קודם צ'ק ליסט ואז צ'ק: מה לבדוק לפני בחירת רכב חדש?

החלטתם לקנות רכב יד שנייה? מזל טוב! עכשיו רק נותר לבדוק איך עושים את זה הכי נכון שאפשר. מאת צור גורן. תמונה: shutterstock

כאשר רוכשים רכב פרטי, רכב חדש הוא לא תמיד האפשרות הטובה ביותר. זאת כיוון שירידת הערך של רכב חדש היא חדה בשנתיים הראשונות. מרגע שקיבלתם את הרכב מהניילונים ועד שהגעתם הביתה כבר הרכב איבד כעשרה אחוזים מערכו. מצד שני, רכישת רכב יד שנייה בן שנתיים שלוש יכולה להוזיל את עלות הרכישה בעשרות אחוזים והרכב שאותו תקבלו לידיים עדיין יהיה חדש יחסית ותקין. לכאורה, כאשר קונים רכב חדש קיים בטחון רב יותר שהרכב תקין. הסטטיסטיקה, יחד עם זאת, לא עובדת כאשר מגיעים לרכב בודד: גם אם מתוך 100 רכבים יד שנייה 25 יהיו בעייתיים – אחרי הקנייה או שיהיה לכם 100% רכב בעייתי, או שיהיה בידיכם 100% רכב תקין. אז איך משתדלים להיות בצד הנכון של הסטטיסטיקה?

לפני שהולכים לראות רכבים

השלב הראשון ברכישת רכב הוא קביעת גבולות ומטרות. תקציב, נקודות שחשוב לכם לבדוק – צבע, מערכת שמע, גג שמש, נקודות עגינה לכיסאות בטיחות – כל אחד ומה שחשוב לו, ונקודות עליהן לא תרצו להתפשר – קילומטראג', תאונות קודמות וכדומה.

בנקודה זו חשוב להחליט כמה אתם רוצים להוציא על הרכב. קחו בחשבון כי מגבלות התקציב שלכם כוללות לא רק את עלות הרכישה, אלא גם עלויות נלוות נוספות: העברת בעלות, בדיקות במכון רישוי, בדיקת שעבוד רכב ועוד. ההוצאות הנלוות ממשיכות כמובן גם לאחר סיום תהליך הרכישה: עלויות טיפולים במוסך, עלויות ביטוח והוצאות דלק. קחו לדוגמה עלויות ביטוח מקיף: מחירה של פוליסת ביטוח מקיף משתנה בין רכב לרכב. ישנם רכבים שעלויות הביטוח שלהם יקרות יותר ואחרים שעלויות הביטוח יקרות פחות. לפני שאתם מחליטים לרכוש רכב, כדאי לבדוק היכן תוכלו למצוא את ביטוח הרכב המקיף הכי זול לדגם שבחרתם, ולהשוות אותו לרכבים דומים אחרים כדי להבין כמה תצטרכו לשלם.

לפני הפגישה עצמה עם מוכר הרכב

אם אתם קונים רכב ממישהו שאתם מכירים אין הרבה מה לברר, גם אם אתם מראש פונים לחברת ליסינג או מגרשי רכב – אתם יודעים למה אתם נכנסים. אם, מצד שני, הלכתם על אופציית יד2 או שלט על חלון הרכב – לפני הפגישה יש את שיחת הטלפון. כדאי לשאול כבר בשיחה הזו כמה שאלות מקדימות שיכולות לעזור בסינון מקדים:
האם הרכב עבר תאונה? מה הקילומטראז' שלו? איזה בעיות ידועות יש לרכב? אתה הבעלים של הרכב? אם התשובה היא לא – האם אפשר לפגוש את הבעלים? איפה הרכב מטופל? יש ספר רכב?
המטרה כאן היא כפולה: לסנן רכבים שלא עומדים בקריטריונים – כאמור כמו קילומטראג' גבוה, אחרי תאונה קשה, לא מטופל וכ'ו, ולסנן מוכרים שלא עומדים בקריטריונים' כמו סוחר רכב במסווה למוכר פרטי למשל. בקשו להיפגש בדירה של המוכר. מוכרי רכב מוסווים יציגו את עצמם כ"נציגים" של המוכר ולא ירצו שתפגשו עם בעלי הרכב עצמם, או בדירתם.

על מה להסתכל בפגישה הראשונה עם הרכב?

קבעו בשעות היום: מה שהשמש מגלה, הירח לפעמים מסתיר. בדקו ראשית את רישיון הרכב והטסט. דגלים אדומים: רישיון שהוצא מאד לאחרונה, רישיון שחוק, רישיון שלא ניתן לקרוא בו בברור את מספר הרכב והמנוע, רישיון שבו כתוב למטה "הפקדת סוחר – רישיון לטסט, היו בעלים קודמים" ותאריך טסט קרוב. בדקו שמספר הרכב והמנוע תואמים לרשום ברישיון. אפשר להגדיל ולבדוק האם היו בעלים קודמים שהיו ליסינג או רכב חברה במשרד התחבורה. ניתן לבדוק גם היסטוריית תאונות במאגר שמפעיל איגוד חברות הביטוח.

בדיקת הרישיונות עברה בהצלחה? הסתכלו על הפח – האם נראה כי הרכב נצבע לאחרונה? האם הצבע לא אחיד בכל צדדיו? עד כמה הרכב שמור? קחו בחשבון שסוחרים נוטים לצחצח את הרכב, אל תתרשמו יותר מדי מרכב נקי – לפעמים נקי מדי גם הוא סימן אזהרה.  חשוב לבחון גם את מד הקילומטרים, השוו עם מה שהמוכר אמר לכם ובקשו לראות גם את ספר הרכב כולל כל הטיפולים שהרכב עבר. אם אין ספר רכב, שאלו היכן הרכב מטופל וגשו למוסך – וודאו מולם כמה קילומטרים הרכב גמע והשוו למד הקילומטרים. בדקו האם הרכב לאחרונה נמצא פעמים רבות בטיפול, מה מצב הצמיגים, הפעילו את המזגן, הווישרים, החלונות ואת כל הדלתות. בדקו שאין שלוליות מתחת לרכב ושהוא לא מוציא עשן כחלחל.

נסיעת מבחן ובדיקה במכון

קחו את הרכב לנסיעת מבחן ובדיקה במכון. בנסיעה נסעו להקשיב לקולות חריגים, לראות אם ההגה והבלמים מגיבים טוב. פירוט יתר (לפעמים הרבה ביתר) תקבלו ממכון הבדיקה.

לא לשכוח לבדוק משכון

שנייה לפני העברת בעלות, בדקו האם הרכב ממושכן – אפשר לעשות דרך הדואר אם שם מעבירים בעלות או דרך אתר רשם המשכונות באינטרנט. דאגו להעביר את התשלום רק עם או לאחר העברת הבעלות ואחרי שעשיתם ביטוח חובה – בלעדיו לא תוכלו לנסוע ברכב.

ומה עוד נשאר? זהו, מזל טוב, סעו לשלום – המפתחות בפנים.