קיבוץ גלויות

מיפן, אתיופיה, ברזיל ועוד: חניכות וחניכים מכל העולם לומדים השנה תחת קורת גג אחת במכינה הקדם-צבאית בקיבוץ חנתון שבעמק יזרעאל. בימים אלו, משיקה המכינה פרויקט מימון המונים לטובת המשך הפעילות השוטפת, פיתוח פיזי, מלגות ועוד. "בשנה בה נסגרו הגבולות, אנו מבקשים לפתוח את הלבבות", אומרים במכינה

שירה אלוש ואמה בן שושן מצרפת, נוי חיון מסין, אמילי פיטוסי מיפן, איזבלה סנגר אמדו מברזיל, רומי סבה מקנדה הצרפתית, ויוה ברגשטיינס מרוסיה, אוריה גושן מאתיופיה, ספיר כהן מארה"ב וחניכות וחניכים ממדינות נוספות, לומדים השנה במכינה הקדם-צבאית שבקיבוץ חנתון, בעמק יזרעאל. הם הגיעו לישראל בגילאים שונים, אולם רצה הגורל ובסופו של דבר התקבצו תחת קורת גג אחת, לשנה שלמה של לימודים, התנדבות בקהילה, תרומה לזולת ועשייה חברתית.

• "למדתי להכיר עוד חלקים של העם שלנו"

בימים אלו, משיקה המכינה פרויקט מימון המונים לטובת המשך הפעילות השוטפת, פיתוח פיזי, מלגות ועוד. "בשנה בה נסגרו הגבולות, אנו מבקשים לפתוח את הלבבות. בשעה של פילוג והתפוררות, קיצוניות והדרה – אנו מבקשים לחבר ולהכיל. אפשר וצריך לגדל דור מחויב, מסור ומלא להט שמדבר אחרת – מסורתיות שמחברת ומורכבות שמבטאת יכולת עמוקה להבין את המציאות ולפעול בתוכה. אנחנו מוכיחים שזה אפשרי, בכל יום מחדש", אומר הרב יואב אנדי, ראש המדרשה למנהיגות בחנתון.
איזבלה סנגר אמדו, בת 19, מרעננה, מספרת כי החוויה הכי טובה שלה מישראל היא תחושת הערבות ההדדית שמורגשת כמעט בכל מקום במדינה, במיוחד בריבוי העמותות, ההתנדבות ותנועות הנוער שמחברות בין כולם. "עד שהגעתי למכינה, הכרתי בעיקר את הציבור הדתי והייתי מאוד מחוברת לישראל, לסיפור שלה ולאדמה. מאז, למדתי להכיר עוד חלקים של העם שלנו – חילוניים, קונסרבטיביים, רפורמים וגם מאזורים שונים בארץ כמו יישובים, קיבוצים לכל אורכה ורוחבה שלה – ובנוסף המשכתי ללמוד יהדות מכיוונים שונים דבר שעזר לי להתחבר יותר, בסופו של דבר". רומי סבה, בת 19 מכפר סבא, מספרת גם היא שהמכינה עזרה לה להבין יותר לעומק את הזיקה לארץ ולאדמה ולהרגיש חיבור לערכים ולתרבות הישראלית. "יש משהו במדינה הזאת שאין באף מקום אחר, המנטליות פה אחרת. מצד אחד, המדינה קטנה, אבל מצד שני יש כאן כל כך הרבה לחוות ולהכיר וזה פשוט מרגיש כמו עולם שלם", לדבריה.

חניכי חינתון
חניכי חנתון

אמה בן שושן, בת 19 ממעלה אדומים, שצפויה לשרת כמדריכת צניחה, מסכימה גם היא שהמכינה עזרה לה בחיבור לישראל כי כעת, היא מכירה אותה טוב ועמוק יותר. שירה אלוש, בת 19 מנתניה שצפויה להתגייס לקרבי, מוסיפה כי "לפני המכינה הייתי מחוברת לארץ אבל הייתי חלק מבועה דתית ומרעננה, ובמכינה נפתחתי מאוד לקבוצות אחרות בחברה הישראלית, לאנשים שונים ממני ולמקומות חדשים בארץ. זה גם חיזק אצלי מאוד את הסקרנות וההתעניינות בסוגיות בחברה הישראלית ואת תחושת השייכות אליה".
ומה יש להם למסור לעולים חדשים שחושבים לעשות עליה לישראל? אמילי פיטוסי, בת 18, שחייה נחלקים בין ישראל ויפן, מאחלת להם להכיר את הארץ, לטייל בהרבה מקומות לאהוב אותה כמו שהתאהבה בישראל בעצמה. סנגר אמדו רוצה לאחל לבני גילה שמתכוונים לעלות לארץ שיתמסרו לתהליך ולחוויה שנקראת ארץ ישראל: "שלא ייבהלו מהקשיים ויפקחו עיניים כדי להצליח לספוג את כל הקסם שיש רק כאן, במדינה שלנו", היא מוסיפה. לדברי אלוש, ההתחלה יכולה להיות ממש קשה ומתסכלת כי ישראלים יכולים להיות קשים, "אבל זה כל-כך שווה את המאמץ וצריך לזכור למה באתם כי זה המקום הכי טוב בעולם לגור בו", ובן שושן מסכמת: "אאחל להם להיות אופטימיים כי רק בישראל הם ירגישו בבית, בנוחות ואחדות".

• משתייכים לכל גווני וזרמי היהדות

במחזור הנוכחי, התשיעי של המכינה הקדם צבאית בחנתון, כמו גם בקודמים, לומדים חניכות וחניכים מכל הארץ – מאילת והערבה בדרום ועד מטולה ונהריה בצפון, מעיירות פיתוח ומתל אביב וירושלים. הנערים והנערות מגיעים ממשפחות מבוססות ומשפחות עם קשיים כלכליים, משתייכים לכל גווני וזרמי היהדות ומרכיבים פסיפס אנושי ייחודי מאוד בנוף הישראלי. כמו כן, במכינה לומדים מדי שנה חניכים מתכנית "שיבולים" להשתתפות צעירים עם מוגבלות במכינות הקדם צבאיות, כאשר בשנים קודמות היו חניכים עם שיתוק מוחין, מוגבלות ראייה, עם רקע של מחלות נפש, על הספקטרום האוטיסטי ועוד. "המכינה היא קהילה תומכת ומחבקת שמאפשרת לכל אחת ואחד להיות מי שחלמו להיות. במהלך השנה לומדים החניכים תכנים מגוונים על יהדות, ציונות, הומניזם ודמוקרטיה, ונערכות סדרות חינוך במקומות שונים בארץ, במהלכן נפגשים החניכים עם נציגים מהספקטרום החברתי בישראל", אומר גד ספקטור, מנהל המכינה הקדם-צבאית בחנתון.

קישור לעמוד קמפיין גיוס ההמונים של המכינה: https://did.li/KvRfT