קצינה במיל' עם שם טוב

חדורת מוטיבציה, פטריוטית ולויאלית למערכת הצבאית: ירדן שם טוב מעפולה נבחרה לאחרונה למילואימניקית ראויה להוקרה – כחלק מקמפיין המילואימניקים בעיר והיא מהווה מקור השראה לכל חייל וחיילת בבירת העמק – כשמאחוריה תואר של מצטיינת נשיא בשירות הסדיר וסטטוס של האישה הראשונה שעברה קורס קצינים במילואים בצה"ל, (לצד 57 גברים). בראיון לעמקניוז היא מספרת מה מניע אותה, כמה השפיעה משפחתה על המסלול שבחרה ואיזה מקום היא מוצאת לעבודת צוות. צילום: דובר צה"ל

בחודש האחרון עלה לאוויר בכל רחבי הארץ קמפיין הוקרת מערך המילואים לשנת 2021. במסגרת קמפיין זה נבחרה סגן (במיל׳) ירדן שם טוב מעפולה, קצינת טנ"א (טכנולוגיה ואחזקה) במחוז צפון של פיקוד העורף, להופיע בשלטי החוצות של בירת העמק –כמילואמניקית ראויה להוקרה.
מטרת הקמפיין, הנערך בשיתוף רשויות מקומיות ברחבי הארץ, היא להוקיר תודה למשרתי ולמשרתות מערך המילואים על פועלם ותרומתם לביטחון המדינה. הקמפיין מדגיש את נחיצות עשייתם וחשיבות מעגלי התמיכה בהם – המשפחה והעבודה.
שם טוב, בת 29 היא פטריוטית אמיתית. הרזומה הצה"לי המרשים שלה כולל בין היתר תואר מחייב: האישה הראשונה שעברה קורס קצינים במילואים.

• "הייתי מגיעה לשירות מילואים בכל מקום אליו היו צריכים אותי"

לפני כעשור עלתה ירדן לראשונה על מדי הזית של צה"ל ושירתה בסדיר בתפקיד מאתגר כמפעילת האמר קרבי. במהלך שירותה אף זכתה להיבחר למצטיינת נשיא בשנת 2012. "השירות הצבאי היה מאוד משמעותי בעבורי", היא אומרת, "פיתחתי כישורים, כוח מנטלי ופיזי וגיליתי שאני טובה בהרבה תחומים. מעבר לזה הדעה שלי הייתה נחשבת וזה העניק לי ביטחון ואמונה לעמוד בכל משימה שנדרשתי".
בתום שירותה הצבאי היא המשיכה למילואים בתנאי קבע במשך כחצי שנה בגבול ירדן כנהגת קו ואחראית נהגים.
אבל זו לא הייתה האפיזודה האחרונה שלה עם מדי צה"ל. לפני כחמש שנים היא שוב התגייסה למילואים בתנאי קבע, הפעם בגבול מצרים ובשנים שאחרי ביחידות נוספות או כפי שהיא מתארת: "הייתי מגיעה לשירות מילואים בכל מקום אליו היו צריכים אותי. לא פעם מצאתי את עצמי במהלך השירות מבצעת חילוצים של אדם מהאמר שהתהפך או מכבה שריפות של בלוני תבערה על גבול עוטף עזה".
בשנת 2018 נפתח בצה"ל קורס קצינים ייחודי לאנשי מילואים וירדן כאמור הייתה האישה הראשונה שלקחה בו חלק, לצד לא פחות מ-57 גברים.
מי שמחפש בסיפור הזה מוטיבים שובינסטיים או סקסיסטיים צפוי להתאכזב נוכח העובדה כי ירדן חשה בקורס המדובר שווה בין שווים: "כבר במהלך השירות הצבאי הסדיר שלי רציתי לצאת לקצונה אבל זה לא יצא אל הפועל. ברגע שעלתה על הפרק האפשרות הזו שמחתי מאוד, מבחינתי זו הייתה סגירת מעגל- הלכה למעשה. ברור לי שקיבלתי את ההזדמנות הזו לא כי אני אישה אלא כי אני ירדן".
הקורס נערך בצריפין לאורך שבעה שבועות ובמהלכו רכשו קציני המילואים העתידים ידע רב, כולל בניהול ופיקוד, "סיימתי את הקורס בהצלחה והמשתתפים בקורס הפכו לחברים אמיתייים שלי, כאלו שאני בטוחה שיישארו לכל החיים", אומרת ירדן.

• "הלויאליות והאכפתיות הם ערכים מרכזיים ואני נרגשת לראות זאת כל פעם מחדש"

לאחר הקורס ובשנים האחרונות, כשדרגות סגן על כתפיה, משרתת ירדן מספר שבועות בצה"ל, בפיקוד העורף במחוז צפון- כשהיא תומכת ברשויות בהיבטיים לוגיסטיים: "כל השנים אני תמיד מחוברת למערכת והצוות מכיר אותי היטב. אני משרתת כקצינת טכנולוגיה ואחזקה. החל מדצמבר האחרון אני מצויה בשירות מילואים בתנאי קבע, וזו מבחינתי עבודה לכל דבר- מהרגע שאני מתחילה בבוקר ועד הרגע שאני שבה הביתה בערב. נכנסתי לפעילות עם תחילת מתן החיסונים וזה מרשים ומחמם לב לראות את התרומה של המילואימניקים לפיקוד העורף בתקופה הזו. חלק ניכר מהם עוזב משפחות, ילדים, עבודות וכל עיסוק אחר ומתגייס לטובת החברה וצה"ל. הלויאליות והאכפתיות הם ערכים מרכזיים ואני נרגשת לראות זאת כל פעם מחדש. התרומה באה לידי ביטוי בהערכויות, במלוניות הקורונה, בדגימות ובעזרה למערך החיסונים, בחלוקת מזון ובכל משימה אליה נדרשנו. תמיד אנחנו גם בוחנים כיצד ניתן להשתפר ולסיים את המשימות שלנו על הצד הטוב ביותר".

איך הרגשת שנבחרת להוביל את הקמפיין בעפולה, יחד עם יתר המילואמניקים בני העיר?
"הרגשתי תחושה אמיתית של הערכה והוקרה. זו זכות לייצג את כל המילואמניקים הרבים מעיר מגוריי וכמובן שלכבוד הוא לי. לעיתים אני נשאלת מה מניע אותי בפעילות כמילואימניקית ואני חושבת שהערך הכי חשוב בנושא הזה הוא מוטיבציה וההבנה של חשיבות עבודת הצוות. כל מפקד יודע שהמוטיבציה בשיאה כאשר יש לויאליות ופטריוטיות ואני רואה את זה במערכת שלנו כל הזמן- עם ידיעה שאי אפשר לעשות הכל לבד, מכיוון שאנחנו חלק ממערכת. זה גם היופי של הצבא שלנו. אני חייבת לציין שאני פטריוטית, ככה גדלתי וככה חונכתי. סבי היה בנח"ל המוצנח ושירת במילואים הרבה יותר ממה שהוא נדרש, אמי שירתה בהנדסה קרבית כמדריכת אב"כ ואחי השתחרר מצה"ל באוגוסט האחרון – לאחר שביצע שירות משמעותי כמפקד מדריכי צניחה".