צעיר שנפגע בעמוד השדרה לאחר נפילה מגובה רב, ניצל מפני נכות 

המנותח ניצל בזכות גישה חדשנית שבוצעה במרכז הרפואי העמק וכללה שחזור חוליה שבורה. צילום: המרכז הרפואי העמק

צעיר בן 29 שנפל מגובה רב פונה אל המרכז הרפואי העמק כשהוא סובל מפגיעה קשה ומורכבת בעמוד השדרה ונתון בסכנה ממשית להישאר נכה בפלג גופו התחתון. בזכות ניתוח עמוד שדרה חדשני שוחזרה החוליה השבורה בגבו והוא חזר לתפקד באופן מלא.
לדברי ד"ר יחיא מוחמד, מומחה באורתופדיה ובכירורגיה של עמוד השדרה במרכז הרפואי העמק, "השבר המורכב של המטופל גרם לכך שכל עמוד השדרה שלו קרס קדימה והוא איבד לחלוטין את המנח הפיזיולוגי התקין שלו. כאשר הוא הגיע אלינו הוא כבר סבל מחולשה ברגליים, היה מרותק למיטה וכאוב מאוד ולנוכח מצבו חששנו מהאפשרות שהפגיעה הזו תותיר אותו נכה בפלג הגוף התחתון", סיפר.
בדיקות הדמיה שבוצעו בגבו העלו כי מדובר בפגיעה קשה בחוליה שלמעשה נדחסה מעוצמת הנפילה אל תעלת עמוד השדרה. בשל מורכבות הפגיעה החליטו מנתחי היחידה לניתוחי עמוד השדרה במחלקה האורתופדית בניהולו של פרופ' נמרוד רוזן, כי מדובר בניתוח שמחייב להגיע אל החוליה השבורה בגישה קדמית ולא דרך הגב. הניתוח תוכנן בקפידה, תוך יצירת תמונת הדמיה המשחזרת את החוליה שהתרסקה לפני הפגיעה, במטרה לייצר חוליה חדשה שתושתל במקום זו המרוסקת. הניתוח בוצע בהובלתו של ד"ר מוחמד יחיא לצידו של ד"ר מיכאל רייכל, מנהל יחידת עמוד השדרה ובליוויו של ד"ר רונן גלילי, מנהל מחלקת כירורגית חזה של המרכז הרפואי כרמל מקבוצת כללית שסייע בניתוח בשל הקרבה אל הריאות בזמן הניתוח.

• "היה צורך 'לפנות' את דרכנו אל החוליה הדחוסה ולמנוע פגיעה באיברים פנימיים"

"רוב ניתוחי עמוד השדרה מתבצעים בגישה מאחור, כאשר המטופל שוכב על הבטן, אך במקרה הזה הגישה המקובלת מהגב לא הייתה נותנת תוצאות טובות ולכן החלטנו לנקוט בגישה החדשנית שלמדתי בגרמניה במקרים של פציעות קשות כאלה", מסביר ד"ר יחיא.
"בזמן הניתוח, על מנת לשחזר את המנח הנכון של עמוד השדרה הקדמי, המטופל שוכב על הצד. החוליה הפגועה הייתה ממוקמת באזור שבין הבטן לבית החזה, מיקום שמאתגר אותנו להגיע אליו. "היה צורך "לפנות" את דרכנו אל החוליה הדחוסה ולמנוע פגיעה באיברים פנימיים. הוצאנו חלק מצלע שהייתה מעל אזור הניתוח ובעצם הזאת השתמשנו בהמשך הניתוח. הוצאנו את החוליה השבורה, והשתלנו במקומה שתל מלאכותי שבעצם יצר רווח והרים את החוליה מעלה וכך יצרנו שחזור של המבנה הפיזיולוגי של החוליה טרום השבר", הוא מספר.
לדבריו, לניתוח בגישה הקדמית יתרונות משמעותיים על פני הגישה האחורית שנהוגה, נמנעה פגיעה בחוליות תקינות, נמנעה פגיעה בשרירים תומכים בעמוד השדרה והסיכוי לפגיעה נוירולוגית נמוכה יותר בגישה זאת. " לא היינו יכולים להגיע לתוצאה הטובה הזאת בניתוח בגישה המקובלת", אומר ד"ר יחיא. "גם אנחנו וגם המטופל מאוד מרוצים. יום למחרת הניתוח הוא התהלך במחלקה בכוחות עצמו והחולשה ברגליים נעלמה, וכעת הוא לקראת שיקום והחלמה מלאים", הוא מסכם בחיוך.

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|

העמק: שירות חדש וייחודי בצפון לטיפול בגידולים שפירים בבלוטת התריס

|