צפו במחאת החקלאים: "לא נוציא תוצרת חקלאית לקראת החגים"

מאות מחקלאי העמק חסמו הבוקר (יום ג') את צומת יקנעם בדרישה ברורה לשר האוצר, משה כחלון: אל תהיה גיבור על החקלאים! ראש המועצה האזורית, אייל בצר, שהשתתף בהפגנה, במסר תקיף לממשלה: "אם המדינה לא תבטל את הגזירות, לא תהיה ברירה – לא נוציא תוצרת חקלאית לקראת החגים". צפו

התאחדות חקלאי ישראל החליטה הבוקר להסיר את הכפפות ולצאת למאבק חזיתי מול מדיניות הממשלה כנגד החקלאים כפי שמשתקפת לדבריהם בתקציב המוצע. התאחדות החקלאים שהשביתה הבוקר מספר צמתים מרכזיים ברחבי הארץ, ביניהם גם את צומת יקנעם, כותבת במכתבה: "ברור לכולם שאנו יוצאים למאבק מכריע על הבית. שר האוצר משה כחלון שם לו למטרה לחסל ענפים מרכזיים במשק הקיבוצי והמושבי ולהמשיך לגבות את מס (הגזל) מעסיקים. שר האוצר בחר שלא לצאת נגד אלו שאחראים באמת על פערי התיווך כמו הרשתות הגדולות משולחות הרסן המסבות לנו נזקים אדירים ולצרכן מחירים גבוהים במיוחד. הוא בחר ללכת על הראש של אלו שקמים כל בוקר לשדה, ממטולה בצפון ועד יוטבתה בדרום, לעבודת כפיים והוצאת לחם מהארץ. כבוד שר האוצר בחירתך אלימה במיוחד אך אינה במגרש הנכון ולכן נלחם על צידקתנו! אל תהיה גיבור על החקלאים!", לשון המכתב.

כתף אל כתף עם המפגינים. ראשי המועצות אייל בצר מעמק יזרעאל ויורם קרין מעמק המעיינות
כתף אל כתף עם המפגינים. ראשי המועצות אייל בצר מעמק יזרעאל ויורם קרין מעמק המעיינות

אייל בצר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל ומי שנמצא בשנים האחרונות בחזית המאבק של חקלאי העמק אמר הבוקר לאתר עמקניוז:

"הממשלה ובייחוד אנשי הכלכלה לא מבינים בחקלאות אבל לצערי לא מבינים גם בכלכלה. פגיעה בחקלאות לא תפגע רק בחקלאים אלא בכל המדינה. החקלאות תורמת לכלכלה מעבר למזון הטרי. שטחים פתוחים, שימור התנאים האקולוגים ועוד דברים שבמדינות אירופה הבינו כבר מזמן. היתה לנו בשבוע שעבר פגישה עם פרופ' ח"כ מנואל טרכטנברג והוא אומר שמעבר למזון הטרי יש לחקלאות משמעות אדירה ואנחנו דורשים שגם בישראל יתנו יחס הוגן לחקלאות ולחקלאים".

"פגיעה בחקלאות תפגע בכל המדינה. החקלאות תורמת לכלכלה מעבר למזון הטרי". בתשובה לטענה כי הקטנת מספר החקלאים תוביל להתייעלות עונה בצר: "זה קשקוש. התיווך הוא זה שקובע את המחיר. במצב כזה כמה טייקונים יחזיקו את כל המדינה בגרון. רוצים דיאלוג עם החקלאים? בבקשה, אנחנו מוכנים"

 

בצר מתייחס לתוכניות האוצר ואומר כי הם לוקים בחוסר הבנה של המערכת: "הם רוצים לבטל את המכסות בחלב, הם חושבים שאם יקטינו את מספר החקלאים ומחיר הייצור ירד ותהיי התייעלות אז המחיר ירד לעקרת הבית. זה קשקוש מכיוון שפער התיווך הוא זה שקובע את המחיר. היום זה חלב ומחר זה ענף אחר. הם חושבים שאם החלב ירוכז בשליטה של כמה טייקונים המחיר ירד ותהיה התייעלות כשבפועל המצב הפוך – במצב הזה כמה טייקונים יחזיקו את כל המדינה בגרון. השיטה של ההפרטה בחקלאות לא יכולה להיעשות ללא מחשבה. לא יכול להיות שחקלאות שנבנתה במשך שנים רבות, אי אפשר לדון עליה בחוק ההסדרים בחמש דקות. רוצים לקיים דיאלוג עם החקלאים? בבקשה, אנחנו מוכנים".

החיצים מופנים לשר האוצר. חקלאי רמת צבי עם עוזר ראש מוא"ז גלבוע, שניר פרידמן
החיצים מופנים לשר האוצר. חקלאי רמת צבי עם עוזר ראש מוא"ז גלבוע, שניר פרידמן

• ראשי המועצות האיזוריות מאוחדים בתמיכתם בחקלאים. בצר: "אם לא תהיה הקשבה – תהיה השבתה בחגים"

בראיון שקיימתי עם בצר לפני מספר חודשים אמר בצר שאם המדינה לא תתעשת ביחס לחקלאות הוא וחבריו יצאו למאבק חסר פשרות בנושא. הבוקר נראה כי בצר וחבריו מסירים את הכפפות: "לדעתי לא נוכל יותר לעמוד מנגד. כבר הודענו שאם לא תהיה הקשבה רצינית לדברים שלנו ברביעי ולא יתבטלו כל הגזרות, בחגים תהיה השבתה של מוצרי מזון בסיסיים. אני אומר את זה בכאב לב אבל אם לא ישאירו לנו ברירה זה מה שיהיה, זה דבר חמור אבל לא תהיה ברירה."

גם ראש המועצה האזורית גלבוע, עובד נור הביע תמיכה במאבק: "החקלאות בגלבוע היא לא רק הפרנסה המרכזית של אלפי תושבים היא גם דרך חיים והוויה והדרך היחידה לשמירת השטחים הפתוחים במרחב הכפרי. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו פגיעה כזו קשה בציבור החקלאים ונעשה כל שנדרש כדי למנוע זאת".

ראש המועצה האזורית עמק המעיינות, יורם קרין הוסיף: "אנחנו יוצאים כולנו למאבק על דמותה ומעמדה של החקלאות בישראל. לא נסכים להמשך השחיקה בתדמיתם ובפרנסתם של החקלאיים. החקלאות מהווה 35% מהתעסוקה והפרנסה בעמק המעיינות ועתידו של העמק ויישוביו תלויים בהמשך פיתוחה וחיזוקה. הרפורמה במדגה תגרום לחיסול הענף. אנו קוראים לאוצר להוציא את הרפורמה במדגה מחוק ההסדרים ולשרי הממשלה  לפעול לחיזוקם של החקלאים, החקלאות וההתיישבות!"

הפגנת החקלאים היום בצומת יקנעם. יהיה חלב בחגים?
הפגנת החקלאים היום בצומת יקנעם. יהיה חלב בחגים?