פיצוי לנאשם בעבירה פלילית שזוכה מאשמה

חוק ומשפט" / מדור משפטי מאת עו"ד אוהד פארי שמסביר הפעם כיצד ניתן לתבוע פיצויים לאחר הזיכוי. הנה כמה עצות לאדם חף מפשע הנאלץ להתמודד עם אישום פלילי, מלבד לעובדה כי הוא נפגע ברמה הכלכלית גם סובל מעוגמת נפש מרובה ופגיעה בשמו הטוב.

 אישום בעבירה פלילית אינו חוויה קלה לאף אחד, ובפרט למי שבסופו של יום נמצא זכאי בדין תוך שהוא נאלץ לעבור את כל התהליך לשווא.

ההוצאות המשפטיות גורמות להפסדים כלכליים כבדים, ההליכים עצמם מביאים לאובדן ימי עבודה ולהוצאות כספיות נוספות. יתרה מכך, ישנה משמעות רבה גם לפגיעה בשמו הטוב של הנאשם, עוגמת הנפש שנגרמה לו והפגיעה הבסיסית מכולן: הזכות לחירות ולכבוד. אלא שבמקרה שבו נמצא הנאשם זכאי בסופו של דבר, סעיף 80 לחוק העונשין מאפשר לנאשם שזוכה לדרוש פיצוי כספי לא רק בגין הוצאותיו הכספיות וימי העבודה שהפסיד, אלא גם בגין העוולות שנגרמו לו.

צפה ועולה השאלה במה תלויה החלטתו של בית המשפט לפסוק פיצויים לנאשם שזוכה?

התקיימות זיכוי:

בראש ובראשונה, יש צורך בזיכוי במשפט. כך למשל מקרה בו  התביעה חוזרת בה מהאישום והוא מבוטל טרם תשובתו של הנאשם לאישום לא יהווה  זיכוי ותיחסם הדרך להגשת תביעה מכוח סעיף 80 לחוק העונשין.

רשלנות מצד התביעה:

יש צורך בחוסר בסיס אמיתי להגשתו של כתב האישום, או בנסיבות אחרות המצדיקות פיצוי, כלומר יש צורך בהתקיימות של רשלנות מצד התביעה בהחלטה על הגשת כתב האישום מלכתחילה.

התנהלותו של הנאשם במסגרת ההליך:

התנהלות הנאשם עצמו במשפט גם היא בעלת חשיבות לעניין זה שכן ישנה חשיבות גדולה לשאלה האם הנאשם שיתף פעולה עם חוקריו, האם ניסה לשבש הליכי חקירה, האם הסתיר מידע, מסר מידע שגוי בכוונה וכדומה.

התקיימות של גרם נזק לנאשם ובני משפחתו:

חומרת הנזק שנגרם לנאשם במשפט יש צורך בהוכחת מידת הפגיעה שנגרמה לשמו הטוב, לעסקיו, לבריאות הגוף והנפש של הנאשם ושל בני משפחתו.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


תקופת המעצר/מאסר:

תקופת השהייה במעצר או במאסר. הינה  שיקול משמעותי במיוחד בגיבוש ההחלטה להעניק פיצויים לנאשם שזוכה.

אופי הזיכוי:

ככל ומדובר בזיכוי מוחלט, הענקת פיצויים היא צעד מתבקש והגיוני, זיכוי מחמת הספק, לעומת זאת,  דורש מבית המשפט לשקול אם להעניק פיצויים, לעתים אף חלקיים.

נסיבותיו האישיות של הנאשם:

מצוקה נפשית, מצב כלכלי בעייתי או נסיבות חיים קשות, מובאים בחשבון בשיקולי בית המשפט.

השאלה הבאה שנשאלת היא כיצד ייקבע בית המשפט את גובה הפיצוי לנאשם?

ככלל, הפיצוי הכספי שנקבע על ידי בית המשפט מורכב משני חלקים: פיצוי על הוצאות ההגנה המשפטית של הנאשם, אלא אם קיבל עורך דין מטעם הסנגוריה הציבורית, ואז לא יינתן על כך פיצוי, וסכום נפרד בגובה 300 שקלים עבור כל יום שבו הנאשם שהה במעצר או במאסר.
ההחלטה הסופית על מתן פיצויים וגובה הסכום שמורה לבית המשפט ולשיקוליו, ומשתנה ממקרה למקרה בהתאם לנסיבותיו המיוחדות.

חשוב לזכור שלא מדובר בפיצויים בסכומי עתק, אלא בסכומים צנועים יחסית, אשר ודאי אינם יכולים לפצות לחלוטין אדם חף מפשע שהואשם בביצוע עבירה פלילית.

האמור במדור זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי.
המחבר מחזיק בתואר L.L.B במשפטים, עו"ד החבר בלשכת עורכי הדין בישראל ובעלים של משרד עורכי דין בעיר עפולה.

מען לפניות: ת.ד 2310 עפולה או באמצעות מייל ohadperry78@gmail.com