צוואה – הדרך הנהוגה והמקובלת לבטא את רצונך

מהי בעצם צוואה? על כך מרחיבה עו"ד שרון גליק בטור אישי

הצוואה הנה למעשה מימוש זכותו הטבעית בידיו של האדם לתכנן ולומר את דבריו האחרונים, קרי, לתכנן את ההשלכות הנובעות מפטירתו ביחס לרכושו. עריכת צוואה כדין תבטיח כי עזבונו של המוריש יועבר על פי רצונו הבלעדי ליקיריו ולמנוע "מלחמות ירושה" מיותרות בין היורשים.
בעת עריכת צוואה יש לקחת בחשבון כמובן את מצבו המשפחתי של המוריש, כאשר כל אחד ממצבים אלה יש בכדי להשפיע על חלוקת הרכוש בצוואה.  לעריכת צוואה כדין משמעויות רבבות דוגמת תכנון מחושב וכלכלי של חלוקת הנכסים בין היורשים לצורך חיסכון בתשלומי מיסים, הקטנת עלויות רבות הכרוכות במימוש העיזבון וכדומה.

• ארבע צורות לעריכת צוואה

א. צוואה בכתב יד: הצוואה, החתימה והתאריך, כולם בכתב ידו של המצווה.
ב. צוואה בפני עדים: חתימה בפני שני עדים ועל המצווה להצהיר בפני העדים כי זו צוואתו. גם העדים חותמים היו עדים לעריכת הצוואה בידי המצווה.
הצוואה יכולה להיות כתובה בכתב יד או מודפסת, אך החתימות חייבות להיות בכתב ידם של המצווה והעדים, ולהיחתם במועד עריכת הצוואה ולא במועד מאוחר יותר.
ג. צוואה בפני רשות: צוואה בפני רשות היא צוואה הנאמרת בעל פה או מוגשת בכתב בפני שופט, הרשם לענייני ירושה, חבר בית דין דתי או נוטריון. אם הצוואה נאמרת בעל פה היא מוקראת למצווה בידי הרשות, ובסופה יבואו הצהרה, חתימת הרשות ואישור הרשות על מועד עריכת הצוואה וכי הצוואה נערכה בידי המצווה.
ד. צוואה בעל פה: צוואת "שכיב מרע". תיעשה בעל פה ורק באם המצווה נמצא על סף מוות, או רואה עצמו במצב כזה. נדרשים שני עדים המבינים את שפת המצווה, ועליהם לרשום אותה בזיכרון דברים הכולל את תוכן הציווי, התאריך והנסיבות שהביאו לעריכתה ויש להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה. צוואה זו בטלה לאחר חודש, אם חלפו הנסיבות שהצדיקו את עריכתה והמצווה עודנו בין החיים.
בנוסף לארבעת סוגי הצוואה שפורטו לעיל, ישנה גם צוואה הדדית


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• צוואה הדדית

אפשרות המתאימה במיוחד לבני זוג נשואים או כאלה החיים יחדיו ללא מסגרת פורמלית של נישואים. צוואה הדדית המכונה גם צוואה משותפת, חורגת מהצוואה הרגילה, מאחר שהמדובר בצוואה הנערכת על ידי בני זוג במשותף, במסמך אחד או בשני מסמכים.
בני הזוג במשותף מחליטים מהם הוראות זהות ומוסכמות בנוגע לחלוקת הירושה, אשר יחולו על שניהם באופן הדדי לאחר פטירת כל אחד מהם. כל זאת תוך הסתמכות של בן הזוג האחד על השני לפיו צוואתו של השני לא תבוטל, וזאת גם לאחר פטירתו של בן הזוג הראשון.
כאמור, יש יתרונות בעריכת צוואה הדדית, אולם יש בה גם לא מעט סיכונים. על כן, טרם קבלת החלטה לערוך צוואה הדדית, יש להתייעץ עם עורך דין ירושה, אשר יסביר את ההשלכות המשפטיות והכלכליות ויחווה דעתו האם בנסיבות המקרה, מומלץ לערוך צוואה משותפת, או דווקא צוואה פרטנית.
במקרה של ביטול צוואה הדדית, יש לשים לב באם אחד מבני הזוג איו בן החיים ואז על בן הזוג שנותר בחיים להשיב את כל אשר קיבל מן הצוואה. באם שני הצדדים בחיים ניתן לבטל את הצוואה על ידי הודעה בכתב.

• צו ירושה

בהיעדר צוואה מדובר ביורשים על פי דין, אשר נקבעים על פי הכללים של חוק הירושה. צו ירושה ניתן לקבל או ע"י פנייה של חלק מהיורשים לבית הדין לענייני משפחה או לחילופין בהסכמה בכתב של כל היורשים לבית הדין הרבני.
שרון גליק, עו"ד 

אין באמור לעיל להוות תחליף לקבלת ייעוץ משפטי

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|