קבלני הצפון: הממשלה שוב מנסה להוריד ביקוש לדירות במקום לטפל בהגדלת ההיצע

לדברי הקבלנים מהלך זה יוביל לעליית מחירים

התאחדות הקבלנים בוני הארץ יוצאת נגד הטלת מגבלות על נוטלי המשכנתאות שמתכנן (לדברי ההתאחדות) בנק ישראל, ומזהירה כי הצעד עלול להביא לעליית מחירי הדירות, הפוך לגמרי ממה שהתכוונו בבנק המרכזי ובממשלה.
אלון רחמיאן, יו"ר ארגון קבלני הצפון, "חבל שהרגולטור שוב פועל להורדת הביקוש לדירות במקום לדאוג להגדלת ההיצע. לצערנו, עליות המחירים החדות שאנו רואים כיום נובעת מצעדי ממשלות העבר שעשו בדיוק את אותה הטעות. הניסיון מלמד כי יצירת ביקוש כבוש מובילה תמיד להתפרצות ביקושים באופן חסר רסן ולעליית מחירים חדה יותר בהמשך. מוטב אם הממשלה תנקוט בפעילות רצופה ושיטתית להרחבת היצע הדירות ותניח לצד הביקושים, הוכח כבר שזה לא מועיל".
במקביל נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו שלח מכתב לנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ולמפקח על הבנקים יאיר אבידן, עם העתק גם לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר השיכון זאב אלקין, ובו כתב כי "הגבלות על נוטלי המשכנתאות זה צעד שגוי שאינו בכיוון הנכון, לא יהיה בו כדי לרסן את עליית מחירי הדיור אלא דווקא לליבוי עליית המחירים".
עמדת התאחדות הקבלים בוני הארץ, היא כי "משבר הדיור המביא עמו עליות מחירים נובע עקב היעדר היצע שמקורו (בקצה המזלג) באי שיווק קרקעות מדינה בכמות הנדרשת, בחוסר עידוד בעלי קרקעות פרטיות למכור קרקעות פרטיות לבנייה, עקב חוסר ודאות בנוגע להמשך תמ"א 38 שמספקת כחמישית מכלל הדירות הנבנות כל שנה, מהיעדר עובדים זרים המבצעים את עבודות הליבה בבניית דירות, מעודף רגולציה הגורמת להתארכות תהליכי התכנון, הרישוי, הביצוע והגמר ועוד. לפיכך, טיפול בצד הביקוש כמו הצעד אותו שוקל בנק ישראל, לא יהיה בו כדי 'לצנן' את עליית מחירי הדיור, והוא ישיג בפועל את התוצאה ההפוכה". ההתאחדות מציעה לממשלה להיפגש ולדון במשותף בהצעותיה לטיפול במשבר.
ההתאחדות טוענת כי המהלך המדובר יצמצם משמעותית את אפשרויות המימון של משקיעי הנדל"ן וירחיק רבים מהם מהשוק. אם זה יקרה, הדבר יוביל לתפיסת ההתאחדות לפגיעה בהיצע הדירות להשכרה, וכתוצאה מכך השוכרים הפוטנציאלים ייפנו לשוק הראשוני -דירות לקנייה, וזה יגביר את הלחץ על מחירי הדיור.