"פרפרים בלב": בעמק יזרעאל מנטרים פרפרים במרץ

המנטרים מחויבים לעבור במסלול פעמיים בחודש, לספור את כמות הפרפרים, לזהות את מינם ולהזין את הנתונים לאפליקציה בסמארטפון או במחשב. צילום: קבוצת מנטרי הפרפרים של עמק יזרעאל

ביוזמתה של תמר אודם מהיחידה הסביבתית באגף איכות הסביבה במועצה האזורית עמק יזרעאל, חברו להם יחדיו לקבוצה אחת, כ-25 מנטרי פרפרים מיישובי העמק השונים, ביניהם תשעה מגבעת אלה.
מנטרי הפרפרים החדשים קיבלו רכזת מקצועית מטעם אגודת חובבי הפרפרים הארצית, אילנה ארז – תושבת אלוני אבא, שמצויה בתחום.
כל אחד מהמנטרים בחרו שביל שאורכו מעל 300 מטרים, הקרוב ליישוב מגוריהם בשטחים הטבעיים וסימנו אותו, בהנחייתה של אילנה, לפי מקטעים של 50 מטרים. המנטרים מחויבים לעבור במסלול פעמיים בחודש, לספור את כמות הפרפרים, לזהות את מינם ולהזין את הנתונים לאפליקציה בסמארטפון או במחשב.
"אני דרוכה למראות ולקולות ובעיקר לאפשרות שפרפר יופיע פתאום מולי, אבל ההליכה האטית מגלה המון דברים מסביב", כתבה זיוה מגניגר, מנטרת פרפרים מהקבוצה, בבלוג שלה: "חגב מנתר לפניי. כתמה צהובה פורחת. בקרוב יהיו כאן עוד רבות כמוה. אני רואה עלים ירוקים שצצו ובקרוב יצמיחו עמודי פריחה. על הגדר בצד הדרך משתרג צמח כלשהו שפירותיו אדומים. והנה פטריות קטנטנות בתוך העשב. קולות רחוקים של מלגזות ממפעל הפלסטיק שלרגלי היער, בתוך העמק, נשמעים כזמזום חלוש .אין עדיין זכר לפרפרים אבל ההליכה האיטית הזאת מאפשרת פשוט להיות בתוך הרגע ובתוך היער, להיות נוכחת בהתרחשויות".

חברי הקבוצה
חברי הקבוצה

"קבוצת מנטרי העמק מאוד הטרוגנית, משתתפים בה מבוגרים וצעירים, אנשי אקדמיה ואוהבי טבע, זוגות ובודדים, תושבים סקרנים, מחויבים ומתלהבים – כולם מרגישים שזכו, בעיקר נוכח תקופת הקורונה, בחוויה, בקהילה ובלמידה משמעותית ומשתפת, בתוך העמק וכחלק ממדע אזרחי ארצי", סיכמה תמר אודם מהיחידה הסביבתית במועצה ויוזמת הקמת קבוצת מנטרי הפרפרים בעמק יזרעאל.
קורס ההכשרה בעיצומו ובנוי ממפגשי ZOOM וסיורים בשטח, כשהעמק מקבל אותם במלוא תפארתו ופרפריו. בעזרתה של אגודת מנטרי הפרפרים, הקבוצה היזרעאלית הפיקה מגדיר פרפרים מקומי, שחולק למשתתפים ומסייע במהלך הניטור.

לרכישת מגדיר הפרפרים המקומי ופרטים נוספים על קורס מנטרי הפרפרים הקרוב, באתר המועצה.