קיבוץ שריד: הנכדים והנינים סגרו מעגל במועדון הנעורים החדש

בית התינוקות בשריד שנבנה ב-1937 שימש את המשפחות לאורך כשמונים שנה. ב"בוידעם" שלו היה "סליק" שבו הוחבאו נשק ותחמושת. בעת הנוכחית הוא הפך לבית חם בעבור נערי הקיבוץ. צילום: ענת חרמוני.

השבוע חנכו בקיבוץ שריד בעמק יזרעאל את מועדון הנעורים החדש שהוקם במבנה בית התינוקות ההיסטורי. בשנה האחרונה עמלו בקיבוץ על שיפוץ המבנה, עיצובו והפיכתו לבית חם לבני הנעורים מכיתות ז'-ט׳. לטקס המרגש הגיעה כל הקהילה, מגדול ועד קטן – עשרות חברים ותושבים מהקיבוץ, פעוטות וילדים, הורים, סבים ורב סבים.
המבנה נבנה ב- 1937 והיה מהמבנים הראשונים בקיבוץ. הוא שימש כבית תינוקות במשך כשמונים שנה עד שלפני כשנה החליטו באגודת מתיישבי שריד להפוך אותו למועדון נעורים. מקביל, בית התינוקות עבר למבנה אחר. חברי קיבוץ בני שמונים שזחלו כתינוקות על רצפת הבית, זוכים לראות כיום את נכדיהם וניניהם מבלים במרחב המועדון.

• אז והיום: בית התינוקות הראשון בשריד

בארכיון של הקיבוץ סיפרו כי בית התינוקות תוכנן על ידי האדריכל אריה שרון ונבנה כאמור ב- 1937 על ידי "קבוצת הבנייה" של קיבוץ שריד. הוא תוכנן ונבנה מראש לשמש כבית תינוקות. בקצהו האחד היה "מטבח ילדים" שסיפק את הארוחות לכל ילדי הגיל הרך. ב"בוידעם" שמעל למטבח (בחלל הגג), מאחורי ארון החשמל, היה "סליק" שבו הוחבאו נשק ותחמושת. בקצהו השני של בית התינוקות היה חדר בידוד ("איזולציה") עם כניסה נפרדת שבו שוכנו תינוקות חולים.

יום ספורט אזורי מול בית התנוקות בשנות הארבעים. צילום: ארכיון קיבוץ שריד
יום ספורט אזורי מול בית התינוקות בשנות הארבעים. צילום: ארכיון קיבוץ שריד

בשנים הראשונות הגיעו התינוקות לבית התינוקות מיד לאחר לידתם והיו תחת אחריותן של המטפלות למשך כעשרים שעות ביממה. המטפלות הראשונות היו חברות קיבוץ שהוכשרו לכך בקורסים מיוחדים וההורים נתנו בהן אמון מלא. כל המטפלות צברו ותק וניסיון וראו בעבודתן מקצוע בעל חשיבות רבה.
בשנות ה- 80 של המאה הקודמת, עם הירידה בילודה, שימש הבית לצרכים שונים של ועדת חינוך. בתחילת שנות האלפיים החלה חזרה של משפחות צעירות ונבנתה שכונה קהילתית. אז שופץ הבית ושב לייעודו המקורי – בית תינוקות. לאחרונה, עקב שינויים דמוגרפיים, עברו התינוקות לבית אחר ובית התינוקות המיתולוגי שינה את ייעודו והפך למועדון הנעורים של כיתות ז' – ח' – ט'.