח מרגש בהנחיית עפר אבירן מנהלל, בו הוא סיפר על הרקע ההיסטורי והיחסים המיוחדים שנרקמו בין מושב נהלל ומעברת שימרון, במהלכו הוא ראיין את חביב פרץ בן ה- 94 ממגדל העמק – שהתגורר עם משפחתו במעברת שימרון.
רבים מהמשתתפים ביקשו לחלוק זה עם זה את סיפוריהם וחוויותיהם מתקופת המגורים במעברה.
מנהל אגף איכות הסביבה במועצה אסי אליה אמר: "למשימה החשובה נרתמו תושבי תמרת- עמיר מורן וד"ר זאב מרגלית וכן, אורי בן ציוני- מנהל המחוז במועצה לשימור אתרים. יחד, למדנו פרק נוסף ומרתק בהיסטוריה של תל שימרון. סיפורו של התל מתחיל בתקופה הכנענית ונמשך עד ימי ראשית ההתיישבות. אנו פועלים לשימורו ופיתוחו של התל, שמספר את ההיסטוריה המקומית של כולנו".
ראש עיריית מגדל העמק אלי ברדה אמר: "מעברת שימרון היא סימבול, שער הניצחון, של האבות המייסדים של מגדל העמק. סיפורם המופלא של העולים החדשים שהתמודדו עם אתגרים שהזמן והמקום זימן להם ובעשר אצבעותיהם, תרתי משמע, הקימו ישוב חדש והקימו בו את ביתם. הניצחון הגדול של דור המייסדים הוא שהבנים והנכדים שלהם, הם היום ממנהיגי העיר והארץ בכל תחומי החיים. במוזיאון ״בית המייסדים״ שאנו מקימים באייקון ״המגדל״ נוסיף את קולם ופועלם בפס קול של האתוס הציוני, ונחנך את הדור הצעיר על פועלם ומורשתם".
ראש המועצה אייל בצר סיכם: "סיפור המעברה בתל שימרון הוא שכבה היסטורית נוספת בסיפורו של התל. תל שמרון הוא שער הניצחון של הציונות, שסיפור המעברות, תנופת העליות וכיבוש השממה הם חלק ממנו. יוצאי המעברות השתלבו בחיים באזור ואנו שמחים וגאים על כך שלידנו צמחו מגדל העמק, רמת ישי וטבעון ונוצרו פה קהילות תוססות וחזקות, עמן אנו עובדים בשיתוף פעולה מלא".