צבא ההגנה לטבע

חיילים בבסיס נמרה שבגליל התחתון גילו קינון של בז מצוי, ערך טבע מוגן בישראל. הם פנו למפקד הבסיס, שעצר את הפעילות במקום עד אשר יבקעו הביצים והגוזלים יפרשו כנפיים. צילום: אייל רחמני

שיתוף פעולה מוצלח נוסף במסגרת מיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", המובל על ידי חיל הטכנולוגיה והאחזקה בצה"ל ונעשה בשיתוף עם לצה"ל, משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל ורשות העתיקות.

חיילי בסיס נמרה שבגליל התחתון גילו קן מיוחד ובו ביצים של בז מצוי, דורס שמאכלס מגוון רחב של בתי גידול ומוגדר כמין מוגן בישראל, ובהוראת פיקוד הבסיס הופסקו העבודות על מנת לאפשר להורים הגאים לטפל בגוזלים, עד שיעזבו את הקן. "אני שמח מאוד לגלות, בכל פעם מחדש, את ההתגייסות של חיילי צה"ל בנושאים סביבתיים ובמקרה הזה בשמירה על קינון מיוחד שמתרחש ממש מתחת לאף שלנו. זוהי דוגמא נוספת להשפעה המשמעותית של צה"ל על הסביבה בישראל", אומר אורן מזרחי, מפקד בסיס נמרה.

כעת, ממתינים בבסיס שהגוזלים יגדלו, יפתחו מיומנויות תעופה וציד, ובעוד כשלושה שבועות לערך יפרשו כנפיים וייצאו לחיים עצמאיים. בישראל, הבז המצוי נחשב למין יציב ומקנן שכיח שנפוץ יותר בחבל הים-תיכוני ופחות במדבר הצחיח, בעוד שתפוצתו בעולם משתרעת על פני כמעט כל שטחן של אירופה, אפריקה ואסיה. הבז המצוי אינו מצוי באזורים עם אקלים קיצוני בצפון אסיה, מדבריות אפריקה ופסגות ההימלאיה. הבזים המצויים נפגעים מציד, חמיסה של קינים ושימוש בחומרי הדברה בחקלאות.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

"חשוב מאוד שכל אחד מאיתנו ישמור על הטבע המקומי"

מיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שהוקם במטרת להוביל מפקדים וחיילים לאחריות ומעורבות פעילה לשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבסביבתם, החל בשנת 2014 עם 8 פרויקטים וכיום פועלים במסגרתו כ-60 מוקדי עשייה, באוויר בים וביבשה, מאצבע הגליל ועד אילת, מהשומרון ועד חופי הים התיכון. בכל אחד מהפרויקטים אנו מצליחים ליצור ערבות הדדית לחיזוק הקשר שבין האדם לארצו ולתבנית נוף מולדתו", מוסיף גיא סלעי, מנהל המיזם. "חשוב מאוד שכל אחד מאיתנו ישמור על הטבע המקומי, קל וחומר כאשר מדובר בצבא שחולש על איזורים שאין לנו גישה אליהם. התגייסות המפקדים לנושא הובילה ליצירת חיבור ייחודי בין חיילי היחידות לסביבה ולטבע", אומר ארז ודרו, רכז צפון במיזם.

 

"אני יודעת לחבר. זה מה שאני עושה 30 שנה בכל התפקידים שביצעתי"

|

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|